Kelty Hearts v LTHV, ambitie in een amateurwereld vol van angst voor vernieuwing

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ga regelmatig naar wedstrijden op alle niveaus door Schotland heen sinds ik hiernaartoe verhuisd ben. Over deze wedstrijd heb ik hier al een verhaal geschreven, maar aangezien dit raakvlakken heeft met een grote discussie op dit forum, schrijf ik nu in het Nederlands ook een verhaal op DVK.


Kelty Hearts v Lothian Thistle Hutchinson Vale
East of Scotland League (niveau 6)
Zaterdag 28 april 2018
Uitslag: 3-1

Ik ben altijd een fan van amateurvoetbal geweest, hier in Schotland ga ik dan ook graag regelmatig naar amateurwedstrijden. Daarbij valt het niveau me op een positieve manier op. Waar op profniveau het Schotse voetbal nou niet bepaald een niveau is om over naar huis te schrijven, zie ik op amateurniveau vaak wedstrijden in kleine dorpjes waar werkelijk een heel dorp op afkomt met een niveau die je niet verwacht. Enkele dagen voor deze wedstrijd was ik bij een wedstrijd in een dorpje wat nog geen 300 inwoners heeft. Er stonden op een woensdagavond om 18.45 uur (vroege aftrap door gebrek aan verlichting, er moet nu veel doordeweeks ingehaald worden door de strenge winter die we hier hadden en de vele afgelastingen) 75 toeschouwers langs de lijn en ik zag een wedstrijd die qua niveau niet slechter was dan hoofdklasseniveau. In de breedte op amateurniveau is het Schotse voetbal relatief sterk voor een klein land.