Ajax Transfertopic

ElSimao

Active member
Als Van den Beek, Kluivert en Frenkie de Jong niet snappen dat je bij Ajax niet standaard een basisplaats hebt wanneer je niets presteert (alhoewel Younes...), dan mogen ze inderdaad de weg van El Ghazi en Kishna volgen. Ik zie ze graag blijven, maar laten we niet doen alsof ze zo goed hebben gespeeld tot nu toe. Alleen Frenkie heeft een paar wedstrijden er bovenuit gestoken.

Frenkie is inderdaad het beste voorbeeld, speelde een aantal wedstrijden erg goed, totdat hij tegen Vitesse wat te veel risico neemt. Heeft het vervolgens helemaal gedaan bij Keizer die lekker op safe probeert te spelen met Schone. Daar valt wat voor te zeggen als ie zou presteren, maar dat doet hij ook niet. In geval van gelijke prestaties zou ik bijna altijd voor de jongere speler gaan.

Dolberg hadden we natuurlijk afgelopen zomer voor de hoofdprijs moeten verkopen. Dat geld krijg je nooit meer.

Eens. En dan meteen herinvesteren.
 

Pascallovic

Well-known member
Als Van den Beek, Kluivert en Frenkie de Jong niet snappen dat je bij Ajax niet standaard een basisplaats hebt wanneer je niets presteert (alhoewel Younes...), dan mogen ze inderdaad de weg van El Ghazi en Kishna volgen. Ik zie ze graag blijven, maar laten we niet doen alsof ze zo goed hebben gespeeld tot nu toe. Alleen Frenkie heeft een paar wedstrijden er bovenuit gestoken.

Dolberg hadden we natuurlijk afgelopen zomer voor de hoofdprijs moeten verkopen. Dat geld krijg je nooit meer.
Frenkie heeft op zijn 20e maximaal 3 leuke helften op niveau gespeeld. Moet ie op basis daarvan een basisplek krijgen? Als je de bal niet hebt, heb je geen moer aan hem, dat liet ie gisteren ook weer zien. Ondertussen al die zogenaamde kenners roepen dat het bijzonder talent is. Die gaat echt geen betere carri?re dan een Klaassen of Siem de Jong bij elkaar spelen. Daarvoor kan ie ook heel veel dingen niet.
 

ElSimao

Active member
Frenkie heeft op zijn 20e maximaal 3 leuke helften op niveau gespeeld. Moet ie op basis daarvan een basisplek krijgen? Als je de bal niet hebt, heb je geen moer aan hem, dat liet ie gisteren ook weer zien. Ondertussen al die zogenaamde kenners roepen dat het bijzonder talent is. Die gaat echt geen betere carri?re dan een Klaassen of Siem de Jong bij elkaar spelen. Daarvoor kan ie ook heel veel dingen niet.

Liever dat ie zo'n carriere tegemoet gaat en de club nog een transfersom oplevert dan met zo'n uitgebluste routinier spelen die niks meer oplevert.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Liever dat ie zo'n carriere tegemoet gaat en de club nog een transfersom oplevert dan met zo'n uitgebluste routinier spelen die niks meer oplevert spelen.
Alleen schiet die routinier er nog weleens een bal in. Ze hebben het geprobeerd zonder hem en qua spel ging het minder omdat de balans op het middenveld weg was. Toen hij er weer in kwam werd die balans iets beter (Nog steeds niet echt top overigens). Logisch dus dat hij mag blijven staan. Je zou het wellicht een keer kunnen proberen met van de Beek op 6 en Frenkie op rechts, al heb je dan ook niet echt de diepgang die je zoekt.
 

ElSimao

Active member
Alleen schiet die routinier er nog weleens een bal in. Ze hebben het geprobeerd zonder hem en qua spel ging het minder omdat de balans op het middenveld weg was. Toen hij er weer in kwam werd die balans iets beter (Nog steeds niet echt top overigens). Logisch dus dat hij mag blijven staan. Je zou het wellicht een keer kunnen proberen met van de Beek op 6 en Frenkie op rechts, al heb je dan ook niet echt de diepgang die je zoekt.

