Voetbalscholen

Voetbalscholen

  • Prima toch, goed voor de ontwikkeling

    Stemmen: 1 14,3%
  • Prima, maar een kwaliteitskeurmerk zou wenselijk zijn

    Stemmen: 2 28,6%
  • Voegt niet zo veel toe voor de jeugd

    Stemmen: 1 14,3%
  • Leuk 'speeltje' voor uitgerangeerde oud-profs

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ze doen maar, interesseert me niets

    Stemmen: 3 42,9%

  • Totaal aantal stemmers
    7

De Groene Scout

Well-known member
Vroeger voetbalde je op straat en bij de club, nadat het spelen op straat steeds meer afnam kwamen de eerste voetbalscholen voor de jeugd.
Buiten de club om, konden jonge kinderen dan toch meer voetbal-uren maken en zich beter ontwikkelen; althans dat was de gedachte erachter.

Tegenwoordig heeft iedere dorpje, stad of regio wel een eigen voetbalschool of zelfs meerdere. Iemand die niet slaagt in het betaalde voetbal, of na zijn carri?re in de voetballerij werkzaam wil blijven begint maar een eigen voetbalschool.
Insteek om spelers beter te maken of op een hoger niveau te brengen is volgens mij wel een beetje achterhaald. Ik heb het idee dat er bij 9 van de 10 schooltjes maar 1 belang is en dat is het eigen (commerci?le) belang. Ouders moeten veel geld betalen voor een relatief laag niveau qua trainingen en wordt vaak een mooie worst voorgehouden over de toenemende kans om het betaald voetbal te halen als je naar de voetbalschool gaat.

Hebben jullie er ervaringen mee en zo ja welke?
 

De Groene Scout

Well-known member
Haha, het maakt jullie dus niet zo veel uit, of jullie hebben er niet veel mee van doen.
Gooide het gisteren hier even op het forum vanwege het feit dat ik mij een beetje begin te ergeren aan de manier waarop die voetbalscholen ineens als paddenstoelen uit de grond komen, elkaar de vliegen proberen af te vangen en via slinkse wijze spelers benaderen om toch maar vooral naar hun school te komen om een betere voetballer te worden.
Ik denk dat teller in regio Oldenzaal / Losser / Enschede inmiddels op 10 voetbalscholen staat (inclusief 2 keepersscholen). De ene doet het via mond op mond reclame, de andere gaat flyeren bij de clubs en weer anderen vragen via via gegevens op van de leden en bellen de kids rechtstreeks om toch mar nar hun voetbalschool te komen.

Allemaal met hetzelfde verhaal om via hun beter te worden en meer kans te maken om door te stromen naar het betaalde voetbal. Laatste schooltje is enkele weken oud en bestaat uit trainers die er na de reorganisatie bij FC Twente zijn uitgeknikkerd. Die gasten zijn nog uit de 'Joop-tijd' en kregen dus extreem overbetaald voor hun diensten bij Twente. Nu ze op straat staan moeten ze toch iets en zijn dus maar een voetbalschool begonnen. Focus voor hen ligt op de megatalenten in Noord / Oost / Midden Nederland. Alle spelers in die regio zijn vanuit de FC Twente / KNVB bestanden en via via bij de grote clubs in de regio persoonlijk benaderd om bij hen naar een voetbalmiddag te komen voor 20 Euro.

De eerste opstap naar een betaald voetbal avontuur, zo werd verkondigd. Gisteren even gebeld en gevraagd naar het vervolg-traject en de vervolgkosten. Op beide vragen kon geen antwoord gegeven worden, m.a.w. ze hebben nog geen idee wat ze gaan doen, maar konden al wel aangeven dat er wekelijks activiteiten zouden komen op BVO-niveau tegen de kinderen. Tegen mij konden ze dat dus nog even niet aangeven. Gasten zijn dus goed opgeleid door Joop in het verkopen van lucht.

Vandaar dus even deze topic-opening gisteren.
 

