Klassieke muziek

erka

Well-known member
Dit topic is voor het betere klassieke werk.

Ik trap af met mijn favoriet. Vooral het eerste stuk vind ik echt geweldig.

 

JMD

Well-known member
Mooi topic.

Zal eens goed gaan nadenken wat ik hier post, want heb vele favoriete klassieke stukken.
 

JMD

Well-known member
Misschien wel het bekendst door het Spookslot, de Danse Macabre van Camille Saint Saens.


Met een hele goede eerste violiste
 

erka

Well-known member
The Old Castle, Mussorgsky. Zo mysterieus.


De hele Schilderijen van een Tentoonstelling

 
Laatst bewerkt:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Heerlijk! Klassieke muziek is ??n van mijn favoriete muzieksoorten. Ik heb avondenlang weg zitten dromen bij heel veel verschillende stukken klassieke muziek. Ik ga ook regelmatig naar een klassiek concert in De Doelen. Kortom, ik zal hier de komende tijd best wat stukken gaan posten.

Om te beginnen ??n van mijn favoriete pianoconcerten; de tweede van Rachmaninoff. Hier gespeeld door de pianovirtuoos Yuja Wang. Met name bij het tweede gedeelte, Adagio sostenuto, beginnend vanaf 11:25 heb ik altijd kippenvel.

 

JMD

Well-known member

De combinatie van het klassieke stuk van Tchaikovsky met de volstreke synchroniteit van de ballerina's maakt dit zo ontzettend mooi.
 

JMD

Well-known member
Even weer dit topic omhooghalen, want er komen hier zoveel pareltjes voorbij dat het zonde zou zijn als dit wegzakt.

Vraag je aan de gemiddelde Nederlander wat hij/zij doet op 1 januari, dan is het antwoord vaak: uitbuiken, nieuwjaarsconcert kijken, schansspringen kijken. Menigeen is bekend geraakt met de Straussdeuntjes door het Neujahrskonzert. Het concert eindigt altijd met 3 toegiften, de eerste verandert steeds, de laatste is steevast de Radetsky Mars en de middelste is 'An de sch?nen blauen Donau'. Traditiegetrouw wisselt de ORF beelden van de Musikverein af met een film of ballet, waarbij de ballerina's dansen op de muziek natuurlijk. In 2014 besloot de ORF het iets anders te doen en werd er wel gedanst op de 'Donau', maar dan gestijldanst. Als stijldansliefhebber zat ik dus op het puntje van mijn stoel. De mooie klanken van Strauss werden schitterend verdanst (via een Weense wals natuurlijk) door een schitterend danspaar, vooral de vrouw blinkt uit.

 

JMD

Well-known member
Eigenlijk niet echt klassieke muziek, maar wel instrumentaal, dus neem het even mee.


Was tevens jarenlang de begintune van het radioprogramma 'Easy listening', dat werd uitgezonden net na middernacht in de vroege zaterdagnacht. 'Muziek voor wie wil gaan slapen maar nog niet kan, en voor wie kan gaan slapen maar nog niet wil.'

Toen ik een jaar of 12-13 was luisterde ik vaak radio als ik ging slapen, had Radio1 aanstaan voor Langs de Lijn (al heette dat toen nog niet zo, althans, LdL zond 2 avonden uit tussen 22.00 en 23.00, de andere avonden waren voor andere omroepen met hun sportprogramma op dat uur), Het Oog op Morgen. En als ik dan om twaalf uur nog niet sliep kwam op vrijdagavond Easy listening. Heerlijke muziek voor de late avond/vroege nacht. Jeugdsentiment. Ben jarenlang elke avond met de radio in slaap gevallen, altijd radio1. Nu doe ik dat soms alleen nog met de Top2000 of als er grote sportevenementen zijn. (OS2000 weet ik nog)

Helaas was Easy Listening ergens midden jaren '90 ineens verdwenen.
 
Bovenaan