Voetbal op de schop/Super League

JMD

Well-known member
Je kunt het schema in januari/februari dan wel iets verlichten. Dat zit nu met die extra Europese speelrondes wel heel erg vol. Als de Europees spelende clubs een keer een afgelaste wedstrijd hebben en ver komen in Europa en de beker, dan is een inhaaldatum vinden wel lastig.
Levert welgeteld 1 ronde extra op...
 

ALenstra

Well-known member
Het maakt toch ruimte voor twee speeldagen. Eerder met de competitie beginnen kan ook maar dat wil de PAF niet.
 

Forza AZ

Well-known member
Het maakt toch ruimte voor twee speeldagen. Eerder met de competitie beginnen kan ook maar dat wil de PAF niet.
De 1e ronde van de play-offs valt in een week van een Europese finale, dus die kun je niet gebruiken voor een complete speelronde (en ook niet voor inhaalwedstrijden omdat de laatste 2 speelrondes dan niet gelijk vallen). Dus het levert maar 1 extra speelronde op.
 

Friesland

Well-known member
De "zes seconden"-regel wordt de "acht seconden"-regel. En de straf wordt een hoekschop ipv de indirecte vrije trap.

Ik vraag mij af of deze regel strikter wordt nageleefd dan de "zes seconden"-regel of dat ook dit een meer een regel op papier is. De "zes seconden"-regel is voor mij onlosmakelijk verbonden aan de wedstrijd tussen Willem II en SC Heerenveen uit het seizoen 2001-02. Indirecte vrije trappen in het strafschopgebied worden wel vaker gegeven, maar daar wordt lang niet altijd uit gescoord. Dat was hier anders. Willem II nam een 2-0 voorsprong, maar Heerenveen maakte, dankzij de "zes seconden"-regel, in de blessuretijd gelijk via Arek Radomski. Ik denk overigens dat de meeste de wedstrijd eerder zullen herinneren van de aanvaring tussen Roelof Luinge en Foppe de Haan dan dit doelpunt.
 

Batigoal

Well-known member
Diarra v Fifa: Some transfer rules break EU law - top court

Daarop komt er mogelijk een miljardenclaim richting de voetbalbonden. Dat zal een behoorlijke impact hebben:

https://www.ad.nl/voetbal/nederland...vb~a33d030c/?referrer=https://www.google.com/
 

Deathprod

Well-known member
Invoering van het STAK + 50+1 governancemodel in het Nederlandse betaald voetbal

Recentelijke ontwikkelingen onderstrepen de urgentie van beter clubbestuur in het Nederlandse profvoetbal. Zo verloor Vitesse in augustus 2025 zijn proflicentie na jarenlange licentie-overtredingen en financieel wanbeleid onder buitenlandse eigenaars. De Arnhemse sportwethouder noemde het “een tragedie voor de stad: “De stad heeft een groot deel van zijn DNA verloren”. Zulke gevallen voeden de roep om democratischer governance en bescherming tegen ongebreidelde commerciële overnames. In dit rapport laten we daarom de waarde en noodzaak van een 50+1 model in het Nederlandse betaald voetbal zien, een structuur die succesvol blijkt in o.a. Duitsland en Zweden en steeds vaker wordt geopperd door supporters en beleidsmakers. Alleen gooien wij het gewenste Nederlandse sausje eroverheen door het 50 + 1 model te combineren met een STAK(STichting AdministratieKantoor).

Dit rapport is opgesteld voor beleidsmakers, gemeenten, de KNVB, alsook supporters en clubbestuurders. Het geeft een heldere uitleg van het STAK + 50+1 model en visualiseert de structuur. Vervolgens bespreken we internationale ervaringen; met name de Duitse 50+1regel en casussen (RB Leipzig, Hannover 96). Daarna analyseren we de juridische kaders in Nederland en schetsen we de mogelijkheden voor implementatie. We wegen argumenten voor meer democratische zeggenschap en bescherming tegen commerciële overnames. Ten slotte formuleren we beleidsaanbevelingen voor KNVB-licentie-eisen, voorwaarden bij gemeentelijke stadioninvesteringen en het bevorderen van supportersparticipatie. We sluiten af met een voorstel voor gefaseerde invoering, bijvoorbeeld via pilots bij clubs in financiële of organisatorische transitie.

 
Bovenaan