'Junts pel S?'

Ska P 187

Well-known member
@ Max Ja zo ging het met Schotland ook, heel logisch inderdaad.
Het verrotte is en dat is echt de schuld van de grote landelijke partijen, PP en de PSOE dat slechts 47,5 % voor onafhankelijkheid is, maar dat ze met dat percentage voorlopig 72 van de zetels van de 135 zetels behalen en dus een absolute meerderheid hebben.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Schotland heeft het recht zich via een referendum onafhankelijk te verklaren. Wales heeft dat ook trouwens, net als de gebieden die nu al semi-onafhankelijk zijn zoals Isle of Man, Jersey, Guernsey, Falklands, Bermuda etc. Noord-Ierland heeft het recht om zich via een referendum van GB af te scheiden en bij Ierland te komen. Dat is een compleet andere situatie dan Spanje.

Opvallend genoeg heeft Engeland trouwens niet het recht zich van de anderen af te scheiden en alleen verder te gaan. Engeland is ook de enige van deze rij gebieden wat geen eigen parlement/regering heeft.
 

Ska P 187

Well-known member
In Joegoslavie was het ook een andere situatie.
Ik weet niet hoe het in Tsjechoslowakije geregeld was.
Maar dat zegt in principe niets over de mogelijkheid.
Als een meerderheid voor is (persoonlijk zeg ik 67%, wat heb je nodig voor een grondswetwijziging in NL?) dan moet je gewoon als volwassenen afscheid van elkaar kunnen nemen.
Ik ben benieuwd wat dit betekend voor bijvoorbeeld Belgie of Italie al weet ik niet of die afscheidingsbeweging bij de laatste nog wat voorsteld.
 

Ska P 187

Well-known member
Absoluut is er echter geen meerderheid behaald.
Sterker nog, junts pel si heeft behoorlijk wat zetels verloren.
 
G

Gast

Guest
Die witte stukken... :-D

2015.png
 

Friesland

Well-known member
Cataloni? en Baskenland. Verder is Navarra (waar veel Basken wonen) ook vrij licht van kleur (20-40%).
 

Ska P 187

Well-known member
En Catalunya gaat weer naar de stembus.
Ze, de 'junts pel si knakkers' krijgen het niet voor elkaar een regering te vormen, Artur(o... hehehe) Mas is het corrupte problem. Die motten de communisten/anarchisten weet ik veel wat van de weet ik veel wat niet als leider.
Ik ben benieuwd waar deze stemming op uit gaat draaien.
 
Bovenaan