Ajax Nieuwstopic

Bernardo

Well-known member
De familie denkt dat Nouri ook van niks wist. En sowieso in 2014, was hij minderjarig. Dan moeten ouders toch op de hoogte worden gesteld?
 

Pascallovic

Well-known member
De familie denkt dat Nouri ook van niks wist. En sowieso in 2014, was hij minderjarig. Dan moeten ouders toch op de hoogte worden gesteld?
Volgens de wet niet, aangezien Nouri toen 17 was en dan is het aan de pati?nt om al dan niet toestemming te geven of de familie in te lichten.
 

JMD

Well-known member
Volgens de wet niet, aangezien Nouri toen 17 was en dan is het aan de pati?nt om al dan niet toestemming te geven of de familie in te lichten.

Maar Nouri is op mij over gekomen als een hele slimme jongen, het lijkt mij dat als hij dit weet hij dat ook aan zijn ouders zou hebben verteld.
 

erka

Well-known member
Maar Nouri is op mij over gekomen als een hele slimme jongen, het lijkt mij dat als hij dit weet hij dat ook aan zijn ouders zou hebben verteld.

Stel je bent 17 en je zit tegen Ajax 1 aan. Dan kan ik me best voorstellen dat je zoiets niet vertelt aan je ouders, en het ook niet wil dat anderen het vertellen.
 

Pascallovic

Well-known member
Maar Nouri is op mij over gekomen als een hele slimme jongen, het lijkt mij dat als hij dit weet hij dat ook aan zijn ouders zou hebben verteld.
Wij waren er allemaal niet bij en weten ook niet of Nouri is ge?nformeerd, door wie en wat Nouri daar eventueel mee gedaan heeft. Het lijkt mij bijvoorbeeld normaal dat vlak na zo'n medische test de uitkomsten direct kort met de speler besproken worden. Zeker als daar een hartafwijking uit naar voren zou komen. Of dat nu gebeurd is, dat weten we niet. Er wordt geschreven dat Nouri mondeling is geinformeerd. Het lijkt mij ook niet de taak van de werkgever om de familie van de werknemer te informeren over uitslagen van medische onderzoeken. Dat is iets tussen de arts en de speler. Aan de andere kant lijkt mij Nouri inderdaad geen jongen die zoiets zou verzwijgen tegen zijn familie. Dus ja, wat is er gebeurd?

Ik hoop dat zo'n dokter weet wat ie doet. Als die meerdere malen gecontroleerd heeft of er een hartslag was en dacht die te voelen, wie zijn wij dan om te zeggen dat ie met reanimatie had moeten beginnen? Maar ook dat is dus niet bekend. Er zijn nog heel veel vragen voor we er iets zinnigs over kunnen zeggen. Wat we wel weten is dat niemand dit ooit heeft gewild, dus dat iedereen waarschijnlijk met de beste intenties is bezig geweest. Dus ja, hoe zou je eventuele fouten moeten beoordelen en mensen/club er aansprakelijk voor stellen.

Stel je bent 17 en je zit tegen Ajax 1 aan. Dan kan ik me best voorstellen dat je zoiets niet vertelt aan je ouders, en het ook niet wil dat anderen het vertellen.
Als dan ook nog eens wordt geoordeeld dat het ongevaarlijk is, zou je het dan melden of wil je mensen niet onnodig ongerust maken? Vragen, vragen, vragen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb niet het idee dat Ajax hier schuldig is aan iets, in ieder geval.
 

Maasveld

Well-known member
Mijn grootste vraag is eigenlijk of er na het constateren van die hartafwijking nog verder onderzoek is gedaan. Bij zulke dingen in combinatie met topsport zou een second opinion eigenlijk tot de standaard procedure moeten horen.
 

Pascallovic

Well-known member
Mijn grootste vraag is eigenlijk of er na het constateren van die hartafwijking nog verder onderzoek is gedaan. Bij zulke dingen in combinatie met topsport zou een second opinion eigenlijk tot de standaard procedure moeten horen.
Ajax had een paar eerder nog ervaringen met Evander Sno die bij jong Ajax op het veld gereanimeerd werd. Met dat geval in het achterhoofd ga je als club geen risico's nemen met een andere speler waar een hartafwijking is geconstateerd. Een aanvullend onderzoek of second opinion zou een logische gedachte zijn. Aan de andere kant ga ik er ook vanuit dat elk seizoen een nieuwe medische keuring plaatsvind, dus als ie in april 2014 door de KNVB is gecontroleerd, dan hoort Ajax in juni of juli 2014 ook een keuring te hebben verricht. Is dat dan een second opinion?
 

Batigoal

Well-known member
Een hartafwijking is een breed begrip. Hartruis, hartritmestoornissen, lekje in hartklep; allemaal problemen die veel voorkomen, maar waarvan je geen last hoeft te krijgen. Ik mag aannemen dat Ajax en de KNVB wisten wat de risico's waren en van de artsen hebben gehoord of Nouri nog profvoetbal kon spelen na deze ontdekking.

Verder is het vooral met de wijsheid achteraf erg triest.
 

Maasveld

Well-known member
Ajax had een paar eerder nog ervaringen met Evander Sno die bij jong Ajax op het veld gereanimeerd werd. Met dat geval in het achterhoofd ga je als club geen risico's nemen met een andere speler waar een hartafwijking is geconstateerd. Een aanvullend onderzoek of second opinion zou een logische gedachte zijn. Aan de andere kant ga ik er ook vanuit dat elk seizoen een nieuwe medische keuring plaatsvind, dus als ie in april 2014 door de KNVB is gecontroleerd, dan hoort Ajax in juni of juli 2014 ook een keuring te hebben verricht. Is dat dan een second opinion?

Ik betwijfel het. In hoeverre wordt bij een medische keuring het lichaam onderzocht? Is het meer globaal of heel intensief? Je hoort bijvoorbeeld bij wielrenners ook wel eens vaker dat, ondanks dat het niet gevaarlijk is, ze zich toch laten helpen aan hartafwijkingen.
 

stc

Well-known member
Best moeilijk om vanaf de zijlijn een oordeel te vellen over Nouri. Hoop dat de waarheid precies boven tafel komt, maar dat zal moeilijk worden denk ik.
 

Bernardo

Well-known member
Volgens KNVB hebben ze het zowel mondeling als schriftelijk bekend gemaakt bij Nouri. Dan is het aan hem om zijn familie in te lichten.
 

ElSimao

Active member
Wat de exacte situatie is, weten we uiteraard niet. Maar het lijkt erop alsof de familie van Nouri alles uit de situatie wil halen in financieel opzicht. Indien de informatie klopt zou ik de familie laten vallen als een baksteen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat doen ze in principe al door de stekker erin te laten zitten. Al kun je dat ook nog ophangen aan hun geloof.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat de exacte situatie is, weten we uiteraard niet. Maar het lijkt erop alsof de familie van Nouri alles uit de situatie wil halen in financieel opzicht. Indien de informatie klopt zou ik de familie laten vallen als een baksteen.
Ik kan mij voorstellen dat je als familie geschokt bent als je hoort dat bij je zoon meerdere keren hartfalen is geconstateerd en je hier niet over geinformeerd bent. Ondertussen ben je je zoon kwijt omdat ie plotseling tijdens een wedstrijd neergaat en gereanimeerd moet worden. Als je ook nog allerlei artsen en deskundigen hoort dat de behandeling op het veld niet accuraat zou zijn, dan wil je daar meer van weten. Ik vind het nog te vroeg wn ongepast om de familie te beschuldigen dat ze hier financieel gewin uit willen halen.
 

SanMark.

Well-known member
Ik kan mij voorstellen dat je als familie geschokt bent als je hoort dat bij je zoon meerdere keren hartfalen is geconstateerd en je hier niet over geinformeerd bent. Ondertussen ben je je zoon kwijt omdat ie plotseling tijdens een wedstrijd neergaat en gereanimeerd moet worden. Als je ook nog allerlei artsen en deskundigen hoort dat de behandeling op het veld niet accuraat zou zijn, dan wil je daar meer van weten. Ik vind het nog te vroeg wn ongepast om de familie te beschuldigen dat ze hier financieel gewin uit willen halen.

Inderdaad.

Hopelijk komt Ajax en de familie tot een vergelijk zonder dat er met modder word gegooid.
 

ElSimao

Active member
Ik kan mij voorstellen dat je als familie geschokt bent als je hoort dat bij je zoon meerdere keren hartfalen is geconstateerd en je hier niet over geinformeerd bent. Ondertussen ben je je zoon kwijt omdat ie plotseling tijdens een wedstrijd neergaat en gereanimeerd moet worden. Als je ook nog allerlei artsen en deskundigen hoort dat de behandeling op het veld niet accuraat zou zijn, dan wil je daar meer van weten. Ik vind het nog te vroeg wn ongepast om de familie te beschuldigen dat ze hier financieel gewin uit willen halen.

Er is volgens het verhaal 1x (dus niet meerdere keren) een hartafwijking (dus geen hartfalen) geconstateerd. Niet voor niks hou ik een slag onder de arm maar ik moet het nog maar zien met deze familie. Als het ze om informatie te doen is wens ik ze alle succes toe.
 

Pascallovic

Well-known member
Er is volgens het verhaal 1x (dus niet meerdere keren) een hartafwijking (dus geen hartfalen) geconstateerd. Niet voor niks hou ik een slag onder de arm maar ik moet het nog maar zien met deze familie. Als het ze om informatie te doen is wens ik ze alle succes toe.
KNVB heeft het over 2014 en 2016 dat afwijkingen zijn geconstateerd en gecommuniceerd. Dan is we sprake van meerdere keren.
 
Bovenaan