'Junts pel S?'

G

Gast

Guest
Junts pel S?

Zo heet het volgens mij officieel; eind deze maand wordt er in Catalunya dus gestemd voor een nieuw parlement. In de praktijk zal het een stem voor of tegen onafhankelijkheid worden, en nu de beide grootste onafhankelijkheidspartijen hun linkse en rechtse ideologie?n even tijdelijk opzij hebben gezet voor dat ene grote doel lijkt de kans groter dan ooit dat zij de meerderheid krijgen. In dat geval zal Catalunya binnen 18 maanden een onafhankelijk staat binnen Europa vormen, zo is de belofte.

Nu ben ik benieuwd naar de gevolgen daarvan op voetbalgebied. Het is natuurlijk vooral interessant omdat de grootste club ter wereld toevallig ook uit Catalunya komt, maar niet alleen dat.
Javier Tebas, de voorzitter van de Spaanse profliga, heeft al meteen gezinspeeld op onafhankelijkheid en gezegd dat de Catalaanse clubs (en dus ook Bar?a) dan niet meer welkom zijn in La Liga. Buiten dat Tebas al vaak onder vuur kwam te liggen (verdeling TV-gelden) en bijzonder impopulair is onder de supporters (speeltijden, ban op ultras) is de vraag of hij er goed aan doet om dat te roepen, maar nog meer of dat realistisch is?

Volgens mij zijn clubs in de Primera bijzonder afhankelijk van (met name) Bar?a, en is de cl?sico niet alleen commercieel zo ongeveer het grootste 'event' ter wereld. Met het uitsluiten van Bar?a verdwijnt in Tebas' hypothetische aanname de cl?sico en missen alle achtergebleven clubs een aanzienlijk deel van hun TV-gelden, kaartverkoop (tegen Bar?a vaak meer dan dubbel zo duur en ook seizoenkaarten moeten kaarten kopen), sponsorinkomsten etc. etc.
M.a.w. legt Tebas eigenlijk een bom onder zijn eigen competitie. Of moet ik dit meer zien als blufpoker?

In het onwaarschijnlijke geval dat Tebas bij daadwerkelijke onafhankelijkheid van Catalunya woord houdt, dan zou mijn ideaalbeeld een alternatieve competitie zijn. Ongetwijfeld zullen de Baskische clubs niet vies zijn van deelname aan een Catalaans-Baskische competitie, en waarschijnlijk zijn er wel meer clubs voor te porren.

Het is op dit moment allemaal nog speculeren, van alle kanten, maar de kans op (eenzijdige) onafhankelijkheid van Catalunya is bijzonder groot, en dus ook de kans dat de Catalaanse clubs uit La Liga verstoten worden, als we Tebas tenslotte moeten geloven.

Wat denken jullie ervan?
 
Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member
Slechts Barca en Espanol.
Op lager niveau Taragona, Girona.
Het wordt interesanter wanneer de Paises Catalanes ervoor ter porren zouden zijn. Dan zouden Castellon, Villarreal, Levante, Valencia, Hercules, Elche, Mallorca en nog een club van daar (eilanden baleares, Athletic Baleares was het geloof ik.)
Ik zeg dit om dat ook in die provincies Catalaans wordt gesproken maar anders heet vanwege het goede oude verdeel en heers principe.
Hier in de Comunidad Valencia leeft die gedachte verrassend helemaal niet overigens. Op de eilanden wat meer begreep ik.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik denk overigens niet dat Spanje Catalunya zonder slag of stoot, letterlijk helaas, gaat laten gaan.
 

Xisco

Member
Ik las een bericht dat als Catalunya onafhankelijk wordt, Bar?a dus uit La Liga wordt gezet volgens Tebas en de Spaanse sportraad, maar Catalunya ook uit eurozone en nog wat niet zo prettige maatregelen. In principe zou een systeem zoals voor Andorra, Wales en Liechtenstein in gebruik is natuurlijk prima kunnen - de beste club(s) in het competitiesysteem van het grote buurland - maar uit een soort van wraak zal dat vermoedelijk afgehouden worden. Voor Bar?a zou uitsluiting een enorm verlies zijn, maar dat is het net zozeer voor het Spaanse voetbal als geheel. Bovendien, als Catalunya zich afscheidt, zullen ook zeker de Basken en wellicht nog enkele andere regio's onafhankelijkheid willen. Politiek zie ik het overigens niet zo snel gebeuren dat Spanje onafhankelijkheid van ??n van de regio's accepteert en ik hoop toch niet dat de Catalanen het zo hard willen gaan spelen dat het op Joegoslavische toestanden uitdraait.

