African Cup of Nations 2023 Group Phase

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Tanzania kan een middenveld opstellen met spelers van Telford United, Wealdstone en Boreham Wood. Hoe kan zo'n team zich plaatsen voor de Africa Cup?
Door tweede te worden in de kwalificatiegroep met 8 punten uit 6 wedstrijden, 1 punt meer dan Oeganda, Niger werd laatste in de groep (Algerijë won die groep met overmacht).
 

Makanaky

Well-known member
Noord-Afrikaanse ploegen hebben het doorgaans een stuk moeilijker als er beneden de Sahara gespeeld wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raul

Raul

Well-known member
Natuurlijk. Hoe dan ook, Marokko staat onder druk om te presteren. Ik kijk al jaren naar de Afrika Cup en probeer het Afrikaanse betonvoetbal eens te verslaan. Jaren geleden, toen Egypte het toernooi domineerde, realiseerde ik me dat ze dit soort voetbal goed konden verslaan. Met een zeer effectief spel konden ze dit specifieke type voetbal goed aan. Het is inmiddels al jaren geleden, maar het staat mij nog bij.
 

Batigoal

Well-known member
Bij Guinée is topspits Guirassy geblesseerd geraakt. Het zal een race tegen de klok worden om hem op tijd fit te krijgen.

Overigens wel een aardige selectie met veel best bekende namen; naast Guirassy ook nog ex-Liverpool-middenvelder Keita, ex-Barça Moriba, Valencia-verdediger Diakhaby, Anderlecht-middenvelder Amadou Diawara, Montpellier-verdediger Sylla, ex-Bordeaux-aanvaller Kamano. Ze missen alleen een goeie keeper en in de breedte komen ze nogal tekort.
 

Batigoal

Well-known member
We zijn begonnen! Gastland Ivoorkust kende zoals verwacht geen problemen tegen Guinea-Bissau. Twee prima goals van Seko Fofana en Jean-Philippe Krasso waren genoeg voor de overwinning. Het belooft nog wat met de hete temperaturen, want de spelers waren helemaal kapot na afloop en in de loop van de 2e helft gebeurde er nog maar weinig. Gaat dus weer een toernooi worden voor de teams die goed met de hitte om weten te gaan.
 

Kielse Rat

Well-known member
Aan verrassingen geen gebrek op dag 2. Kaapverdië klopte Ghana, Egypte wist ternauwernood een nederlaag te vermijden tegen Mozambique en ook Nigeria geraakte niet verder dan een gelijkspel tegen Equatoriaal-Guinea.
 

U.G.

Well-known member
Ik stond gisteravond wel een beetje te kijken van de vorm van Cabo Verde, maar die zijn lang niet slecht. Die kwamen eigenlijk geen moment in de problemen tegen Ghana. Met een paar jongens uit R’dam, Cabral van Sporting, en Bebé de oud-straatvoetballer uit Lissabon. Nee, dit is wel mijn team. Ik ben benieuwd verder. Ik weet niet wie die misten, en of ze überhaupt spelers misten maar Ghana viel wel vies tegen.
 

Batigoal

Well-known member
Aan verrassingen geen gebrek op dag 2. Kaapverdië klopte Ghana, Egypte wist ternauwernood een nederlaag te vermijden tegen Mozambique en ook Nigeria geraakte niet verder dan een gelijkspel tegen Equatoriaal-Guinea.
Mooi begin van het toernooi inderdaad! Op Bissau na deden de 'Portugese' landen het prima, ook het Spaanstalige Equatoriaal Guinea kende een sterk begin. Nigeria heeft op papier wel een mooi team qua namen, maar het moet op het veld natuurlijk ook lukken. Egypte is vaak wel een toernooiploeg, maar had wel geluk met de late penalty.
Ik stond gisteravond wel een beetje te kijken van de vorm van Cabo Verde, maar die zijn lang niet slecht. Die kwamen eigenlijk geen moment in de problemen tegen Ghana. Met een paar jongens uit R’dam, Cabral van Sporting, en Bebé de oud-straatvoetballer uit Lissabon. Nee, dit is wel mijn team. Ik ben benieuwd verder. Ik weet niet wie die misten, en of ze überhaupt spelers misten maar Ghana viel wel vies tegen.
Leuk team ook met de Nederlandse inbreng van de broers Duarte, Jamiro Monteiro en Garry Rodrigues.
 

