KNVB Beker 2021-22

JMD

Well-known member
Wie wordt komend seizoen de opvolger van Ajax als bekerwinnaar? Of behalen de Amsterdammers de 3e beker op rij?


Binnenkort zal er ongetwijfeld meer info komen over hoe de KNVB de beker komend seizoen wil houden. Omdat de amateurcompetities niet gespeeld zijn zullen er uit vorig seizoen geen amateurclubs geplaatst zijn via de competitie. Wel zijn natuurlijk de amateurclubs die vorig seizoen uit de beker vlogen door de coronamaatregelen deelnemer aan dit toernooi. Plus ongetwijfeld de ploegen uit de 2e/3e divisie.

Ajax en AZ zijn zeker van groepsfase Europees Voetbal en zullen dus pas in de 2e ronde instromen. PSV heeft aan 1 zege in een dubbele ontmoeting genoeg om dat feit ook te halen (het heeft daarvoor 3 kansen). Dus de kans is groot dat er minimaal 3 ploegen in de 2e ronde instromen. Voor VItesse (2 rondes overleven) en Feyenoord (3) is die kans kleiner.
 

Forza AZ

Well-known member
Binnenkort zal er ongetwijfeld meer info komen over hoe de KNVB de beker komend seizoen wil houden.

De KNVB heeft daar op 25 maart al duidelijkheid over gegeven: 22 (knvb.nl)

Naast de clubs uit de Tweede en Derde Divisie zijn er 4 andere amateurclubs die deelnemen. Dat zijn Capelle en Achilles Veen uit de Hoofdklasse en Sliedrecht en DTS'35 uit de Eerste Klasse. Dat waren namelijk de enige 4 clubs lager dan de Derde Divisie die nog actief waren toen de amateurs uit de beker werden gehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Forza AZ

Well-known member
De 26 clubs die vorig seizoen uit de beker zijn gehaald zijn samen met de overige 6 clubs uit de Tweede Divisie direct geplaatst voor de 2e voorronde. De overige 24 clubs uit de Derde Divisie starten in de 1e voorronde, maar daarvan worden er ook nog een aantal vrijgeloot. Hoeveel dat er zijn zal wel afhangen in welke ronde de 5 clubs die Europees spelen mogen beginnen.
Mocht de KNVB alleen de clubs die in de Europese groepsfase spelen pas in de 2e ronde van de KNVB-beker laten beginnen, dan zijn alleen Ajax en AZ daar al zeker van.

Om het aantal clubs in de 1e ronde dan kloppend te krijgen zouden er in de 1e voorronde de volgende aantal clubs vrijgeloot moeten worden (tussen haakjes het aantal Europees spelende clubs dat in de 2e ronde instroomt):
24 (2)
20 (3)
16 (4)
12 (5)
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
De 26 clubs die vorig seizoen uit de beker zijn gehaald zijn samen met de overige 6 clubs uit de Tweede Divisie direct geplaatst voor de 2e voorronde. De overige 24 clubs uit de Derde Divisie starten in de 1e voorronde, maar daarvan worden er ook nog een aantal vrijgeloot. Hoeveel dat er zijn zal wel afhangen in welke ronde de 5 clubs die Europees spelen mogen beginnen.
Mocht de KNVB alleen de clubs die in de Europese groepsfase spelen pas in de 2e ronde van de KNVB-beker laten beginnen, dan zijn alleen Ajax en AZ daar al zeker van.

Om het aantal clubs in de 1e ronde dan kloppend te krijgen zouden er in de 1e voorronde de volgende aantal clubs vrijgeloot moeten worden (tussen haakjes het aantal Europees spelende clubs dat in de 2e ronde instroomt):
24 (2)
20 (3)
16 (4)
12 (5)
Maar ik neem aan dat de eerste voorronde al is voordat bekend is of PSV, Feyenoord en Vitesse zich geplaatst hebben voor de groepsfase. Dat was althans de andere jaren wel zo.
 

Forza AZ

Well-known member
Maar ik neem aan dat de eerste voorronde al is voordat bekend is of PSV, Feyenoord en Vitesse zich geplaatst hebben voor de groepsfase. Dat was althans de andere jaren wel zo.
Dat was inderdaad afgelopen jaren wel zo. Maar in dat document staat wel dat clubs in de 1e voorronde worden vrijgeloot. Dat kan ofwel betekenen dat de 1e voorronde pas na 26 augustus wordt gespeeld, ofwel dat de KNVB alle 5 Europees spelende clubs pas in de 2e ronde laat starten, onafhankelijk of ze de groepsfase halen of niet.

Edit: In het speelschema van het amateurvoetbal staat de 1e voorronde KNVB-beker op 14/15 augustus: speeldagenkalender-landelijk-2021-2022 (knvb.nl). Dus dan kun je alleen clubs vrijloten voor de 1e voorronde, als je alle 5 Europees spelende clubs in de 2e ronde laat starten.
 

JMD

Well-known member
Is al bekend bij iemand hier wanneer de loting KNVB Beker plaatsvindt en hoe de KNVB het gaat regelen qua instroom ed?
 