Een liga van de Paises Catalanes is er eerder geweest, in de begintijd van de burgeroorlog. Volgens mij hadden de Catalaanse en Valenciaanse clubs toen ook Real Madrid uitgenodigd, maar die deelname ging toen uiteindelijk niet door. Een ander historisch alternatief met Bar?a, Espanyol, Villarreal, Valencia, Elche, H?rcules, Zaragoza, Mallorca, Catania, Palermo, Cagliari en Panathinaikos is op zich ook best aardig...
 

Ska P 187

Well-known member
Je vergeet Napoli dacht ik.
Maar dat gaat niet gebeuren natuurlijk. Mocht Catalunya onafhankelijk worden dan liggen ze er uit dat lijkt me duidelijk en logisch. Dan gaan ze spelen in een competitie van niets en dat betekend simpelweg het einde van Barca als grote club. Een kleine prijs lijkt mij wanneer onafhankelijkheid zo belangrijk is.
Valencia en los Baleares gaan (ook niet mee). Dus dan gaat het echt tussen Espanyol (pijnlijke naam dan) en Barca.
 

Eef de Kip

Well-known member
In hoeverre willen de andere clubs dat dan? Kan me zo voorstellen dat een Primera Division zonder Barelona een stuk minder aantrekkelijk zal zijn en dat dat wwer zijn invloed zal hebben op de tv gelden.
 

Forza AZ

Well-known member
Als Cataloni? onafhankelijk wordt, dan lijkt het me logisch dat ze een eigen bond en competitie moeten gaan oprichten en daarmee lid worden van de UEFA. Dat is ook gebeurd met alle andere landen die onafhankelijk zijn geworden (Joegoslavi?, Sovjetunie en Tsjechoslowakije).
Enige mogelijkheid om wel in de Spaanse competitie te blijven is om geen eigen competitie op te richten (zoals Liechtenstein), maar dan zullen de clubs zich niet via de Spaanse competitie voor de CL en EL kunnen plaatsen, dus dat lijkt me ook geen optie voor Barcelona.
 
G

Gast

Guest
zullen ook zeker de Basken en wellicht nog enkele andere regio's onafhankelijkheid willen.

De exacte cijfers op dit moment weet ik niet, maar het nationalisme is in Baskenland zover ik weet momenteel niet te vergelijken met dat in Catalunya.

Politiek zie ik het overigens niet zo snel gebeuren dat Spanje onafhankelijkheid van ??n van de regio's accepteert en ik hoop toch niet dat de Catalanen het zo hard willen gaan spelen dat het op Joegoslavische toestanden uitdraait.

De vraag is of het noodzakelijk is dat Spanje het accepteert? Er zijn genoeg voorbeelden van onafhankelijke landen waar het niet werd geaccepteerd, het meest recente voorbeeld in Europa is denk ik Kosovo.
Of de Catalanen het zo hard willen spelen betwijfel ik, maar dat Spanje / Castili? / Madrid geen middel schuwt lijkt me duidelijk, zoals Ska P al aangaf. Volgens mij zijn er zelfs nu al aanzienlijk meer militairen gestationeerd langs de 'grenzen'.

Dan gaan ze spelen in een competitie van niets

In hoeverre willen de andere clubs dat dan? Kan me zo voorstellen dat een Primera Division zonder Barelona een stuk minder aantrekkelijk zal zijn en dat dat wwer zijn invloed zal hebben op de tv gelden.

Ik was eigenlijk niet uit op een politieke discussie (voor mij prima, maar dat ligt doorgaans te gevoelig), maar wel op het hier bovenstaande.

Ik vraag me dus af of Bar?a gaat spelen in een competitie van niks, of beter gezegd, ik vraag me af hoe Bar?a ?berhaupt zal reageren. Ik schreef een tijd terug al over mijn ervaringen bij Bar?a en ik vraag me af hoe de club in deze kwestie staat. Historisch gezien lijkt de keuze me duidelijk, het cor Catal? geeft de doorslag, maar de ontwikkelingen in de afgelopen decennia doen me daar aan twijfelen. Tegenwoordig lijken andere dingen (veel) belangrijker dan het cor Catal?, om het even zo te noemen.

Daarnaast vraag ik me af of de stoere woorden van Tebas nog zo stoer zijn als het daadwerkelijk zo ver komt. Want de waarde van de Primera devalueert drastisch zonder Bar?a. Moeten Tebas en consorten hun persoonlijke gevoelens niet opzij zetten en kiezen voor waar ze voor werken, de Liga, en die zo sterk mogelijk houden?

