Schaatsen

Friesland

Well-known member
Hoe gaan ze bepalen wie er mee mogen doen aan het EK? Normaal wordt dat bepaald door prestaties in de wereldbeker en die hebben we nog niet gehad.
Ik neem aan dat ze kijken naar de beste 1500 en 3000/5000 meter tijden voor het EK Allround en de beste 500 en 1000 meter tijden voor het EK sprint.
 

JMD

Well-known member
Het WK Afstanden van eind februari wordt verplaatst. Peking gaat het dus niet worden... Men zoekt nog naar een andere locatie...

Zo meteen wordt er het hele seizoen alleen maar in Heerenveen gereden... :)
 

JMD

Well-known member
Ter Mors meldt zich af voor de 5km, terwijl ze lijstaanvoerster is.

Ze beschouwde dit weekend als 'training'.
Wennemars is het er niet mee eens...
 

JMD

Well-known member
En het WK Afstanden gaat dus naar Heerenveen, en wordt 2 weken naar voren gehaald, 11 t/m 14 februari.

Tevens vervalt de WB-wedstrijd in Changchun (Chn) en de finale in Heerenveen.

Dus het schaatsseizoen bestaat uit EK Allround + Sprint op 16/17 januari, dan 2 weekenden WB, 1 week rust en dan de WK Afstanden. Allen in Heerenveen.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Leerdam verrast op de 500m door de schade op Kok te beperken, Kok verrast op de 1000m door niet alleen de schade te beperken, maar zelfs met de afstandszege aan de haal te gaan.
Kok dus verrassend aan de leiding na twee afstanden.
 

JMD

Well-known member
Knap van Suzanne Schulting, wordt 3e. En Femke Kok deed een 'Shimizutje', dat was ook een echte 500m-rijder en kon vaak op zaterdag een hele goede 1000m rijden, maar op zondag dan niet meer. Jammer voor haar. Wel een toptalent op de 500m, en ook Leerdam rijdt inmiddels 37,5 in Heerenveen op de 500m. Als dat zo doorgaat komt het NR van Oenema van 37,06 weer in de buurt, en daar zijn NL dames jarenlang niet bij in de buurt geweest sinds Oenema moest afhaken.
 

JMD

Well-known member
Goed, er hangt een flink lagedrukgebied boven Nederland, maar dat Femke Kok 37,08 rijdt (BR met 9/100 tov Kodaira's tijd) is natuurlijk een toptijd.
2/100e boven het bijna 8 jaar oude NR van Oenema, zij reed dat in Salt Lake.

Zo zonde dat we dit seizoen niet naar Salt Lake gaan, want Kok was in deze vorm diep de 36 in gegaan. En wie weet wat er gebeurt in de 2e omloop...
 

JMD

Well-known member
Sven Kramer gaat niet naar het EK, reed een zwakke 1500m, was met zijn 1.47.79 maar liefst 4 seconde langzamer dan de winnende tijd van Roest.
 

JMD

Well-known member
Esmee Visser 3e op de 5000m en gaat dus niet naar de WK Afstanden.
Haar reactie:
"Ik ben in het voorseizoen gewoon niet
fit geweest.Ik zat tegen overtraindheid
aan,misschien ben ik het wel geweest",
zocht ze naar een verklaring."Ik heb na
de Winterspelen constant op het randje
geleefd.Ik heb me al die jaren zo voor
het trainen gegeven en heb nu gemerkt
dat het lichaam dat niet allemaal
standaard aankan.Mijn lichaam moet nu
eigenlijk een 'reset' krijgen."

En rond de Spelen zeiden we allemaal dat het zo makkelijk leek te komen bij haar. Dat is dus blijkbaar niet het geval. Met nog 1 jaar tot de Spelen begin je je toch af te vragen of ze uberhaupt wel naar de Spelen van Peking gaat. Het niveau is zo hoog op de 5000m (want ook bv De Jong had zich teruggetrokken vandaag) dat ze echt in goede vorm moet steken om zich te plaatsen. En ze kwakkelt eigenlijk al een paar jaar.

Schouten won overigens in 6.51.45, Achtereekte 2e. Visser reed nog wel onder de 7.00... Paar jaar terug was het niveau bij de NL dames 5 km dusdanig dat je daarmee glansrijk gewonnen had, nu eindig je dus 3e op 8 seconde.
 

erka

Well-known member
Die Niels Kerstholt heeft ook teveel zuurkool gegeten. Niet enthousiast over zijn studio-commentaar. De andere shorttracker, commentator bij de wedstrijden Cees Juffermans, vind ik wel goed.
 
Bovenaan