Nederland Topic

Friesland

Well-known member
Gouden medailles: 15 (record, het oude record was 12 van 2000)
Zilveren medailles: 7 (het record blijft staan op 12 van 2020)
Top-2 klasseringen: 22 (evenaring van het record van 2020)
Bronzen medailles: 12 (het record blijft staan op 14 van 2020)
Medailles: 34 (het record blijft staan op 36 van 2020)
Vierde plaatsen: 14 (record, het oude record was 11 van 2020)
Top-4 klasseringen: 48 (record, het oude record was 47 van 2020)

Vijfde plaatsen: 7 (het record blijft staan op 16 van 2020)
"Net-niet" plaatsen (=vierde of vijfde): 21 (het record blijft staan op 27 van 2020)
Top-5 klasseringen: 55 (het record blijf staan op 63 van 2020)
 

erka

Well-known member
Nou, het zit er weer op. Het waren fantastische Spelen, ik denk wel de mooiste die ik ooit gezien heb. Er gebeurde zoveel moois en, heel belangrijk, er was gigantisch veel publiek overal. Ik heb deze spelen heel intensief beleefd, nog meer dan anders. Dat heeft alles te maken met het overlijden van mijn vader in juni, een maand voor de Spelen. Net als ik was hij een enorme sportfanaat. De Spelen zijn dan een geweldige afleiding in zo'n rare zomer. Ik heb echt heel hard gejuicht bij een aantal momenten en bij een aantal andere hield ik het niet droog. Natuurlijk waren er teleurstellingen en ben ik soms (te) kritisch, zeker tegen ervaren sporters die het verknallen. Ik vind dat dat gezegd moet kunnen worden, vanuit emotie net zoals winst ook vanuit emotie is. Mooi bruggetje naar de hoogtepunten. Het WR van Duplantis, sowieso de meeste atletiek, de mooie onverwachte medailles van Nederland, de hockeyers en -sters, roeiers, Sharon van Rouwendaal, Harry Lavreysen, geweldig. Maar zonder iemand of iets te kort te doen springen drie momenten er voor mij bovenuit: de 4x400m mixed, de 3x3 basketballers en natuurlijk Sifan Hassan.

Ook leuk om het hier weer te kunnen volgen en becommentariëren. En ik ben fan van Eurosport en HBO-MAX. Zij hebben het perfect gedaan, zowel op TV met op tijd switchen als met de streams. Alles werkte perfect. Vorige keren op TV nog wel uitgeweken naar andere landen maar dat was nu helemaal niet nodig.

Tot over 1,5 jaar!
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Nee die is voor André want die is halverwege uitgevallen vanwege teveel stomme sporten.

edit: Jamel vierde is ook wel sneu. Doe maar 2x brons net als met judo.
Niks ervan. Slappe hap mentaliteit. Kiezen zullen we.
 

JMD

Well-known member
Jep, voor mij ook de 3 mooiste medailles, 4x400 mixed, 3x3 en Sifan.
Persoonlijk vind ik de 4x400 het mooist, hoe Bol uit geslagen positie terugkwam.

En ja, ik vond het idd ook de mooiste Spelen ooit. Nou ben ik ook gek van Parijs, dus dat hielp ook. Maar waar van tevoren nog veel gemopperd werd op de Fransen ('kunnen niks', 'Seine te vies' enz) heb ik altijd vertrouwen gehouden. Ik liep in mei in Parijs (om wat venues te bekijken die gbeouwd werden) en toen merkte ik al een trots bij alle bouwers, mensen enz... Als ik even niet wist welke sport op een plek was en ik vroeg het aan de bouwvakker (en ja, het helpt dat ik vrij goed Frans spreek) dan merkte ik trots als ze vertelden wat ze aan het maken waren. Ik merkte toen al dat de gekozen locaties in Parijs perfect waren. Minpunt was het weer op de Openingsdag en bij de openingsceremonie, maar dat was eigenlijk de enige keer dat het weer écht spelbreker was (en die avondwedstrijd hockey die zonder publiek moest)

Mijn liefde voor Parijs is de afgelopen 2 ween nog meer gegroeid, ik wil er zsm weer heen. Dat wordt dan naw de herfstvakantie.