ALenstra

Well-known member
Ik zie die zogenaamde voetbalscholen gewoon als commercieel ingestelde zaken die geld verdienen door iets aan te bieden. In de VI zie ik vaak van die advertenties die er heel uitgelikt uitzien en die kinderen er aan toe zetten om vooral zo'n dure voetbalweek te boeken. Voor kinderen is het leuk om een weekje met leeftijdsgenoten leker te ballen onder toezicht, maar of ze er een betere voetballer van worden? Ik denk maar zo dat als je goed genoeg bent voor betaald voetbal dat je dan vanzelf gescout wordt.
 

Unregistere

Well-known member
Hier in de regio zijn er ook steeds meer. Ik ken ze zelf niet goed genoeg om een oordeel te vellen over de manier waarop ze werken. De enige waar ik wat van hoor is Football Skills, dat al jaren op zondag op het terrein van ASWH traint. Opgezet door Michel Hordijk, die volgens mij ook bij Ajax in de opleiding heeft gewerkt. Hier hoor ik wel enthousiaste verhalen over, ze zoeken ook best gericht naar trainers. Als club hebben we een positieve samenwerking met deze voetbalschool. Of de spelertjes er echt beter van worden, durf ik niet te zeggen.

http://www.footballskills.nl/

Misschien kun jij op basis van hun website enigszins een beeld krijgen of dit vergelijkbaar is met de voetbalscholen in jouw regio, Groene? Ik zie dat ze inmiddels ook in Dordrecht trainen.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat lijkt inderdaad wel een beetje op de voetbalscholen van Stef v.d. Velden en die van de Twentse voetbalschool:
- http://voetbalschoolvandervelden.nl/
- https://www.twentschevoetbalschool.nl/

Stef heeft als vast locatie op zondag KVV Losser en volgens mij op woensdag bij DETO en gaat verder veel op locatie door de regio. De Twentse voetbalschool heeft als thuisbasis het UT-terrein.

De laatste school is nog wat vaag over het 'hoe en wat' maar wil dus alleen werken met de echte toppers uit de regio: http://www.prestigefootballacademy.com/
 

noordooster

Well-known member
Ook in het Noorden heb je die voetbalscholen .
Iemand die er al een flinke tijd mee bezig is , is Jan Korte www.voetbalschooljankorte.nl/
Laatst kwam ik deze tegen : http://www.vvhoogeveen.nl/pagina/voetbalschool/
En er zijn er in Noord Nederland nog behoorlijk wat meer.

Ik heb geen idee hoe er gewerkt wordt.
Ik schrik nog wel eens van de bedragen die gevraagd worden, maar dat zal wel komen omdat de meeste jeugdtrainers die ik ken of gekend heb het gewoon voor 0 euro deden.
En met DGS vraag ik me af of niet te vaak het commerci?le belang voorop staat en of e.e.a. niet te mooi voorgespiegeld wordt.
 

De Groene Scout

Well-known member
Waarschijnlijk morgen in de TCTubantia een stuk over de afkeer van de Commerci?le Voetbalscholen in de regio zoals PFA en de Mary Kok voetbalschool door o.a. FC Twente, een 'gezonde' voetbalschool en diverse toonaangevende clubs in Twente.
 

Totti

New member
Ik heb zelf ook ervaring binnen een voetbalschool. En inderdaad is de intsteek gewoon commercieel. Laat niet onverlet dat wanneer je een bedrag vraagt de mensen ook kwaliteit verwachten, die "druk" namen wij als voetbalschool altijd wel serieus. Verder vergeten veel mensen dat er vaak ook een hoop kosten achter weg komen. Veldhuur, materiaal etc. Bovendien ben ik van mening dat trainers die zelf ook veel tijd en geld (cursussen) steken in een betere trainer worden daar best wat aan over mogen houden. Je wordt niet verplicht om mee te doen aan zo'n voetbalschool natuurlijk, je kan ook lekker met vrienden op straat gaan voetballen.

Overigens beloven wij geen grotere kans op profvoetbal of iets dergelijks, dat is je reinste flauwekul. Het is hooguit een extra training, binnen een zorgvuldig uitgewerkt plan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan