Schaatsen

Maasveld

Well-known member
Hij is 18 en rijdt nu al 34.10 terwijl er flink hoge luchtdruk is… niet zo’n heel gewaagde voorspelling hoor…
Hij zou lang niet de 1ste zijn waarbij de ontwikkeling vroegtijdig stokt of een concurrent erbij krijgt die net zo goed is.
 

Pascallovic

Well-known member
Hij zou lang niet de 1ste zijn waarbij de ontwikkeling vroegtijdig stokt of een concurrent erbij krijgt die net zo goed is.
En op een gegeven moment loop je tegen het maximum aan wat een menselijk lichaam aan kan. Zit er nog ruim 6 tienden in het vat? Ik twijfel, in elk geval heb je ook nog perfecte omstandigheden nodig.
 

JMD

Well-known member
En op een gegeven moment loop je tegen het maximum aan wat een menselijk lichaam aan kan. Zit er nog ruim 6 tienden in het vat? Ik twijfel, in elk geval heb je ook nog perfecte omstandigheden nodig.
Huh? Ik heb het over een 33er in Heerenveen, dat is nog maar 11/100e…

Wr wordt lastiger te voorspellen idd, maar 34.10 in Heerenveen garandeert sowieso wel 33.8 ofzo in salt lake. Volgend jaar WK afstanden in Calgary…
 

erka

Well-known member
Dat is nog wel erg ver weg…
Waarom niet?

Begin 1998 (toen de klapschaats voor het eerst door iedereen werd gebruikt) bracht Shimizu het WR op 35.36
In 2019 reed Kulizhnikov 33.61 (doping of niet, dat is nu het WR)
Dus in 20 jaar 1.7 seconden eraf. Stolz is 18. Die heeft 10 jaar om er 0.7 seconden af te halen.

Of het lukt weet je nooit, andere factoren spelen dan ook een rol., maar ik geloof niet dat een fysiek WR onder de 33 onmogelijk is. Integendeel.
 

JMD

Well-known member
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, alleen dat het ver weg is… ;)

Overigens blijft dat ‘wat is de limiet’ altijd wel mooi, toen Jansen voor het eerst een 35er reed dachten we dat het niet veel harder kon, idem met Shimizu en de eerste 34er, en toen kulozhnikov en de eerste 33er… toch zou natuurlijk ergens wel een grens moeten liggen, maar waar…
 

Maasveld

Well-known member
Tja, qua materiaal en trainingsmethoden blijft de ontwikkeling gaande. De laatste jaren is voeding een belangrijke pijler, dat zal in het schaatsen niet anders zijn. Zo blijf je her en der winst pakken waardoor het steeds sneller blijft gaan. En ja, misschien ligt er ergens wel een grens, maar ik verwacht niet dat wij dat nog gaan meemaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Tja, qua materiaal en trainingsmethoden blijft de ontwikkeling gaande. De laatste jaren is voeding een belangrijke pijler, dat zal in het schaatsen niet anders zijn. Zo blijf je her en der winst pakken waardoor het steeds sneller blijft gaan. En ja, misschien ligt er ergens wel een grens, maar ik verwacht niet dat wij dat nog gaan meemaken.
Eens. Maar heb wel het gevoel dat de echt grote stappen niet meer gaan gebeuren…
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Nou, hij mag toch naar de finale. Rare sport is dit joh. Beune wordt gediskwalificeerd vanwege een blote enkel, Bergsma krijgt een officiële waarschuwing omdat hij na de finish aan zijn rits zat. En deze dweil rijdt links en rechts tot drie keer toe op volle snelheid bijna zijn tegenstanders onderuit en dat is allemaal prima.
 
Bovenaan