Wielrennen

Maasveld

Well-known member
Iemand 5 uur in de cel zetten voor dit...
Midden in de nacht opgepakt worden op verdenking van een vergrijp/misdrijf dat in Australië een steeds groter probleem aan het worden is en daarom onder het vergrootglas ligt. Ik denk dat hij er nog goed vanaf is gekomen met die paar uurtjes.

• Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Het is ook een beetje het karakter van Van der Poel. In de koers is hij ook "eerst doen dan denken". Zo heeft hij heel veel gewonnen maar zo kan het ook enorm misgaan (het plankje op de OS). En zo is hij blijkbaar ook buiten de wedstrijd.

Maasveld

Well-known member
Goed, het is 'slechts' de Münsterland Giro, maar Olav Kooij sprint er vrijwel de gehele wereldtop op 2 fietslengtes.Wat een geweldig jaar heeft die jongen.

JMD

Well-known member
Verrektes zwaar parcours, met name de slotweek.

Jep. Maar toch ook best wel wat tijdritkilometers.

Ben benieuwd wat de Tour daar tegenover zet. Volgende week donderdag is daar de presentatie van en het lijkt daar een echte klimmerstour te worden. De start in Baskenland is al bekend, de rest is volgens de geruchten dan: tals je dan naar Frankrijk wilt moet je door de Pyreneëen, dus dat die direct meegenomen worden (i.t.t. in 1992, toen de Tour in San Sebastian begon en men zonder echte bergen doorreed (maar in die tijd was de Tour eigenlijk de eerste week een sprinterswedstrijd)) is logisch. Daarna zou het Bordeaux en Limoges worden voor sprintetappes en daarna Puy de Dome (aankomst bergop). Dan rustdag, een paar korte overgangsetappes met hier en daar wat beklimmingen en dan de ALpen in. En eigenlijk blijft men dan daarna in de Alpen, Jura en Vogezen hangen tot en met de laatste zaterdag. Waardoor de Tour opnieuw alle vijf de gebergtes in Frankrijk (Pyreneëen, Massif Central, Alpen, Jura, Vogezen) zou aandoen. Op de zondag op een week van Parijs zou een tijdrit in de ALpen zijn. Nou kan je natuurlijk best in het dal blijven rijden bij zo;'n tijdrit, maar ik hoop toch dat dat een klimtijdrit betekent.
Nou zijn dit geruchten, maar de site waar deze info van komt heeft het vaak bij het goede eind, en heeft vaak een week voor de presentatie het parcours al zo goed als rond qua geruchten... Bovenstaand zou een hele mooie tour kunnen worden.

JMD

Well-known member
Puy de Dome? Dat mag toch niet meer vanwege de veiligheid?
Gaat toch echt gebeuren, er was eerst sprake van 2024 (60 jaar na legendarisch duel aldaar tussen Anquetil en Poulidor), maar wordt naw 2023. Prud'homme heeft het tot zijn doel gesteld die mythische top weer te gaan bezoeken met de Tour. Wel wordt het dan een beklimming zonder supporters, media, e.d.. Prud'homme zei letterlijk: "We hebben alleen maar een finishlijn, renners, een paar technische voertuigen en de logistiek voor de live TV uitzending in 190 landen nodig."

JMD

Well-known member
Dat snel de Pyreneëen zat er natuurlijk wel in gezien het startpunt.
Het is dus zoals ik al op de geruchtensites gelezen had.
Ik vind het een vreemde Tour, het wordt gehouden in maar een relatief klein deel van Frankrijk, en de laatste 2 weken zijn spreekwoordelijk op een postzegel.
Ik keek naar de presentatie en zag (op 1 rit na) niet echt een kanjer van een bergrit, maar er blijken dus de meeste cols van HC/1e/2e ooit te zijn. We gaan slechts 2x over 2000m (Tourmalet, Loze), en ik vind veel bergritten vrij lange relatief vlakke stukken hebben. Puy de Dome is mooi, die rit in de Vogezen fantastisch, die tijdrit is van alles niks. Het is geen klimtijdrit (want niet echt veel stijging), het is geen vlakke tijdrit, en hij is ook nog erg kort.

Er zouden 8 etappes zijn die sprints kunnen worden, dat lijkt me wel heel optimistisch gedacht, maar goed, we zullen zien.

JMD

Well-known member
Helemaal bijzonder dat de noordelijke en meest fietsgekke helft totaal wordt overgeslagen.
Dat dus. Je kan simpelweg in deze tijd (slechts 2 ritten net boven de 200km en men wil niet veel lange verplaatsingen) niet elk deel van Frankrijk aan doen, dat is elk jaar zo. Maar ze slaan nu op de laatste 2 dagen na de bovenste helft van Frankrijk over en eigenlijk ook het onderste derde. Eigenlijk zit men vanaf de zondag van de Puy de Dome tot de laatste vrijdag op een heel klein deel met eigenlijk bijna 1 week in de Alpen.

JMD

Well-known member
Keek even na: op vrijdag 14 juli start de etappe in Bourg en Bresse, op donderdag 20 juli komt de etappe aan in Chatillon sur Chalaronne, dat ligt 25 km van elkaar... Het verste punt vanaf daar dat ze gedurende die week aandoen is Courchevel, minder dan 200 km hemelsbreed verder... Als je Tourfan bent kan je 1 week in de Alpen zitten en dan met een kleine verplaatsing elke dag de Tour langs zien komen. :)

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat dus. Je kan simpelweg in deze tijd (slechts 2 ritten net boven de 200km en men wil niet veel lange verplaatsingen) niet elk deel van Frankrijk aan doen, dat is elk jaar zo. Maar ze slaan nu op de laatste 2 dagen na de bovenste helft van Frankrijk over en eigenlijk ook het onderste derde. Eigenlijk zit men vanaf de zondag van de Puy de Dome tot de laatste vrijdag op een heel klein deel met eigenlijk bijna 1 week in de Alpen.
Doe je die toch het volgende jaar weer.

JMD

Well-known member
Doe je die toch het volgende jaar weer.
Ja, oke. Ik zeg ook dat niet elke regio bezocht kan worden. Maar dit jaar is het wel heel erg karig qua bezochte regio's. Ik denk niet dat er ooit een Tour geweest is waarin maar zo'n klein deel van de hexagon bezocht werd.

Pascallovic

Well-known member
Op zich maakt het mij niet uit waar ze rijden, als de renners er maar een leuke wedstrijd van kunnen maken qua parcours. Op zich lijkt het er zwaar genoeg voor, maar men moet wel het lef hebben aan te vallen en niet dat je de hele dag 1 team op kop van het peloton laat rijden(Waar dit parcours ook een beetje voor uitnodigt). Dan wordt het saai.

Maasveld

Well-known member
Er stopten met Gilbert, Nibali, Dumoulin, Terpstra, Valverde en Rebellin al flink wat grote ronde en monumentwinnaaars. Daar komt er nu weer eentje bij. Sonny Colbrelli moet noodgedwongen zijn fiets aan de haak hangen vanwege zijn hartproblemen.

Bovenaan