Achilles '29

Pascallovic

Well-known member
De familie Derks voelde steeds meer weerstand binnen de club. Goh, waar zou die weerstand nou vandaan komen?
 

JMD

Well-known member
Ik ken de familie Derks eigenlijk alleen maar van de beroemde documentaire over Achilles '29 ("kutkeeper"), maar op mij kwamen ze vooral over als mensen die zichzelf heel belangrijk vonden en zichzelf continu in de spotlights wilden hebben ten koste van alles en iedereen, ook de vereniging. Ik vond ze maar onsympathiek.
 

bqandy

Well-known member
De familie Derks wil niet belangrijk zijn ten koste van Achilles'29. Ze hebben jarenlang alles over gehad voor Achilles'29. Achilles'29 zit in het bloed van de familie Derks. Hun hele geschiedenis is er mee verbonden. Ze beschouwen Achilles als hun club. En dat is niet omdat ik het ergens gelezen heb, maar vanuit persoonlijk contact indertijd.
Anderen gaan nu met Achilles aan de haal, zonder de familie. Dat wil de familie Derks niet zo maar laten gebeuren.
En het ingrijpen van de gemeente? Ik moet het nog zien. De familie heeft de zaken heel goed ingedekt steeds.

Ik wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben wat ze nu doen en in het verleden gedaan hebben om de club naar het hoogst mogelijke te drijven. Ik wilde het alleen een beetje duiden.
 

germania

Member
Curator verkoopt inboedel Achilles '29, sportcomplex De Heikant op slot, spelers trainen elders
UPDATEGROESBEEK - De curator heeft donderdagmiddag de inboedel van voetbalclub Achilles ‘29 uit Groesbeek verkocht. En de familie Derks, eigenaar van de grond, heeft de poort tot het sportcomplex op slot gedaan. ,,Er komt niemand meer op”, aldus Elrie Bakker-Derks. De voetballers die deze avond niet terecht konden om te trainen wijken uit naar andere sportparken.

De voetballers onder de 14 kwamen deze donderdagavond voor de training van 18.00 uur. Zij kregen te horen dat ze konden uitwijken naar de velden van VVLK in Leuth. Ouders brengen de spelers - een stuk of 25 - daarheen.

De familie Derks - ooit zeer belangrijk binnen de club - werd het afgelopen jaar op een zijspoor gezet. Sindsdien staat de familie op voet van oorlog met de club, toch ooit een beetje 'hun kindje’. Met onder meer verschillende faillissementen, onder meer van de stichting die het complex beheerde, tot gevolg.


Achilles heeft zich een beetje in eigen voet geschoten
Eric Looijen, Curator
Curator Eric Looijen vindt dat de familie Derks in haar recht staat door De Heikant op slot te doen. ,,Er is door de club geen huur betaald. Daardoor is de huurovereenkomst vervallen. Ik heb de RKSV Achilles '29 verschillende keren daarop aangesproken, maar die heeft niet gereageerd. Sommige mensen denken dat in het voetbal andere wetten gelden: maar ook voor Achilles geldt gewoon het Nederlands recht.”
Wasmachines
De curator heeft onder meer enkele lichtmasten (van veld 1), grote en kleine doelen, behandeltafels, tenue's, vangnetten, dug outs, geluidsinstallaties, tafels en stoelen, wasdrogers en -machines en oefenpoppen verkocht. Aan wie de spullen verkocht zijn, kan de curator niet zeggen. Wel dat hij ook onderhandeld heeft met drie partijen, waaronder de club, maar dat die laatste een veel te laag bod heeft uitgebracht. Naar verluidt is de inboedel door de familie Derks gekocht.
Looijen is curator in het faillissement van de STAA, de Stichting Accommodatie Achilles’29 die destijds uit fiscale overwegingen werd opgericht. In het bestuur van de STAA zaten leden van de familie Derks en bestuursleden van Achilles. Toen die op enig moment geen bestuursleden meer wilde leveren, schreven de statuten voor dat de STAA in liquidatie ging. ,,De club heeft niet zo handig gemanoeuvreerd", zegt de curator. ,,Heeft zich toch een beetje in eigen voet geschoten.”
Looijen constateert ook dat het door de gemeente betaalde kunstgrasveld (345.00 euro) en opstallen zoals de kleedkamers aan de grondeigenaren (familie Derks) zijn toegevallen. ,,Men heeft destijds wel het voornemen gehad op een recht van opstal te vestigen, maar men is nooit bij de notaris langs geweest. Met als gevolg dat een deel van de opstallen - van de kantine weet ik niet niet - nu van de familie Derks zijn.” Voor een aantal opstallen is overigens wel een recht van opstal.
Slotenmaker
Curator Looijen verscheen gisteren met een 'bevel tot binnentreding'. Had hij eigenlijk niet nodig, want een curator heeft op basis van de wet die bevoegdheid al, maar voor alle duidelijkheid had Looijen bij de rechtbank toch maar even zo'n bevel gehaald. Het bedrijf de Glas- en Slotambulance werd ingeschakeld. ,,Want de club heeft het nodig gevonden alle sloten te vervangen. Die zijn door de slotenmaker geforceerd.”
Volgens Looijen heeft de failliete STAA een schuld van zo'n zeven ton. De opbrengst van de verkoop van de inboedel is volstrekt onvoldoende om die schuld te delgen. ,,Verre van dat. dat is een uitzichtloos verhaal", aldus Looijen. Achilles-voorzitter Pjotr van der Horst is op vakantie. Hij kan niet veel meer zeggen dan 'dat er vanavond getraind kan worden, want we kunnen via de achterkant het sportcomplex op.’ De poort aan de achterkant zit op dit moment echter ook op slot.
 

de Kok

Member
Die familie Derks zullen ze vast niet meer terug zien in de voetbalwereld of zullen ze een nieuwe club op hun velden beginnen?
 

JMD

Well-known member
Wat moet zo'n familie nou in hemelsnaam met lichtmasten, ballen enz.??
Wat een dieptrieste familie is dat toch...
 

Unregistere

Well-known member
Verkopen uiteraard. Zeker goede lichtmasten vinden altijd wel een bestemming. En die ballen kunnen ze vast ook wel ergens kwijt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Klopt. Het is niet alsof er een enorme markt bestaat voor tweedehands spullen en de handel daarin is sowieso niet hun normale activiteit.
 

Unregistere

Well-known member
Lichtmasten zijn erg gewild in het amateurvoetbal hoor, die raken ze echt simpel kwijt. Geloof mij maar.

Al is het waarschijnlijk wel zo dat ze het ook doen om te pesten. Maar ze hoeven niet bang te zijn dat ze de spullen aan niemand kunnen verkopen.
 
Bovenaan