Speelronde 23

Wie wint de derby van het Oosten

  • FC Twente

    Stemmen: 3 100,0%
  • Go Ahead Eagles

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    3
  • Opiniepeiling gesloten .

Jef400

Well-known member
En zo pakt AZ de dubbel over Ajax. Gat 6 punten en AZ met een makkelijker programma. Ziet er slecht uit voor Ajax
 

JMD

Well-known member
Afgelopen. 2-0

Ajax nu 29 punten achter op PSV. Volgens mij is de grootste voorsprong van PSV op Ajax aan het eind van een seizoen ooit 22 punten geweest. Andersom had Ajax ooit 44 punten voorsprong op PSV, dat was in 1971/72, toen Ajax wereltop was en PSV nog niet de topclub die het nu is. Als het zo doorgaat gaan we nog aardig ind e buurt daarvan komen. :)

Ajax dus nu 5e, met 6 punten achter op AZ en dan komt Utrecht komende week naar Amsterdam. Utrecht is al 16 duels ongeslagen en kan op 1 punt van Ajax komen bij winst...
 

ALenstra

Well-known member
Een tijdje geleden stelde VI dat Ajax het Bayern München van Nederland wilde worden maar dat ze tegenwoordig het München 1860 van Nederland zijn.
 

Batigoal

Well-known member
Zoals ik al langer zei; 5e plaats is het hoogst haalbare en daarvoor moet je nog flink je best doen. Alhoewel deze groep niet echt hun best doet momenteel.
 

Batigoal

Well-known member
Clasei zei trouwens dat AZ gisteren al via-via had gehoord hoe Ajax ging spelen. Er zit dus ook weer een lek bij Ajax.
 

Abubakari

Well-known member
Zoals ik al langer zei; 5e plaats is het hoogst haalbare en daarvoor moet je nog flink je best doen. Alhoewel deze groep niet echt hun best doet momenteel.
Zou mij niet verbazen mocht Ajax geen Europees voetbal halen.

Schip heeft ondertussen ook geen idee meer. Vijf verdedigers opstellen had je al eerder mee moeten beginnen, maar met 1 aanvaller spelen is een extreem slecht idee. Ze scoren prompt niet en dat was al een tijdje geleden. Zelfvertrouwen is weer op 0 dus Utrecht thuis verliezen ze ook, Utrecht ligt Ajax sowieso al niet maar nu komt Utrecht vol vertrouwen naar de Arena. Daarna Fortuna en dan weer een reeks die ik Ajax niet zie winnen. Niet dat ik zeker ben van winst op Fortuna, met dat cattenaccio van Buijs gaat Ajax het ook nog moeilijk zat krijgen. De opleving is voorbij, we krijgen weer rampspoed tot fe laatste 4 wedstrijden van het seizoen. Dan is het Almere en Excelsior thuis en Vitesse en Volendam uit. Maar dan heb je weer katten in hrt nauw met rare sprongen. Ik denk dat we volgend seizoen geen Europa Cup voetbal hebben bij Ajax.
En dan zal JMD wel weer zeggen dat stc van mijn account af moet gaan, maar dat zei hij ook toen ik zei dat Ajax thuis niet van NEC ging winnen.
 

JMD

Well-known member
Ik geloof steeds nog wel dat Ajax 5e eindigt (en dat Feyenoord de beker wint dus dat Ajax Europees gaat spelen), maar ik ben er wel minder zeker van als een paar weken terug. Tegen PSV speelden ze echt goed, en dat was het 12e duel op rij zonder nederlaag (9 zeges, 3 gelijk), en toen kwam God er nog bij. :p Maar de laatste weken wordt het steeds minder. Ongelooflijk. Nou kan je natuurlijk best bij AZ verliezen, maar 1 punt uit de serie NEC thuis en Heerenveen/AZ uit is echt zwak. Ajax zit weer in het wak waarin het in september/oktober ook zat.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Jezus, wat heeft Heerenveen weer veel kansen nodig. Had allang 2/3/4-0 kunnen zijn.
 

JMD

Well-known member
Ajax gaat no way vijfde eindigen. Dit wordt het slechtste Ajax seizoen sinds 1963. Achtste, hooguit.
1965 bedoel je dan... 13e.

Eindplaatsen zijn altijd relatief, je kan 5e worden op 5 punten van de koploper (in seizoen 2011-12 deden er 6 ploegen bv heel lang mee om de titel) of 2e op 15... Ik ben vooral benieuwd hoeveel nederlagen Ajax gaat leiden. Het zijn er nu 7, dat is het hoogste aantal sinds het seizoen 2008-09, toen Ajax 8x verloor. Het record sinds 1965 (13x in 30 duels) staat op 10x uit het jubileumseizoen. Het zou mij niks verbazen als dat aantal gehaald wordt.
Of wat te denken van het aantal tegendoelpunten: nu al 43 (in 23 duels), bijna 1 op 2 dus gemiddeld. Het hoogste aantal sinds 2008 (45, en toen werd Ajax op 3 punten na kampioen...) is nu al gehaald. In het eeuwwisselingseizoen waren het 51 tegendoelpunten, een aantal dat nog 2x eerder behaald werd door Ajax, in de jaren 60. Meer tegengoals kreeg Ajax in 1980/81 (54, ook toen 2e), 1961/62 (59) en het record staat op 63, uit 1958/1959. Als Ajax zo doorgaat gaat dat record eraan.

Gaat Ajax qua punten op dit gemiddelde verder, dan komt het rond de 54 punten uit. Dat zou dan de laagste score zijn sinds 1993/94, maar toen werden die punten behaald in het tweepuntensysteem. Zelfs in het afgebroken seizoen wegens corona werden meer punten behaald (56). Reken je terug naar 2-punten, dan zou dat ongeveer 39-40 punten zijn, wat de zwakste score sinds 1964/65 is. Het seizoen daarna werd Ajax overigens kampioen en begonnen de glorietijden waardoor Ajax de club werd die het nu is qua naam en faam. Overigens doet Ajax het na 23 duels beter dan PSV na 23 duels in het dramaseizoen 2013-2014 (eerste seizoen Cocu). Het jaar erna werd PSV met hun beste score ooit kampioen, en 3 van de volgende 4 seizoenen na dat rampseizoen leverde de titel op voor PSV. Zwakke seizoenen kunnen dus ook zomaar tot een heel goed seizoen erna leiden.
 
Bovenaan