1/8 Finale

JMD

Well-known member
Zwitserland dus, zes Europese landen bij de laatste acht.
Colombia stelt weer teleur op een eindronde.

bqandy

Well-known member
Is er eigenlijk een verdeelsleutel qua landen in werelddelen die mee mogen doen aan een WK? Op basis van dit WK mag bijna de hele wereld (vooral Azie) wel wat plekken inleveren en overhandigen aan Europa.

JMD

Well-known member
Is er eigenlijk een verdeelsleutel qua landen in werelddelen die mee mogen doen aan een WK? Op basis van dit WK mag bijna de hele wereld (vooral Azie) wel wat plekken inleveren en overhandigen aan Europa.
Maar dat laatste is toch al jaren zo?
Tot ergens in de jaren 60 kreeg Europa bijna alle plaatsen, dan een paar voor zuid Amerika en de rest van de wereld mocht het uitvechten voor het laatste ticket.

Punt is natuurlijk vooral dat de voorzitters van de fifa sinds de jaren 70 (havelange, Blatter, infantino) aan de macht komen en blijven door de andere continenten dan Europa en zuid Amerika allerlei extra zaken te beloven zoals (veel) meer tickets dan waar ze eigenlijk gezien de kwaliteiten recht op hebben…

Zeker Azië valt tegen inderdaad. Afrika deed het in de voorronde gewoon goed maar vanaf de tweede ronde vallen die ook weg. Egypte had natuurlijk pech gisteren maar Marokko was een penaltyserie verwijderd van uitschakeling.

Mario

Well-known member
Forumleiding
Maar er waren ook een aantal Europese landen die het niet best hebben gedaan. Tsjechië en Turkije in de groepsfase, en daarna met name Duitsland en Nederland in de 2e ronde.

Wigboldus

Well-known member
Ik vind de verdeling nu best goed. Het heeft ook wel zijn charme vind ik. Ik kijk liever naar een Senegal of Ecuador dan naar Tsjechië of Oostenrijk. Althans, die mix tussen verschillende stijlen maakt het juist zo leuk op een WK.

Maasveld

Well-known member
Het WK is natuurlijk ook DE manier om het voetbalenthousiasme bij de wat minder traditionele voetballanden aan te wakkeren. Een bepaald basisniveau is natuurlijk wel vereist, maar je zult hier altijd een goede mix in zien te moeten vinden.

Mario

Well-known member
Forumleiding
Ik bedoelde dat het EK qua niveau gelijkwaardig zo niet hoger is dan het WK. Dat is op alle andere continenten niet zo.
Maar ja, daar doen inmiddels ook alweer 32 landen aan mee wat niet ten goede komt van het niveau.

Batigoal

Well-known member
Het WK is natuurlijk ook DE manier om het voetbalenthousiasme bij de wat minder traditionele voetballanden aan te wakkeren. Een bepaald basisniveau is natuurlijk wel vereist, maar je zult hier altijd een goede mix in zien te moeten vinden.
Precies, het is voor veel mindere teams wel een geslaagd toernooi geweest.

Zwitserland-Colombia was wel heel saai. Jammer dat Colombia niet meer kon laten zien. Zwitserland wel degelijk zoals altijd, maar is het genoeg om tegen Argentinië zich staande te houden?

Bovenaan