Play Offs Europees Voetbal

Play Offs Europees Voetbal

• Totaal aantal stemmers
    7
  • Opiniepeiling gesloten .

Abubakari

Well-known member
De stadions zijn altijd half leeg bij de playoffs om Europees voetbal. Dat heeft wat mij betreft niet zo zeer betrekking op 1 club.

Volgens mij komt het ook doordat het een lege dop is die je in de praktijk wint. De winnaar vd play offs vliegt er meestal al in juli uit, of augustus. Kun je je nou via de play offs kwalificeren voor de groepsfase waarmee je verzekerd bent van 6 wedstrijden/het gevoel dat je echt Europa in gaat zouden er misschien ook meer toeschouwers komen.
Op zich is het vind ik het namelijk best een leuke opzet. Ga meestal ook wel kijken als Groningen PO speelt.

Batigoal

Well-known member
Terwijl als je ze afschaft heb je vanaf februari een stuk of 8 clubs die helemaal nergens meer om spelen. Ook niet echt een motivatie dan voor de mensen om te komen.

Pascallovic

Well-known member
Volgens mij komt het ook doordat het een lege dop is die je in de praktijk wint. De winnaar vd play offs vliegt er meestal al in juli uit, of augustus. Kun je je nou via de play offs kwalificeren voor de groepsfase waarmee je verzekerd bent van 6 wedstrijden/het gevoel dat je echt Europa in gaat zouden er misschien ook meer toeschouwers komen.
Op zich is het vind ik het namelijk best een leuke opzet. Ga meestal ook wel kijken als Groningen PO speelt.

Zal er vast mee te maken hebben inderdaad qua toeschouweraantallen. Ik vind het zelf een compleet overbodige play-off en meestal kijk ik deze wedstrijden ook niet eens. Dit terwijl ik de degradatieplayoffs wel altijd volg. Daar heb ik toch het gevoel dat het ergens over gaat. Van mij mogen ze deze playoff afschaffen.

Abubakari

Well-known member
Wat Batigoal zegt: als je ze afschaft heb je vanaf februari een stuk of 8 clubs die helemaal nergens meer om spelen.

erka

Well-known member
Is dat nou echt zo?

Dit was de stand per 3 februari 2019:

1. PSV 20-55
2. Ajax 20-50
3. Feyenoord 20-39
4. AZ 20-34
5. Vitesse 20-30
6. Utrecht 20-28
7. VVV 20-26
8. Heracles 20-26
9. Willem II 20-25
10. PEC 20-24
11. ADO 20-24
12. Fortuna 20-23
13. Heerenveen 20-22
14. Excelsior 20-22
15. Groningen 20-21
16. Emmen 20-21
17. De Graafschap 20-18
18. NAC 20-16

Uitgaande dat plaats 5 ook recht geeft op Europa, doen daar de nrs 5-11 volop aan mee
En vanaf de nr 10 is het gat tot de nr 16 maar 3 punten.

Forza AZ

Well-known member
Is dat nou echt zo?

Dit was de stand per 3 februari 2019:

1. PSV 20-55
2. Ajax 20-50
3. Feyenoord 20-39
4. AZ 20-34
5. Vitesse 20-30
6. Utrecht 20-28
7. VVV 20-26
8. Heracles 20-26
9. Willem II 20-25
10. PEC 20-24
11. ADO 20-24
12. Fortuna 20-23
13. Heerenveen 20-22
14. Excelsior 20-22
15. Groningen 20-21
16. Emmen 20-21
17. De Graafschap 20-18
18. NAC 20-16

Uitgaande dat plaats 5 ook recht geeft op Europa, doen daar de nrs 5-11 volop aan mee
En vanaf de nr 10 is het gat tot de nr 16 maar 3 punten.

Dit is nog 14 wedstrijden tot het einde. Logisch dat het dan nog spannend is in de middenmoot. Maar vanaf een wedstrijd of 7 voor het einde zullen een hoop clubs in de middenmoot nergens meer voor spelen zonder de play-offs.

Deathprod

Well-known member
Dit is nog 14 wedstrijden tot het einde. Logisch dat het dan nog spannend is in de middenmoot. Maar vanaf een wedstrijd of 7 voor het einde zullen een hoop clubs in de middenmoot nergens meer voor spelen zonder de play-offs.

Daar staat dan tegenover dat Utrecht, Heracles en Vitesse nergens meer om spelen omdat die zo goed als zeker geplaatst zijn voor de play-offs. Terwijl die zonder play-offs nog volop kunnen strijden voor de 5e plek. Het zal uiteindelijk allemaal weinig uitmaken, er zijn altijd wel een paar clubs die nergens meer om spelen een paar wedstrijden voor het einde.

screenshot_20190331-204926.jpg

Deathprod

Well-known member
Wat je ook verzint, met of zonder play-offs. Er zijn altijd wel een paar clubs die nergens meer om spelen. Wat dat betreft kan je die play-offs net zo goed afschaffen. De supporters zitten er niet op te wachten. Dat blijkt wel uit de toeschouwers aantallen. Ondanks dat ze gratis op vertoon van hun sk de wedstrijden kunnen bijwonen.

delmaestro

Well-known member
Nadelen van de playoffs om EL (in willekeurige volgorde):

- De spelers vallen om van vermoeidheid / lopen blessures op
- De beloning stelt nauwelijks iets voor
- De wedstrijden worden kut bezocht
- En in het kader van zo sterk mogelijk voor de dag komen in Europa: niemand is er bij gebaat als de nummer 9 dit per ongeluk wint. Geen playoffs betekent ten allen tijde de sterkste 5 Europa in. Oke, heel soms een zwakke bekerwinnaar, maar dat zijn UEFA regels waar je toch niks aan kan doen, en meestal gaat die beker gewoon naar een top 6 club.

Daar staan weinig pluspunten tegenover. Maar weinig mensen zitten op meer wedstrijden te wachten NA de competitie. De inkomsten zijn er dus niet / nauwelijks. En voor wat betreft het al mogelijk vroeger uitgespeeld zijn van clubs; hierboven wordt al aangetoond dat dit voor de nummers 4 t/m 8 juist niet geldt, die strijden juist echt om voorrondes Europees ipv om playoffs om voorrondes Europees. Daarnaast zijn de seizoenkaarten toch al betaald en de inkomsten dus binnen, en hebben veel mensen toch wel zin om na de winter nog een paar / alle wedstrijden mee te pakken. Ze hebben de kaart toch al betaald, het wordt lekkerder weer, er komen nog toonaangevende tegenstanders naar je club toe. Veel aanlokkelijker dan dat zogenaamde toetje.

Conclusie; afschaffen, en snel ook...

Forza AZ

Well-known member
Bij uitsupporters zijn de play-offs dan juist wel meer in trek dan een reguliere competitiewedstrijd. In de 1e ronde waren de uitvakken goed gevuld volgens mij, en vanavond ook 600 Vitesse supporters in Utrecht. Dat zou je bij een competitiewedstrijd op vrijdag niet halen.

erka

Well-known member
Zit goed vol in Utrecht, alhoewel nog lang niet uitverkocht toch wel behoorlijk wat publiek.

Misschien de halve finale afschaffen en alleen de nrs 5-6 direct de finale laten spelen.

Pascallovic

Well-known member
Erg armoedig al die spelers met pijntjes bij beiden ploegen, terwijl ze amper 40 wedstrijden gespeeld hebben dit seizoen.

erka

Well-known member
Terechte kritiek nu ook van de commentatoren op de pijntjes en vermoeidheid.

Bovenaan