Mocht Tebas echt woord houden, dan kan ik me serieus voorstellen dat clubs met dezelfde separatistische sentimenten als Bar?a wel te porren zijn voor het verlaten van La Liga. Dan denk ik met name aan de Baskische en Gallische clubs. En stel je voor... de Primera zonder Bar?a, Espanyol, Athletic, Real Sociedad, Depor en Celta... maar dat is natuurlijk speculeren en ver weg. Een Liga met clubs uit andere landen lijkt me nog verder weg, maar zeg nooit nooit, Bar?a heeft veel macht.

- - - - -

Onafhankelijkheid voor Catalunya of niet, ik denk dat de Spaans nationalistische ingestelde bond er het best bij gebaat is om de Catalanen er 'gewoon' bij te houden. Met zijn recentelijke uitlatingen legt Tebas een gigantische bom onder zijn eigen competitie.

Wat vinden jullie?

Zondag gaan we stemmen, ik heb er zin in. :duim:
 
G

Gast

Guest
Als Cataloni? onafhankelijk wordt, dan lijkt het me logisch dat ze een eigen bond en competitie moeten gaan oprichten en daarmee lid worden van de UEFA. Dat is ook gebeurd met alle andere landen die onafhankelijk zijn geworden (Joegoslavi?, Sovjetunie en Tsjechoslowakije).
Enige mogelijkheid om wel in de Spaanse competitie te blijven is om geen eigen competitie op te richten (zoals Liechtenstein), maar dan zullen de clubs zich niet via de Spaanse competitie voor de CL en EL kunnen plaatsen, dus dat lijkt me ook geen optie voor Barcelona.

Ik denk niet dat het zo zwart-wit ligt. Swansea City heeft onlangs Engeland vertegenwoordigd in Europa. Als dat kan dan kan het elders ook lijkt me.
Als de Catalaanse clubs lid blijven van de RFEF (maar uit een ander land komen), mogen ze mijns inziens gewoon Europees spelen indien de RFEF en UEFA daarmee akkoord zijn.
 

Forza AZ

Well-known member
Wales is inderdaad wel een uitzondering, al had Wales zelf lang geen eigen competitie. Zodat de clubs wel in de Engelse competitie moesten blijven spelen. Toen Wales later wel een eigen competitie startte, hebben een aantal clubs (Swansea, Cardiff en nog een paar kleinere clubs) besloten toch in Engeland te blijven voetballen.
Dat zou natuurlijk voor een onafhankelijk Cataloni? ook mogelijk kunnen zijn. Barcelona en Espanyol die wel in Spanje blijven voetballen, terwijl er een Catalaanse competitie/beker komt voor kleinere clubs.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er komt gewoon een deal met Spanje en de UEFA dat ze in La Liga blijven, maar voor Cataloni? in Europa uitkomen. Daarmee komen er meer La Liga clubs in de CL wat goed is voor de centen. Als compromis krijgen Wales, Monaco en Liechtenstein ook zo'n deal.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het voetbal moet tenslotte kapot. Vijf La Liga clubs vond ik ook al wat weinig.
 

Batigoal

Well-known member
Het voetbal moet tenslotte kapot. Vijf La Liga clubs vond ik ook al wat weinig.

Ik las afgelopen week op dit forum dat de Duitse competitie de beste van de wereld is, dus ter compensatie zouden onze Oosterburen een stuk of 7 clubs in de Champions League mogen deelnemen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Beieren moet je als apart land zien en het Ruhrgebied is economisch ook veel sterker dan het gemiddeld UEFA lid.
 
G

Gast

Guest
Niet geheel onverwacht hebben de separatisten dus ?cht gewonnen vandaag... bijzonder interessant welk vervolg dit gaat krijgen. De opkomst was nog nooit zo hoog, Spanje pretendeert een democratie te zijn. Ik ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:

Ska P 187

Well-known member
Ik probeer het een beetje in het buitenlandse nieuws topic aan te zwengelen.
Zonder succes overigens.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Niet geheel onverwacht hebben de separatisten dus ?cht gewonnen vandaag... bijzonder interessant welk vervolg dit gaat krijgen. De opkomst was nog nooit zo hoog, Spanje pretendeert een democratie te zijn. Ik ben benieuwd...

De mening van de Catalanen weten we. Nu mogen de rest van de Spanjaarden gaan stemmen of ze vinden dat Cataloni? onafhankelijk moet worden. Om het democratisch te houden.
 
G

Gast

Guest
76.84% van de Catalanen ging stemmen vandaag, dat is echt een bizar hoog percentage!
 
Bovenaan