Ik heb een ander beeld van wat een middenvelder moet kunnen. Ik zie graag dominante spelers die betrokken zijn bij het positiespel en kansen creeren. Frenkie doet dat en hij heeft behoorlijk wat diepgang. Uiteraard gaat er ook wat fout, maar ik prefereer dat boven sjok sjok Schone en balletjeswachter Siem. Gisteren stonden ze beiden op het veld en het was een drama.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Pleiten dat Sinkgraven moet spelen ipv Viergever. Dan sla je behoorlijk door.
 

Eef de Kip

Well-known member
Liever dat ie zo'n carriere tegemoet gaat en de club nog een transfersom oplevert dan met zo'n uitgebluste routinier spelen die niks meer oplevert.

Wat kan mij die paar miljoen nou schelen, primair gaat het om de prijzen en idealiter in de combinatie met transfersommen maar laten we nou in hemelsnaam eerst is gaan kijken naar de prestaties op het veld en die zijn bij Dolberg, de Jong en vd Beek DRA-MA-TISCH, en al een hele tijd. Is helemaal niet erg want ze zijn jong en ik ben er van overtuigd dat ze wel weer beter gaan voetballen maar dat betekent toch niet dat ze koste wat kost moeten blijven staan? En dat hun vervangers dan net zo slecht blijken te presteren doet daar verder niets aan af.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik heb een ander beeld van wat een middenvelder moet kunnen. Ik zie graag dominante spelers die betrokken zijn bij het positiespel en kansen creeren. Frenkie doet dat en hij heeft behoorlijk wat diepgang. Uiteraard gaat er ook wat fout, maar ik prefereer dat boven sjok sjok Schone en balletjeswachter Siem. Gisteren stonden ze beiden op het veld en het was een drama.
Frenkie heeft helemaal geen diepgang in vergelijking met Siem. Frenkie moet het hebben van passing, waar Siem vooral moet lopen en de bal niet moet hebben. Overigens doe jij nu precies wat je Keizer verwijt. Een bepaalde combinatie Schone/Siem afserveren op 1 wedstrijd, zoals Keizer deed met Frenkie op basis van Ajax - Vitesse.
 

gevegt

Well-known member
Tussen de regels door, lees ik dat racisme nog steeds een doorslaggevende leidraad is binnen Ajax.
 

ElSimao

Active member
Wat kan mij die paar miljoen nou schelen, primair gaat het om de prijzen en idealiter in de combinatie met transfersommen maar laten we nou in hemelsnaam eerst is gaan kijken naar de prestaties op het veld en die zijn bij Dolberg, de Jong en vd Beek DRA-MA-TISCH, en al een hele tijd. Is helemaal niet erg want ze zijn jong en ik ben er van overtuigd dat ze wel weer beter gaan voetballen maar dat betekent toch niet dat ze koste wat kost moeten blijven staan? En dat hun vervangers dan net zo slecht blijken te presteren doet daar verder niets aan af.

Oei, capslock aan. Nu wordt het serieus.

Zoals gezegd had ik het best gevonden als de routiniers beter zouden presteren maar dat is m.i. niet aan de orde. En trouwens, Frenkie de Jong al een hele tijd dramatisch? Het is zegge en schrijve 1 wedstrijd verkeerd gegaan, na een goede periode. Sindsdien komt ie nauwelijks meer aan bod.
 

JMD

Well-known member
Kritiek op Keizer: ‘Kapitaalvernietiging ligt op de loer’

“Hij kent de spelers, de organisatie en staat achter de filosofie van de club. Bovendien heeft hij het bij de beloften het afgelopen seizoen, met een duidelijke speelwijze, uitstekend gedaan”, zei Edwin van der Sar bij de presentatie van Marcel Keizer. De algemeen directeur verdedigde Ajax’ keuze voor de relatief onervaren trainer door te stellen dat hij de jeugd van Ajax goed kent en die graag inpast, maar van dat laatste is thans weinig te merken.

De Telegraaf stipt aan dat Keizer eerder dit seizoen Kasper Dolberg ‘opofferde’ voor Klaas-Jan Huntelaar en dat ook Frenkie de Jong en Donny van de Beek niet zeker zijn van een basisplaats. Beide talenten begonnen zondag tegen FC Utrecht op (1-2 verlies) op de bank en verder ‘blokkeert’ Nick Viergever nog altijd de weg voor de zes jaar jongere Daley Sinkgraven. “Het heeft allemaal niets meer met de visie van Johan Cruijff te maken”, klinkt het.