Raul

Well-known member
Voor de liefhebbers Diakhaby start bij Guinee in de basis. Als hij het hoofd koel houdt (ik weet het is heet) dan is hij een degelijke speler. Bij Valencia heeft hij zich goed ontwikkelt.
 

Batigoal

Well-known member
Guinee kwam vroeg op voorsprong na heel slecht uitverdedigen bij Kameroen. Maar vlak voor rust kreeg ex-Bordeaux-aanvaller Kamano rood bij Guinee. Tweede helft is inmiddels bezig en het staat 1-1 via Toulouse-spits Magri na een mooie voorzet. Spel ligt wel heel veel stil, dus weinig tempo in de wedstrijd. Geen Onana bij Kameroen, maar die ligt al langer niet goed daar.
 

BlauwVinger

Well-known member
Tijdens het treffen tussen Egypte en Mozambique wist de Ziggo-commentator van dienst te melden dat sommige spelers in hun thuisland gewend zijn om regelmatig in heksenketels te spelen in stadions met een capaciteit van 74.000.

Dan wordt gemakshalve voorbij gegaan aan het rigide toeschouwersregime sinds 2012 na de stadionramp in Port Said en dat menig staats- en fabrieks- en bedrijfsclub van nature geen fanbase heeft...
 

Batigoal

Well-known member
Kameroen-Guinee bleef uiteindelijk 1-1. Kameroen viel me niet mee, maar ik vind hun selectie ook niet bijster interessant.
 

U.G.

Well-known member
Mooi begin van het toernooi inderdaad! Op Bissau na deden de 'Portugese' landen het prima, ook het Spaanstalige Equatoriaal Guinea kende een sterk begin. Nigeria heeft op papier wel een mooi team qua namen, maar het moet op het veld natuurlijk ook lukken. Egypte is vaak wel een toernooiploeg, maar had wel geluk met de late penalty.

Leuk team ook met de Nederlandse inbreng van de broers Duarte, Jamiro Monteiro en Garry Rodrigues.

Angola speelde gisteren nog, met een half oog zag ik dat zij alle hoeken van het veld hebben gezien, in de 1ste helft althans. Een prachtige omhaal werd nog afgekeurd. Algerije heeft een mooi team. Maar uiteindelijk dus toch nog 1-1.

Wat Kaapverdië betreft, daar hadden nu Gelson Martins, of Ruben Semedo niet misstaan. Ik weet nog dat Kaapverdië hun ooit peilden maar ze kozen voor Portugal, en toen verliepen beide carrières niet helemaal zoals gehoopt of verwacht. Dat is trouwens wel iets des Kaapverdiaans, carierredips : Renato Sanches, en nu eigenlijk ook al Nuno Mendes van PSG ( beide super-blessuregevoelig), Gelson dus, Bebé, maar voorheen ook de grote Nani, die heeft er zeker ook niet alles uitgehaald.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Angola speelde gisteren nog, met een half oog zag ik dat zij alle hoeken van het veld hebben gezien, in de 1ste helft althans. Een prachtige omhaal werd nog afgekeurd. Algerije heeft een mooi team. Maar uiteindelijk dus toch nog 1-1.

Wat Kaapverdië betreft, daar hadden nu Gelson Martins, of Ruben Semedo niet misstaan. Ik weet nog dat Kaapverdië hun ooit peilden maar ze kozen voor Portugal, en toen verliepen beide carrières niet helemaal zoals gehoopt of verwacht. Dat is trouwens wel iets des Kaapverdiaans, carierredips : Renato Sanches, en nu eigenlijk ook al Nuno Mendes van PSG ( beide super-blessuregevoelig), Gelson dus, Bebé, maar voorheen ook de grote Nani, die heeft er zeker ook niet alles uitgehaald.
Daarover gesproken, wat is er met Gelson Martins gebeurd? Kwam laatst zijn naam tegen omdat hij nu naar Olympiakos is gegaan, maar hij heeft de afgelopen jaren amper gespeeld bij Monaco. Was een paar jaar geleden toch wel hot.

Maar inderdaad, veel potentie die er niet is uitgekomen bij dat rijtje. Oud-Ajacied Bruno Varela had trouwens bijna de doelman van Kaapverdië geweest dit toernooi, maar volgens mij was hij niet op tijd speelgerechtigd.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan