En w.b. basketbal veel te zwak op clubniveau tegen de Belgen. Van de beste 12 ploegen in de BNXT league zijn er 9 Belgische +Leiden, Donar en Den Bosch. Waarbij Leiden en Donar (eerder) en Den Bosch (nu) ook regelmatig financiële problemen kennen.
Het beste voor de 3 NL'se topclubs is een Tilburg Trappers oplossing, waarbij hun niveau denk ik 2e BL (pro A) kan zijn, maar dat willen de NL'se clubs niet ivm reisafstand (liever elk jaar weer tegen Den Helder en Weert.......) en de Duitse clubs willen hun plek niet afstaan. Dan kom je al in de Pro B Noord (3e BL) terecht, net als Tilburg Trappers.
Vraag me af wat dat zou opleveren. Als gigantische buitenstaander heb ik het beeld dat Tilburg Trappers een erg stabiele club is die jaarlijks in de subtop meedoet van hun competitie.
Ik weet ook niet of de FIBA het toe zou staan? Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom de BNXT niet werkt. De FiBA wil dat beide landen apart hun kampioenschap organiseren dus die hele gemixte competitie vooraf is eigen voor spek en bonen. Daardoor blijven veel Belgische clubs onbekend en dus minder interessant. Dan is voor een topclub spelen tegen kleinere Nederlandse clubs wellicht leuker om te zien ivm de bekendheid ondanks de mindere weerstand.
Wat mij betreft zou dit een goede structuur kunnen zijn. Uit de BNXT stappen en een competitie starten met alleen Nederlandse clubs. 12 clubs, spelen een volledige competitie. Na 22 wedstrijden krijgen je 2 poules, bovenste 6 en onderste 6, zodat de weerstand meer op niveau is. Ook daar weer een volledige competitie, dus weer 10 wedstrijden. Daarna spelen de eerste 8 play offs voor het kampioenschap.
Maar stop met de ambitie om telkens vooruitgang te willen boeken als competitie. Wil een club (of kan een club alleen maar) met alleen maar amateurs aantreden, prima. Zorg voor zoveel mogelijk stabiliteit, zodat clubs langer kunnen blijven spelen en niet snel gaan omvallen. En zorg voor een goed mediabeleid. Basketball is echt wel een interessante sport om te kijken, maar zorg dat veel mensen het te zien krijgen (en niet zoals nu waar je alleen wedstrijden kunt zien met een betaald account).
Wellicht gaat het niveau niet omhoog, maar krijg je wel een stabielere basis, wat nu ontbreekt.