JMD

Well-known member
Instroom was dus al bekend

Dan even puzzelen. Er van uitgaande dat de clubs die groepsfase CL/EL/ECL spelen vrijgeloot worden in ronde 1 kunnen er 4 scenario's optreden, namelijk 2, 3, 4 of 5 ploegen in die groepsfase (Ajax en AZ spelen sowieso een groepsfase).

Als ik het goed heb gaat het als volgt, Forza-AZ zal me wel verbeteren als ik het fout doe.

De 1e voorronde is al half augustus, dan is nog niet bekend wie er groepsfase gaat spelen (behalve AZ en Ajax dus).
Dus iedereen moet die spelen, blijven er 12 ploegen over. Plus die 32 die al geplaatst zijn. Dat zijn er 44.

Bij 5 ploegen in GS Europees:
19 duels in Q2 + 6 vrijlotingen
29 BVO + 25 uit kwal. = 54 => 27 naar 2e ronde
27 uit 1e ronde + 5 instromers => 32 enz.

Bij 4 ploegen in GS Europees:
17 duels in Q2 + 10 vrijlotingen
29 BVO + 27 uit kwal. = 56 => 28 naar 2e ronde
28 uit 1e ronde + 4 instromers => 32 enz.

Bij 3 ploegen in GS Europees:
15 duels in Q2 + 14 vrijlotingen
29 BVO + 29 uit kwal. = 58 => 29 naar 2e ronde
29 uit 1e ronde + 3 instromers => 32 enz.

Bij 2 ploegen in GS Europees:
13 duels in Q2 + 18 vrijlotingen
29 BVO + 31 uit kwal. = 60 => 30 naar 2e ronde
30 uit 1e ronde + 2 instromers => 32 enz.

Dan dus nu de vraag, wanneer wordt er geloot? Want half augustus staat de 1e voorronde dus al op het programma.
 

JMD

Well-known member

Morgen dus loting.
En het systeem is dus ook bekend.
6 kwalificatieduels in Q1 + 12 vrijlotingen
De 18 winnaars dan naar Q2 + 32 geplaatsten => 25 naar 1e ronde
25 + 29 BVO => 27 naar 2e ronde
27 uit 1e ronde + 5 Europese ploegen = 32

Alle Europese ploegen dus sowieso vrijgeloot in de 1e ronde, de eis dat je daarvoor de groepsfase moest halen is dus blijkbaar weer vervallen.
 

Friesland

Well-known member
Jammer, ik vond dat een mooie regeling, een bye als je de groepsfase haalt.

Ik zou die regeling iets anders doen: er worden 5 plekken in de tweede ronde gereserveerd voor de clubs die de Europese groepsfase halen. Mochten er plekken over blijven, dan wordt via een loting onder de clubs die zich voor de eerste ronde hebben geplaatst geloot om wie die resterende plekken krijgen. Op die manier is de opzet van de bekercompetitie niet afhankelijk van hoeveel clubs de groepsfases halen.
 

de waan

Well-known member
Benieuwd of we dit jaar een keer thuis van Staphorst mogen verliezen.

(O, dat kan niet, Staphorst is al geplaatst voor Q2).
 

Forza AZ

Well-known member
De loting was makkelijk te beïnvloeden door die speler van Hoogland. Hij kon gewoon volgen welke bal de zondagclub was, en dus niet verrassend dat in de eerste 3 wedstrijden de zondagclub thuis heeft "geloot".
Daarna werd Hoogland eruit gehaald als vrijgelote club, en dus maakte het hem niet meer uit, zodat in de 5e wedstrijd nog een zaterdagclub thuis kon loten.
 

de waan

Well-known member
Ja, dat systeem is zo lek als een mandje. Is zo'n beetje elk jaar het geval,

Maar goed, ik klaag dit keer even niet. :)
 

JMD

Well-known member
De loting was makkelijk te beïnvloeden door die speler van Hoogland. Hij kon gewoon volgen welke bal de zondagclub was, en dus niet verrassend dat in de eerste 3 wedstrijden de zondagclub thuis heeft "geloot".
Daarna werd Hoogland eruit gehaald als vrijgelote club, en dus maakte het hem niet meer uit, zodat in de 5e wedstrijd nog een zaterdagclub thuis kon loten.
Ja, viel mij ook op. En dan de Snor van tevoren zeggen dat er 'even geschud' werd... Tsja, zolang je dat doet in het zicht van de 'loter' en idioot grote ballen gebruikt (waardoor je niet hard kan schudden) is het simpel te volgen ja.
 

Fregge

Well-known member
Lisse thuis. Kunnen we sportief revenche nemen! Jammer alleen dat we Blauw Geel'55 genoemd worden. Dan maar de loting bij ons om het goed te maken
 

de waan

Well-known member
Haha ja, die hoorde ik ook al.

Heel raar plaatje hebben die in hun clublogo trouwens. Volgens mij mag je blij zijn als je daar levend vandaan komt. 1626421386088.png
 
Bovenaan