Kralinger on Tour

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik begin maar eens een topic om wat van mijn groundhop verhalen in the zetten.

Arbroath - Inverness Caledonian Thistle 0-0, ICT w.n.s.

Arbroath is een kustdorp net wat ten oosten van Dundee. De plaatselijke club is semiprof en speelt in The Championship, het tweede niveau van Schotland. Ze zijn opgericht in 1878. In 1885 hebben ze een wereldrecord neergezet wat nog altijd overeind staat: ze wonnen een bekerwedstrijd tegen Bon Accord met 36-0. Daarom zie je in Arbroath nog steeds verwijzingen naar die wedstrijd.

In 1921 gingen ze de Schotse Football League in, in die periode speelden ze vooral in lagere divisies. Even leek het in het seizoen 2015/16 erop dat er een einde zou kunnen komen aan hun verblijf in de league, ze stonden enige tijd onderaan, wat een play-off tegen degradatie zou betekenen. In maart 2016 stelden ze Dick Campbell als trainer aan. Hij kreeg ze veilig, ze eindigden 9e in League 2, één plaats boven East Stirlingshire wat na een play-off tegen Edinburgh City degradeerde. Campbell heeft daarna de club enorm getransformeerd. In 2017 haalden ze de titel in League 2, 2 jaar later gevolgd door de titel in League 1. Daardoor zitten ze nu als enige semiprofs in de Championship. Dat ze daar in 2021/22 nog zitten was al onverwacht, maar dit seizoen van ze was helemaal bijzonder. Tot aan het einde streden ze mee om de titel, maar Kilmarnock was net te sterk. Daardoor spelen ze in de play-offs. De eerste wedstrijd werd 0-0, waardoor ik de verleiding niet kon weerstaan de korte treinreis van 20 minuten van Dundee naar Arbroath te nemen. De winnaar speelt over 2 duels tegen St. Johnstone voor een plaats in de Premiership.

De club speelt sinds 1880 op Gayfield Park, een heerlijk stadion direct aan de kust met een capaciteit van 6.600, waarvan slechts ruim 800 zitplaatsen. Het kan erg koud worden in het stadion, zelfs op zomerse dagen, door de wind van de zee. Op de foto's hieronder kan je zien hoe dicht het stadion bij de zee ligt. De foto van de zee heb ik vanaf de tribune genomen.

De thuisvakken waren uitverkocht. De wedstrijd was weinig aan, al vergoede de spanning veel. Het bleef 0-0, in de verlenging werd ook niet gescoord, dus strafschoppen moesten de beslissing brengen. Daarin werd de vierde van Arbroath gestopt waardoor Inverness naar de finale gaat. Helaas krijgt dit mooie verhaal geen sprookjes ontknoping, maar Arbroath kan heel trots zijn op wat ze als kleine club bereikt hebben.

18f1992f5d59f9f19a750a352f94cdc0.jpg
11e29bbd618ed54b94460550f0edbe20.jpg
47f55cdc2e5f40c8f93125e24a257c6f.jpg
763e63a96149a21a37e67f04336d30d0.jpg
fdc9b53872b7c4ca6211948736eabbb8.jpg
f0717b11cf94a43ad8d18c1d979f71b0.jpg
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er komt een leuk programma aan voor mij in Juli, met name het EK vrouwen. Dit is de komende anderhalve week:
Dinsdag 5/7: Kilwinning Rangers - Ardrossan Winter Rovers (oefenwedstrijd, Kilwinning speelt niveau 6)
Woensdag 6/7, Manchester (Old Trafford): Engeland - Oostenrijk (EK vrouwen)
Donderdag 7/7, Southampton: Noorwegen - Noord-Ierland
Vrijdag 8/7, Milton Keynes: Spanje - Finland
Zaterdag 9/7, Sheffield (Bramall Lane): Nederland - Zweden
Zondag 10/7, Rotherham: Frankrijk - Italië
Dinsdag 12/7: Bathgate Thistle - Whitburn (oefenwedstrijd)

Verder nog redelijk wat wedstrijden gedurende de maand en ik sluit op 31/7 af met de finale van het EK vrouwen op Wembley.
 
Bovenaan