Ik had niet verwacht dat Parijs Londen zou verbeteren (de eerste spelen die venues op mooie plekken neerzetten (beachvolleybal op Horse Guards Parade)), maar dat is echt wel gelukt. En idd, wat erka zegt, het helpt dat de venues eigenlijk allemaal vol zaten. Fransen zijn sportgek, maar het hielp natuurlijk ook dat Parijs vanuit heel Europa heel goed bereikbaar is. Dus bij sporten waar Fransen wat minder mee hebben zitten dan weer mensen uit andere landen.

LA 2028 gaat ook mooi worden, wel nog chauvinistischer dan de Fransen. Brisbane 2032 zal net als Sydney worden, Aussies zijn een mooi volk, en heel sportief. Maar daarna? Ik vrees dat we naar Doha of Saudi Arabië gaan dan ofzo, dat zou zo zonde zijn, we hebben bij het WK Voetbal, WK Atletiek (of nog erger: WK Wielrennen) gezien dat je dan echt lege stadions hebt daar. En dan zal je ook naar november/december moeten uitwijken. Ik hoop dat het IOC van deze Spelen geleerd heeft dat geld niet alles is (en dat je bv in Parijs ook kan cashen qua locatie) en dat je 2036 gewoon weer aan Europa geeft (Berlijn zou wel mooi zijn), en dan daarna maar gewoon (voorstel erka :) ) rouleren tussen VS, AustralIë en West Europa
 

JMD

Well-known member
2036 gaat naar Istanbul, let maar op.
Dat zou ook mooi zijn. Sportgekke mensen, mooie stad.
En dan voorzie ik ook wel dat ze voor de voor hen minder bekende sporten (hockey) veel in hun diaspora gaan 'shoppen'. Zo zou je ongetwijfeld een heel mooi hockeyteam kunnen samenstellen van speler/speelsters die in NL wonen en Turkse (voor)ouders hebben en in de NL hockeycompetitie spelen.

Even gekeken, tot nu hebben 4 steden een bid uitgebracht: Istanbul, Nusantara (nieuwe hoofdstad Indonesië), Santiago de Chili en India (stad moet nog gekozen worden)
 

erka

Well-known member
India en Indonesië lijken mij kansloos, na 2023 Brisbane gaat het niet nog een keer die kant van de wereld op. Bovendien Indonesië slechte omstandigheden in alle opzichten en India ook een aantal slechte (klimaat, gezondheid, transport etc). Zie het er wel nog een keer van komen in India, want sportland in opkomst, economie in opkomst en grootste land van de wereld qua inwoners.
Santiago weet ik niet, is wel redelijk welvarende stad maar ligt erg geïsoleerd van alles en vraag me af of IOC het nog een keer aandurft in Zuid-Amerika.
 

BlauwVinger

Well-known member
Deze Olympische zomerspelen waren mijn 16de editie en één van de meest aansprekende, niet in het minst door de entourage, de wisselwerking met het talrijke en dolenthousiaste publiek en de weergaloze medaillespiegel.

Het is een schril contrast met het geboycotte Moskou 1980 toen atleten die het waagden een ererondje te willen lopen van het tartan werden afgeslagen door overijverige ‘vrijwilligers’.

Talloze momenten beklijven en zijn onsterfelijk. Abebe Bikila. Anton Geesink. Jan Wienese. Avery Brundage. Black Power. Ada Kok. Bob Beamon. Mark Spitz. Dick Fosbury. Oostduitse transgenders met spierballen als kinderkopjes en haren op de borst gelijk kabeltouw. Ulrike Meyfarth. Gabriela Andersen. Alberta Juantorena.

Het is een bodemloze ‘treasure trove’.

De mondialisering, en voor Erka en andere criticasters de homeopathische verdunning van de topsport, kan niet treffender geïllustreerd worden dan met Sifi Hassan die in Amharic het Wilhelmus voor zich uit prevelde, van Dietschen bloed blijkt te zijn en den Koning van Hispanje altijd heeft geëerd…

Destijds werden de uitslagen met postduiven ingevlogen of bekendgemaakt per telex door ponstypistes. Nu hebben we real-time de vermaledijde JMD die de spanning verkloot door eerder te zijn dan met de uitslagen omdat ik een satellietvertraging van 1,5 seconden heb.

Wat is het hoogtepunt van deze Spelen vanuit Nederlands perspectief als ik over enkele jaren terug mag kijken? Voorlopig krijg ik de reactie na de winnende treffer bij 3x3 basketbal niet uit mijn hoofd. De tragiek dicteert dat ik nu al niet meer weet wie dat deed. Dat is uiteraard de schuld van JMD...
 
Bovenaan