Weekendvoetbal

germania

Active member
Op dit moment weet deze rebel niet eens of ze in een 3e of 2e klasse komen.
Wellicht vreest hij bij allemaal van die vervelende wel of niet principiële zaterdagclubs, zoals Enter Vooruit, in te komen en gaat de volop met hem meedenkende KNVB er wat meer zondagclubs bij in doen, ook als die wat verder weg liggen.
Overigens als hij denkt dat hij "waarschijnlijk de helft van de wedstrijden op zaterdag zou moeten spelen.", dan heeft hij niet veel vertrouwen in de uitkomst van het oa door hem aangespannen kort geding.
Als het goed is spelen ze zondag de finale in Zuthpen tegen Germania om een plaats in de 2e klasse
 

Bonehead

Well-known member
Tsja, als je gewoon eerder mijn post goed gelezen had waarbij ik zei dat iedereen met iedereen rekening moest houden (en dat de zaterdagconvenantclubs het recht hebben op zaterdag te spelen) ipv me te beschuldigen dat ik dat laatste niet wil dan waren we al veel eerder klaar geweest.
Jij romantiseert voetbalwedstrijden die om 18 uur beginnen. Omdat je dan met een patatje en een ijsco langs de kant staat. Ik ontkracht dat omdat het gewoon niet waar is. De meeste wedstrijden vinden plaats in de wintertijd en dan schijnt de zon niet meer om 18 uur.

Jij was het die vond dat er niet op zaterdag 18.00 gespeeld mocht worden vanwege de kantineomzet van de uitclub (als ze dan terugkomen is de kantine dicht), niet ik...

Gewoon een beetje samenleven en een ander wat gunnen, ook dus als clubs net wat anders willen dan wat jij als club wil.

O ja? Quote me even? Niet in de ogenschauw genomen dat je niet zo heel lang geleden dacht dat ik supporter was van een zondagverenging. Hilarisch!
 

germania

Active member
Als het goed is spelen ze zondag de finale in Zuthpen tegen Germania om een plaats in de 2e klasse
En Enter gaat dus ook naar de tweede klasse.

Germania verliest finale

Germania heeft vanmiddag de finale tegen SV Enter verloren. Na 120 minuten stond er een 1-3 eindstand op het scorebord. Een verlenging was noodzakelijk, omdat de reguliere speeltijd geen winnaar opleverde: 1-1.

De wedstrijd was nauwelijks drie minuten oud toen Germania al tegen een achterstand aankeek. Een aanvaller van SV Enter kon ver doorstomen en Tygo Kersten zette zijn sliding net te laat in. Scheidsrechter Van Klooster wees daarop resoluut naar de strafschopstip. De penalty werd onberispelijk binnengeschoten: 0-1.

Germania herpakte zich echter snel. In de 19e minuut viel de verdiende gelijkmaker. Arthur Gatsjatrian speelde zich knap vrij en verstuurde vervolgens een crosspass van ruim veertig meter op de diepgaande Rick de Vos. Die nam de bal uitstekend aan en liet de doelman met een lage schuiver kansloos: 1-1.

Na de gelijkmaker nam Germania het initiatief over, maar grote kansen leverde dat voor rust niet meer op.

Na de pauze was SV Enter de bovenliggende partij. De ploeg creëerde enkele mogelijkheden, maar wist niet tot scoren te komen. Ook Germania kreeg kansen. De grootste was voor Rick de Vos, maar zijn inzet werd op fabelachtige wijze door de doelman tot hoekschop verwerkt.

Een verlenging moest uiteindelijk de beslissing brengen. Daarin sloeg SV Enter in de 100e minuut toe en kwam het opnieuw op voorsprong: 1-2. Germania ging vervolgens alles of niets spelen, maar had het geluk niet aan zijn zijde in de afwerking. In de 121e minuut viel definitief het doek toen SV Enter ook de 1-3 maakte.

Daarmee komt een einde aan een fantastisch seizoen voor Germania. Als nieuwkomer eindigde de ploeg knap als tweede in de competitie en bereikte zij bovendien de halve finale van de KNVB-beker. Spelers en staf mogen dan ook met trots terugkijken op een bijzonder succesvol seizoen.
 

Fregge

Well-known member
Overigens een mooi feitje: 1 van de 8 clubs die het kort geding start kan zondag promoveren naar de eerste klasse en hebben dan daarna niks met de invoering van 2e/3e klasse te maken komend seizoen
En dit is ook gebeurd. In juli dadelijk in de rechtbank zitten tegen Weekendvoetbal terwijl je naar een klasse gaat waar dat al een tijdje is ingevoerd
 

noordooster

Well-known member
De KNVB heeftdeze week weer een artikel gewijd aan het komende weekendvoetbal in de 2e en 3e klassen.
Er is natuurlijk geen sprake van afstel of uitstel zoals een aantal rebellerende zondagclubs willen,
Wel staan er wat opvallende zinnen in het stuk:

""Clubs kunnen zelf ook wensen indienen. Als het kan, houden we daar rekening mee bij de indeling en/of passen we de indeling daarop aan. Bijvoorbeeld door teams te ruilen of poules aan te vullen. Dat kan vanaf 2026/’27 in 2e en 3e klasse ook gaan over voorkeur voor een speeldag. Soms zou dit wel kunnen betekenen dat een club dan verder moet reizen.
Van belang om te melden is dat het kan voorkomen dat de wens van de één leidt tot nadeel voor anderen. In dat geval moeten we belangen afwegen.""
Dat lijkt me een reëel gevaar

"In de gemengde poules zitten vaak maar een paar teams met een andere speeldagvoorkeur dan de rest."
Dat is dan voor die paar teams erg vervelend.