“Bij de bekendmaking van Keizers aanstelling benadrukte Van der Sar nota bene dat Keizers ’oog voor de jeugd’ een belangrijk argument was om bij hem uit te komen. Maar nog geen vier maanden later lijkt Keizer uit het oog te hebben verloren dat de jeugdopleiding (lees: het verkopen van zelfopgeleide spelers, nadat ze bij Ajax de nationale top hebben gehaald) de levensader van Ajax is. De transferwaarde van Huntelaar, Sch?ne en Viergever is nul, terwijl Siem de Jong net is teruggekeerd van een mislukt buitenlands avontuur.”

De krant concludeert dan ook dat ‘kapitaalvernietiging op de loer’ ligt. “Als na Ricardo Kishna, Anwar El Ghazi, Riechedly Bazoer, Jairo Riedewald en Kenny Tete ook Van de Beek, Kluivert en Frenkie de Jong tot de conclusie komen dat hun toekomst niet in Amsterdam maar elders ligt, moet het etiket ’opleidingsclub’ bij Ajax voorlopig worden vervangen door ’koopclub’”, valt er in de analyse te lezen. Men stelt vast dat het voor Keizer tijd is om naar een vaste basis toe te werken ?n om de clubfilosofie weer te omarmen.

---------------------

Precies, helemaal mee eens.

Dus als Keizer die jonkies wel had laten staan en nu 15 punten achter op PSV had gestaan was het geen probleem geweest 'want dan hadden de jonkies alle kans gehad'?

Sorry hoor, ik snap best dat je bij Ajax de jeugd veel de kans wilt geven maar er zullen bij Ajax toch ook prijzen gewonnen moeten worden. En de kale feiten zijn dat als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt (en hoezeer ik ook altijd ben van 'huid en beer', de kans dat Ajax dit seizoen kampioen wordt is momenteel even niet zo groot) er weer 4 seizoenen voorbij zijn zonder landstitel, en kan je hoogstens de eerste beker in 8 jaar winnen. (en dan mag je wat mij betreft die EL-finale als een prijs rekenen, want dat was echt een uitmuntende prestatie, maar het leverde geen 'silverware op) Dat vind ik voor Ajax begrippen best lang. (understatement) Men heeft Keizer opgezadeld met een hele lastige opdracht ?n jeugd door laten breken ?n prijzen winnen. Dat kan soms best lukken, maar is absoluut geen garantie. En zeggen dat hij het met Jong Ajax zo goed deed qua doorbreken van talent is een gotspe. Bij Jong Ajax (en de andere Jongteams) staat er wel even wat minder druk op, dus kon hij ook uitgebreid jonge spelers de kans geven. Overigens was ook op Jong Ajax was flink wat aan te merken, zeker qua tegengoals.
 

ElSimao

Active member
Dus als Keizer die jonkies wel had laten staan en nu 15 punten achter op PSV had gestaan was het geen probleem geweest 'want dan hadden de jonkies alle kans gehad'?

Sorry hoor, ik snap best dat je bij Ajax de jeugd veel de kans wilt geven maar er zullen bij Ajax toch ook prijzen gewonnen moeten worden. En de kale feiten zijn dat als Ajax dit seizoen geen kampioen wordt (en hoezeer ik ook altijd ben van 'huid en beer', de kans dat Ajax dit seizoen kampioen wordt is momenteel even niet zo groot) er weer 4 seizoenen voorbij zijn zonder landstitel, en kan je hoogstens de eerste beker in 8 jaar winnen. (en dan mag je wat mij betreft die EL-finale als een prijs rekenen, want dat was echt een uitmuntende prestatie, maar het leverde geen 'silverware op) Dat vind ik voor Ajax begrippen best lang. (understatement) Men heeft Keizer opgezadeld met een hele lastige opdracht ?n jeugd door laten breken ?n prijzen winnen. Dat kan soms best lukken, maar is absoluut geen garantie. En zeggen dat hij het met Jong Ajax zo goed deed qua doorbreken van talent is een gotspe. Bij Jong Ajax (en de andere Jongteams) staat er wel even wat minder druk op, dus kon hij ook uitgebreid jonge spelers de kans geven. Overigens was ook op Jong Ajax was flink wat aan te merken, zeker qua tegengoals.

Toen ik zag dat jij je in dit topic gemeld had, had ik al zoiets als dit verwacht.
 
Bovenaan