Amateurvoetbal algemeen

erka

Well-known member
Die licentie-eisen is terecht punt van de clubs. Staat ook wel in artikel dacht ik. Maar het punt is ook dat zelfs al zouden er amper licentie eisen zijn dan zijn er nog vrijwel geen clubs die willen promoveren. En daar snap ik sportief echt niks van.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Joost

Well-known member
Klopt. Maar de grootste weerstand zit hem ook in de licentie-eisen, en daar hebben die clubs natuurlijk gelijk in, Achilles'29 heeft het geprobeerd en die club is (oke, ook mede door die voorzitter en de familie) nu flink afgegleden. Dus (en dat wordt ook in het stuk gezegd) moet de KNVB ook kritisch naar zichzelf kijken vwb de licentie-eisen. Als een club met 3 semi-profs denkt in de KKD te kunnen spelen, laat ze, ze donderen vanzelf wel weer terug als dat niet blijkt te kunnen.
Hoewel het verschil in niveau tussen onderste helft Eerste Divisie en de Tweede divisie niet zo groot is, als het er al is, moeten we ook niet onderschatten hoe groot het verschil in organisatie is geworden.

Een BVO heeft veel meer personeel in vaste dienst en heeft, hoe klein ook, een belangrijke sociale functie met maatschappelijke projecten en aantrekkingskracht. Daar komen ook nog allerlei verplichtingen bij op organisatorisch gebied.

Bij een vereniging in de tweede divisie zijn veel van die functies niet aanwezig en is er buiten de spelersgroep en de technische staf niemand in vaste dienst. Al lijkt het me niet raar als bij bijvoorbeeld IJsselmeervogels er toch in ieder geval part time wel iemand in dienst is voor de administratie.
 

erka

Well-known member
Dat is in vrijwel alle andere landen in Europa ook zo. Daar heb je ook amateurclubs die weinig mensen in dienst hebben. En toch is het daar amper een issue en kan er volop gepromoveerd en gedegradeerd worden tussen profs en amateurs. Waar zit het hem dan in? Gewoon middeleeuws systeem.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dat is in vrijwel alle andere landen in Europa ook zo. Daar heb je ook amateurclubs die weinig mensen in dienst hebben. En toch is het daar amper een issue en kan er volop gepromoveerd en gedegradeerd worden tussen profs en amateurs. Waar zit het hem dan in? Gewoon middeleeuws systeem.
Precies. In Engeland is bv een Luton Town ook helemaal afgezakt naar het 5e niveau en inmiddels weer terug op het 2e.

En verder kan je precies zo'n redenatie ophangen tussen ere- en eerste divisie. Elk jaar met de playoffs horen we dat het een duel is dat zomaar wel/niet werkloos kan betekenen voor al gauw minstens een man of 10, dat het flinke gevolgen heeft voor begroting enz... En ik denk trouwens ook dat het gat ere/eerste groter is (financieel e.d.) dan eerste/tweede...
 

Joost

Well-known member
Qua aantal valt het nog wel mee, ik had er meer verwacht.
Dit is een lijstje van clubs die dat al heel vroeg in het seizoen hebben doorgegeven omdat ze van speeldag wisselen op hetzelfde niveau, ik denk dat het van eind september al is.

Als clubs besluiten om te stoppen op de ene speeldag en verder te gaan op de andere maar op het laagste niveau dan hoeven ze dat niet zo vroeg aan te geven.
 

noordooster

Well-known member
De clubs moesten voor 14 sept. 2023 aangeven of ze horizontaal wilden overstappen.
De clubs die komend seizoen in een weekendvoetbal competitie zitten of komen te spelen , spelen in ieder geval de thuiswedstrijden op zaterdag ( en de uitwedstrijden natuurlijk deels ook).
Overigens hebben of hadden meerdere van de genoemde verenigingen al een standaardteam op zaterdag.
2e Klasser Zuidwolde fuseert miv komend seizoen met za. 2e klasser ZZVV . Uiteraard heeft de fusieclub komend seizoen 1 prestatieteam op zaterdag.
 
Bovenaan