""Behoud van voorkeursspeeldag voor de meeste verenigingen. Zodat horizontaal overstappen niet langer hoeft worden aangegrepen."
Dat laatste is kennelijk een doel op zich.
Sterker nog: De zondagmannetjes van de KNVB maken het mogelijk voor clubs die overstapten naar het zaterdagvoetbal per direct terug te keren naar het zondagvoetbal zonder daarbij te wachten op de gebruikelijke termijn van 3 seizoenen.
Dat het aantal zondagclubs zo sterk daalde is vele van die mannetjes namelijk een doorn in het oog.

""Zonder verandering zouden vooral in de zondagcompetities de reisafstanden verder toenemen, wat kan leiden tot nog veel meer overstappers naar zaterdag."

Clubs stappen niet alleen over vanwege de reisafstanden. Ook vaak vanwege de speerldagvoorkeur van spelers/leden.
Zoals vaker gezegd, het zaterdagvoetbal, dat zich prima, zelfs beter, zou redden zonder weekendvoetbal, moet helpen de problemen in het zondagvoetbal op te lossen.
Met onaantrekkelijke aanvangstijden op zaterdagavond of op de niet gewenste zondagmiddag tot gevolg.
Terwijl juist het zondagvoetbal wordt geholpen met het weekendvoetbal, zijn het toch ook meerdere zondagclubs die datzelfde weekendvoetbal proberen tegen te houden. Beetje apart.
 
Laatst bewerkt:

Fregge

Well-known member
Sterker nog: De zondagmannetjes van de KNVB maken het mogelijk voor clubs die overstapten naar het zaterdagvoetbal per direct terug te keren naar het zondagvoetbal zonder daarbij te wachten op de gebruikelijke termijn van 3 seizoenen.
Wat is er op tegen dat men bijvoorbeeld denkt in 2026/2027: We willen op zaterdag voetballen, maar in dat seizoen er toch achter komt dat thuis spelen op zondag beter werkt voor de vereniging en in 2027/2028 weer naar zondag gaat?
 

Baggio

Active member
De KNVB heeftdeze week weer een artikel gewijd aan het komende weekendvoetbal in de 2e en 3e klassen.
Er is natuurlijk geen sprake van afstel of uitstel zoals een aantal rebellerende zondagclubs willen,
Wel staan er wat opvallende zinnen in het stuk:

""Clubs kunnen zelf ook wensen indienen. Als het kan, houden we daar rekening mee bij de indeling en/of passen we de indeling daarop aan. Bijvoorbeeld door teams te ruilen of poules aan te vullen. Dat kan vanaf 2026/’27 in 2e en 3e klasse ook gaan over voorkeur voor een speeldag. Soms zou dit wel kunnen betekenen dat een club dan verder moet reizen.
Van belang om te melden is dat het kan voorkomen dat de wens van de één leidt tot nadeel voor anderen. In dat geval moeten we belangen afwegen.""
Dat lijkt me een reëel gevaar

"In de gemengde poules zitten vaak maar een paar teams met een andere speeldagvoorkeur dan de rest."
Dat is dan voor die paar teams erg vervelend.

""Behoud van voorkeursspeeldag voor de meeste verenigingen. Zodat horizontaal overstappen niet langer hoeft worden aangegrepen."
Dat laatste is kennelijk een doel op zich.
Sterker nog: De zondagmannetjes van de KNVB maken het mogelijk voor clubs die overstapten naar het zaterdagvoetbal per direct terug te keren naar het zondagvoetbal zonder daarbij te wachten op de gebruikelijke termijn van 3 seizoenen.
Dat het aantal zondagclubs zo sterk daalde is vele van die mannetjes namelijk een doorn in het oog.

""Zonder verandering zouden vooral in de zondagcompetities de reisafstanden verder toenemen, wat kan leiden tot nog veel meer overstappers naar zaterdag."

