Speelronde 26

Wie wint de Gelderse derby?

• Vitesse

Stemmen: 3 75,0%
  • De Graafschap

Stemmen: 0 0,0%
  • Geen van beiden

Stemmen: 1 25,0%

• Totaal aantal stemmers
    4
  • Opiniepeiling gesloten .

ALenstra

Well-known member
Vrijdag 14 februari
MVV-FC Eindhoven
FC Dordrecht-Roda JC
FC Den Bosch-Telstar
ADO Den Haag-Jong Ajax
SC Cambuur-TOP Oss

Zaterdag 15 februari
FC Emmen-FC Volendam

Zondag 16 februari
Vitesse-De Graafschap
Excelsior-Helmond Sport

Maandag 17 februari
Jong AZ-Jong PSV
Jong FC Utrecht-VVV

Bernardo

Well-known member
Benieuwd of het doorgaat, hele veld nog onder de sneeuw. Veld verwarming doet het nog niet.

Bernardo

Well-known member
Waarom de wedstrijd tussen SC Cambuur en TOP Oss op losse schroeven staat
2025-02-13 14:50
IMG_8582.JPG

Het is nog maar de vraag of de wedstrijd tussen SC Cambuur en TOP Oss vrijdagavond door kan gaan. Dat heeft te maken met de staat van het grasveld.

Door de winterse omstandigheden heeft het grasveld in het Kooi Stadion de afgelopen dagen nogal wat te verduren gehad. Zo lag er donderdagmiddag nog een laag sneeuw op. Met warmtelampen werd geprobeerd de laag weg te smelten. Naar verwachting velt de KNVB vrijdag een eindoordeel over de staat van het veld.
Het Kooi Stadion beschikt voor dit soort situaties over veldverwarming, maar die werkt vooralsnog niet. Dat geldt overigens ook voor de overige verwarming in het nieuwe onderkomen van Cambuur. Bovendien zijn clubs in de eerste divisie niet verplicht om er gebruik van te maken. Er gaan hoge energiekosten mee gepaard.

De hele situatie doet denken aan die van een aantal weken geleden, toen het duel tussen Cambuur en Roda JC werd afgelast omdat op het veld van de Limburgers een laag van enkele centimeters sneeuw lag. Door de kosten wenste Roda de veldverwarming niet te gebruiken. Het veld zou daardoor bovendien te drassig worden.
Hoewel het oordeel van de KNVB dus nog even op zich laat wachten, verwachten ze in Leeuwarden dat de wedstrijd ‘gewoon’ doorgaat. „Laat ik het zo zeggen: ik hóóp het”, aldus trainer Henk de Jong. „De ondergrond is niet heel hard, hebben we gemerkt. Bovendien gaat het vrijdag dooien. Dus ja, we verwachten dat het doorgaat.”

Als het doorgaat, dan kiest De Jong voor dezelfde basiself als maandag op bezoek bij Jong PSV (1-4 winst). Dat betekent dat Jonathan Afolabi in de punt van de aanval start en Sturla Ottesen als linksback. Tomas Galvez zou in Eindhoven op links de voorkeur krijgen, maar raakte de dag ervoor geblesseerd. Hij is nu fit genoeg om in te vallen.
Cambuur moet het tegen TOP Oss nog doen zonder Jeredy Hilterman. Eerder deze week zei De Jong nog dat de spits weer beschikbaar zou zijn, maar hij heeft nog wat langer nodig om te herstellen van de blessure die hij in de wedstrijd tegen Telstar aan zijn schouder opliep. „Ik had inderdaad gehoopt dat-ie er weer bij zou zijn.”

De Jong is op zijn hoede voor de nummer zeventien van de eerste divisie, waar oude bekende Sjors Ultee aan het roer staat. „We kunnen geen enkele tegenstander onderschatten”, zei hij donderdag. „Dat zag je tegen Jong PSV na rust. Als wij maar 90 procent geven in plaats van 100 procent, dan zijn we gewoon niet goed genoeg.

Joost

Well-known member
Weer typisch Roda. Zwoeg je je naar de 1-1, krijg je een minuut later een doodeenvoudige 2-1 tegen.

Tegen dit soort ploegen is Roda echt niet minder maar we verliezen ze allemaal.

Bernardo

Well-known member
Vond Cambuur gewoon ongelofelijk slecht, veel te weinig beweging, laag tempo, 0 creativiteit. En dan scoor je alsnog uit het niets een goal maar geef je het toch weer weg.

Qua uitwedstrijden staan we ruim bovenaan met punten en thuiswedstrijden staan we dik in rechter rijtje. Het is echt triest wat we dit seizoen in thuiswedstrijden te zien krijgen, voetballend is het allemaal zo matig.

Abubakari

Well-known member
Tegenstanders hebben in de gaten dat als je heel defensief speelt bij Cambuur ze zich daar geen raad mee weten. In eigen huis doen clubs dat wat minder. Maar als je dat geploeter van gister zag vraag je je ook af wat Cambuur in de eredivisie moet.
Al zullen ze zich dat bij NAC vorig seizoen ook wel eens afgevraagd hebben.

Bernardo

Well-known member
Klopt, voordeel is wel dat er komende zomer best veel aflopende contracten zijn en huurspelers die weer vertrekken. Verder viel Henk me gisteren ook wel tegen, Henk was altijd van risico nemen, extra aanvaller erbij en vol op de aanval.

Joost

Well-known member
Wat een gave sfeeractie van de Graafschap weer. Vitesse ook met een mooi doek
Ze kunnen prachtig schilderen maar ik stoor me er iedere keer aan dat ze zichzelf groter vinden dan de club. Daarnaast heeft die ultra'groep de oude, echt, uniek sfeer van de Vijverberg naar de knoppen geholpen.

erka

Well-known member
Ze kunnen prachtig schilderen maar ik stoor me er iedere keer aan dat ze zichzelf groter vinden dan de club. Daarnaast heeft die ultra'groep de oude, echt, uniek sfeer van de Vijverberg naar de knoppen geholpen.

Helemaal mee eens. Ik ging vroeger wel eens naar De Graafschap omdat wij familie in de buurt bij Zevenaar hadden wonen. Altijd enorm genieten, beetje zoals Go Ahead nu nog is. Meebewegen met de wedstrijd. En bij De Graafschap kon iedereen echt door elkaar zitten, dat maakte helemaal niks uit. Nu weinig meer van over.

Overigens bij meer clubs het geval.

Bovenaan