Ajax seizoen 2022/2023

Batigoal

Well-known member
Op de dag dat de transferperiode officieel opent gaan we vooruitkijken naar komend seizoen. Een nieuw tijdperk begint na de zeer succesvolle jaren onder Erik ten Hag. Met Alfred Schreuder is er een nieuwe trainer gekomen die volgens de berichten tactisch sterk is, communicatief wat sterker dan Ten Hag en bovendien ook erg kaal is. Kortom, we zijn erg benieuwd wat deze nieuwe trainer ons gaat brengen!

Het is niet alleen een nieuw tijdperk vanwege de komst van een nieuwe hoofdtrainer, het wordt ook een periode met een nieuwe technische leiding, H2 (Hamstra+Huntelaar). En er zijn veel verschuivingen in de selectie. Waar Ajax de afgelopen seizoenen diverse sterkhouders vaak vrij lang wist te behouden, is dat deze zomer anders. Het is een natuurlijk moment waarop een aantal belangrijke spelers vertrekken en nieuwe talenten moeten gaan doorbreken. De voorbereiding wordt in die zin interessant omdat er voor een aantal posities echte kansen liggen voor jonge spelers om zich te laten zien, meer dan voorgaande seizoenen. De belangrijkste vertrekkers zijn tot dusverre: Ryan Gravenberch (Bayern München), Noussair Mazraoui (Bayern München), Sebastien Haller (Borussia Dortmund), André Onana (Internazionale) en (voorlopig) Brian Brobbey (terug naar RB Leipzig). Van de wisselspelers gaan ook weg Danilo (Feyenoord), Zakaria Labyad, Przemyslaw Tyton (FC Twente) en nog een grote groep spelers van Jong Ajax. Het is reëel dat er nog wat spelers vertrekken met vooral Antony, Lisandro Martínez, Jurriën Timber, Nico Tagliafico en Edson Alvarez op het lijstje van buitenlandse clubs. Kortom, werk aan de winkel voor de technische leiding.

Op inkomend gebied genoeg geruchten, maar nog geen officiële bekendmakingen. Wel kwam gisteravond het bericht dat de komst van linksback Owen Wijndal nabij is. Zoals bekend wil Ajax daar graag Steven Bergwijn en Brian Brobbey aan toevoegen, maar dat zijn beiden geen gemakkelijke transfers.

Hoe zou het team van Schreuder er op dit moment uit kunnen zien? Inclusief Wijndal en exclusief Magallan en Pierie zou je op zoiets kunnen komen:
K Pasveer (Stekelenburg / Gorter)
RV Rensch (Regeer / Klaiber)
RCV Timber (Schuurs)
LCV Martinez (Blind / Rensch)
LV Wijndal (Blind)
CVM Alvarez (Blind)
CM Taylor (Regeer / Klaassen)
CAM Berghuis (Klaassen / Kudus / Ihattaren)
RA Antony (Berghuis)
CA Tadic? (Rasmussen)
LA Tadic (Daramy / Ünüvar)

Het is wel duidelijk dat er nog behoorlijk wat gedaan mag worden, want voor sommige posities zijn er amper opties of juist multifunctionele spelers zoals Blind, Rensch of Regeer die ook al op andere posities nodig zijn. Toch is het Ajax' eigen dat er ook wat jonge talenten hun kans pakken en serieus aansluiten bij de selectie. Zo lijkt Taylor vanwege de laatste weken van afgelopen seizoen een natuurlijke opvolger van Gravenberch. En is de verwachting van jongens als Regeer (inzetbaar als rechtsback en middenvelder), Rasmussen (spits), Van Axel Dongen (buitenposities), Hlynsson, Fitz-Jim, Delgado (alledrie middenvelders) dat er wel een paar vast bij komen.

Kortom, het nieuwe seizoen kan nu echt beginnen!
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
(Blind) ipv Blind wat jou betreft?
Ik weet niet zo goed op welke positie hij zich nu moet gaan concentreren. Met de komst van Wijndal is hij duidelijk geen eerste keuze meer op linksback. Mocht Martinez vertrekken, dan is Blind als LCV de aangewezen persoon hem te vervangen, maar ik hoop toch wel dat Ajax dan de markt op gaat voor een kwaliteitsimpuls centraal achterin. En qua snelheid zou ik daar ook niet meer op Blind willen gokken een heel seizoen lang. Hij kan verder ook nog op 6 als vervanger voor Edson Alvarez, dat is een prima optie. Maar vooralsnog zie ik niet waar voor hem op dit moment een basisplaats klaar ligt.
 

Abubakari

Well-known member
De plek van Gravenberch? Of is ie daar niet geschikt voor?
Denk dat ie wel gewoon een basisplek zal hebben, maar waar is even afwachten. Ook wat mij betreft niet als opvolger van Martinez die hopelijk blijft. Maar Blind centraal achterin lijkt mij ook geen goed idee.
 

Batigoal

Well-known member
nummer-zeven-rugnummer.jpg


We hebben een nieuwe Stevie B erbij! Benieuwd hoe ze de aanval nu willen invullen. De variant met Tadic in de spits beviel altijd wel, dus dat lijkt me voor de hand liggend en dan Bergwijn op links. Brobbey is er voorlopig nog niet. Er gaan af en toe geruchten dat Ajax ook naar andere spitsen kijkt en dat lijkt me wel zinvol. Een echte pure spits hebben zowel Ajax 1 als Jong Ajax niet meer. Rasmussen is toch een buitenspeler die in de spits is gezet en dat lijkt me nu nog geen serieuze concurrent voor het eerste. Plus een ander type spits kan wel nuttig zijn om wat te forceren als het niet loopt, want zo'n type ontbreekt nu.
Exclusief Pierie en Magallan? Willen ze die verkopen?
Dat zou iedereen wel willen.
 

Eef de Kip

Well-known member
ik zie geen plaatje en rare letters

Edit, op mijn telefoon zie ik het wel. Zal wel aan mijn ultrabook liggen.
 

Batigoal

Well-known member
FYHGzCFXoAAjrMw.jpeg

Bassey is ook binnen! Heel erg nieuwsgierig naar. Lijkt een beest van een verdediger te zijn; fysiek ijzersterk en heel snel. Voetballend niet geweldig, dus hij zal ongetwijfeld wat gekke blunders maken. Maar hij lijkt wel de verdedigende impuls te kunnen brengen die hard nodig was.
 

Fregge

Well-known member
Die vent ziet er zo breed uit, als hij struikelt bij de toren van Pisa staat die toren weer recht
 

Eef de Kip

Well-known member
Zeker benieuwd, is kijken hoe de combi met Timber wordt.
Sowieso kunnen we nu al vaststellen dat het een superheld is.
 
Bovenaan