Clubs stappen niet alleen over vanwege de reisafstanden. Ook vaak vanwege de speerldagvoorkeur van spelers/leden.
Zoals vaker gezegd, het zaterdagvoetbal, dat zich prima, zelfs beter, zou redden zonder weekendvoetbal, moet helpen de problemen in het zondagvoetbal op te lossen.
Met onaantrekkelijke aanvangstijden op zaterdagavond of op de niet gewenste zondagmiddag tot gevolg.
Terwijl juist het zondagvoetbal wordt geholpen met het weekendvoetbal, zijn het toch ook meerdere zondagclubs die datzelfde weekendvoetbal proberen tegen te houden. Beetje apart.
Je kan het toch niet laten he?
 

erka

Well-known member
Ach, op een gegeven moment vond noordooster het denk ik ook wel fijn dat hij riolering kreeg. Komt vanzelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

noordooster

Well-known member
Je kan het toch niet laten he?
Tsja iemand moet het doen.
Kritiek op de rebellerende zondagclubs lees ik hier zelden.
Zij willen dat weekendvoetbal uitstellen of helemaal niet door laten gaan.
En ze willen in ieder geval dat de zondagclubs niet samen met zgn principiële zaterdagclubs in 1 competitie worden ingedeeld.
Kennelijk wel bij de zaterdagclubs die door de KNVB als niet-principieel worden geklassificeerd.
Kijken wat de rechter er dinsdag a.s. van vindt.
 

Baggio

Active member
Iemand enig idee hoe laat vandaag het spoedappél dient bij de Rechtbank Utrecht inzake opschorten gemengd indelen 2e/3e klasse?
 

Fregge

Well-known member
13:30. De beschrijving:

Gedaagde wil met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027 ook in de tweede klasse van het amateurvoetbal de reguliere (na)competities gemengd gaan indelen; zogeheten zaterdag- en zondagamateurs kunnen/zullen dan bij elkaar ingedeeld worden; daarbij zijn reisafstanden leidend en niet de vaste (thuis)speeldagen van de individuele verenigingen; tussen eisers en gedaagde loopt al een bodemprocedure bij de rechtbank MiddenNederland; gedaagde wil met de invoering niet wachten op het oordeel van de bodemrechter.

Eis: Het besluit van de gedaagde van juni 2025, houdende de landelijke invoering van gemengd indelen in de tweede en derde klassen van het (mannen) amateurvoetbal met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027, in afwachting van de uitspraak in de aanhangige bodemprocedure met onmiddellijke ingang te schorsen / De gedaagde te veroordelen om bij de aanstaande indeling van competities in de tweede en derde klassen van het (mannen) amateurvoetbal met ingang van het voetbalseizoen 2026-2027 te handelen alsof zij geen besluit heeft genomen tot gemengd indelen van zaterdag- en zondagamateurs.
 

noordooster

Well-known member
Als de rechter vanmiddag de weekendindeling van de 2e en 3e klassers niet wil laten uitstellen, zal de kerngroep bij de bodemprocedure, later dit jaar, minder sterk staan om haar eisen er door te krijgen. Vooral ook door de praktische problemen dan.
Andersom bij uitstel staat die kerngroep sterker in de bodemprocedure.
En zouden die eisen van de kerngroep dan niet moeten gelden voor de amateurcompetities waar er al weekendvoetbal is.
Bv dat zondagteams geen principiële zaterdagtegenstanders bij zich in de competitie krijgt.
Dan kunnen bv De Treffers en Gemert ook eens kampioen worden.
 

Fregge

Well-known member
En zouden die eisen van de kerngroep dan niet moeten gelden voor de amateurcompetities waar er al weekendvoetbal is.
Bv dat zondagteams geen principiële zaterdagtegenstanders bij zich in de competitie krijgt.
Dan kunnen bv De Treffers en Gemert ook eens kampioen worden.
Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren en dat weet je donders goed
 

noordooster

Well-known member

Het is wel lollig dit/deze liveblog te volgen.
Vooral vanwege de gebruikte argumenten
 

Joost

Well-known member
Er zijn een paar argumenten van de KNVB die ik niet kan volgen;

,,De lijst met principiële zaterdagclubs is dynamisch. Die wordt jaarlijks herzien en wordt kleiner."

Is dat zo? En waarom wordt die niet gepubliceerd.

,,In 2023 bij de Tweede Divisie tot en met de eerste klasse waren er dezelfde bezwaren. We kunnen intussen stellen dat het een succes is. Kijkend naar andere sporten: rugby, korfbal, ga zo maar door. Daar is het ook gemengd. Ook in België is het succesvol. Het probleem wordt groter gemaakt dan het daadwerkelijk is."

Is er in die sporten ook een afspraak waarbij een deel van de clubs een voorkeursbehandeling krijgt? De vergelijking met België is vreemd want daar is al het amateurvoetbal op zondag en mogen clubs zelf bepalen of ze hun duels op zaterdagavond inplannen.

,,Wij wijzen u op de tijdlijn. Clubs zijn meermaals meegenomen in overleg en op bijeenkomsten om vragen te stellen en mee te denken. Dat was nog voor het besluit was genomen."

Dit is echt onjuist. Er zijn bijeenkomsten geweest maar geen van de aanwezige clubs had toen kunnen weten dat de KNVB dit zonder verder overleg zou doorzetten in de ALV. Het stond zelfs niet eens op de agenda geloof ik.
 
Bovenaan