Het degradatiespook

erka

Well-known member
De laatste keer dat FC Groningen in de Eerste Divisie zat speelde het nog in het Oosterpark Stadion. Tegenstanders waren o.a. RBC, Veendam en Haarlem. De jong-teams waren er nog niet bij, evenals Almere City.

Aan dit soort posts merk je dat je ouder wordt. Ik was erbij in het seizoen 1998/99 na de degradatie. Groningen won geloof ik de eerste wedstrijd met 6-0 en daarna nog een paar keer dik. Uiteindelijk 2e, nacompetitie, laatste wedstrijd tegen Sparta. Bij winst zou Groningen direct terugkeren maar het werd op een dramatische middag 0-3 voor Sparta. Seizoen later was het wel raak in de nacompetitie bij MVV.
Daarom ben ik ook niet zo rouwig om degradatie. Vaker gezegd, laat het maar gebeuren. Groningen is zieke patiënt, maar degradatie kon wel eens helend werken. Vorige keer ook zo en je ziet het ook tegenwoordig. Met goed beleid kun je sterk terugkeren (Twente, Eagles) en met wanbeleid kom je er niet meer uit (NAC, Roda)
 

zwammy

Well-known member
Hopelijk is het een jaartje afzien en dan weer terug, voor ons is het wel fijn om volgend jaar Groningen en cambuur niet tegen te komen, het is alleen jammer dat er alleen maar mee buscombis bijkomen.
 

De Wolf

Well-known member
Groningen is twee keer eerder gedegradeerd en toevallig werd Feyenoord dat seizoen kampioen.
In dat geval mag Groningen van mij een jojo club worden ;)
 

Bernardo

Well-known member
De vorige keer dat Groningen degradeerde zaten ze oa bij Cambuur in de nacompetitie poule werd de wedstrijd Groningen - Cambuur nog in Zeist gespeeld. Bizarre beelden waren dat op zo'n complex.
 

Batigoal

Well-known member
Sowieso hebben ze er om interessant te doen wat nietszeggende getalletjes achter gezet. Ajax een programma zwaarte van 284,6. 284,6 wat precies? Lekker specifiek ook om het zelfs achter de komma uit te drukken. Want dat programma van Fortuna Sittard is 0,8 makkelijker. Daar zit een hele wetenschap achter mensen. Laat Opta zichzelf lekker weggooien of zo met hun pseudowetenschap. Net zo wetenschappelijk als transfermarkt.nl die de transfersommen op hun zolderkamer uit hun duim zuigen.
Dit is pas een onzinnige post met een ouderwetse insteek. Dat valt me wel vaker op hier op het forum; dat men niet met de statistieken van tegenwoordig om kan gaan. Het is duidelijk dat de gemiddelde leeftijd steeds hoger wordt. 😀

Let wel, je zal mij niet horen zeggen dat alle statistieken die tegenwoordig gebruikt worden even nuttig zijn. Maar er is zoveel wat context en toegevoegde waarde toevoegt, dat het nergens op slaat om dat zomaar opzij te schuiven. Maar ja, je moet daar wel mee om weten te gaan. Ik ben tenminste wel blij dat er tegenwoordig iets verder wordt gekeken en geanalyseerd in het voetbal dan het ouderwetse fingerspitzengefuhl zonder enkele onderbouwing van een lokale clubwatcher of praattafelgast op tv zoals dat voorheen altijd was.
 

De Wolf

Well-known member
Ik vind het ook een nietszeggend lijstje. Een degradatiekandidaat heeft blijkbaar het makkelijkste programma en een club die op de 4e plek staat een van de moeilijkste.
 

JMD

Well-known member
Dit is pas een onzinnige post met een ouderwetse insteek. Dat valt me wel vaker op hier op het forum; dat men niet met de statistieken van tegenwoordig om kan gaan. Het is duidelijk dat de gemiddelde leeftijd steeds hoger wordt. 😀
Deze wiskundige kan echt wel met statistieken omgaan. En je kan alles in statistieken vangen, de vraag is alleen of het nuttig is of daadwerkelijk wat voorspelt.
 

erka

Well-known member

Hier staat het uitgelegd.

Dus gewoon een Elo-ratingsysteem zoals bij het schaken en oa ook de fifa-landenranking, maar dan met aantal aanpassingen.
Elo-rating is en blijft de beste manier om sterkte in sport te ranken, omdat het zelf-corrigerend is en niet afhankelijk van subjectieve waarderingen van verschillende toernooien.

Voor een simpeler versie waarbij je niet van 100 tot 0 gaat maar gewoon een elo-rating krijgt, blijf ik Elofootball aanbevelen. Ook daar Bayern eerste. In Nederland staan Ajax en Feyenoord vrijwel gelijk. Ajax was jarenlang nr 1 maar heeft de laatste tijd veel rating verloren, die er dus automatisch bij alle tegenstanders bij is gekomen.
 

Abubakari

Well-known member
Uiteindelijk 2e, nacompetitie, laatste wedstrijd tegen Sparta. Bij winst zou Groningen direct terugkeren maar het werd op een dramatische middag 0-3 voor Sparta.
Daar was ik ook bij, hoge verwachtingen dramatische ontknoping, ik dacht dat Groningen toen een penalty miste en dat Sparta (even?) later ook een penalty kreeg die er wel in ging. Lekker weertje, bomvol Oosterpark Stadion, alle ingrediënten voor een mooie voetbalmiddag.

Bij de degradatie in Leeuwarden een jaar eerder was ik ook. 3-1 voor Cambuur, ook een memorabele!
En twee jaar later ook bij Cambuur-Excelsior 2-3, de wedstrijd waarin Cambuur degradeerde. Arbiter was Heerenveen fan Herman van Dijk. Die had Cambuur niet bepaald mee die avond.
Fokkin’ hell, allemaal al (bijna of daadwerkelijk) 25 jaar geleden.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Ik ben bij de dramatische ontknopingen van Sparta tegen zowel Excelsior als die tegen Emmen geweest. Beide keren met ongeloof gekeken. Heb me daarna maar voorgenomen om niet meer naar een degradatiewedstrijd van Sparta te gaan. :D

Al vond ik de oprechte blijdschap van de Emmen-fans toen wel mooi om te zien.
 

erka

Well-known member
Daar was ik ook bij, hoge verwachtingen dramatische ontknoping, ik dacht dat Groningen toen een penalty miste en dat Sparta (even?) later ook een penalty kreeg die er wel in ging. Lekker weertje, bomvol Oosterpark Stadion, alle ingrediënten voor een mooie voetbalmiddag.

Die wedstrijd, daar was ik ook bij. Wat een middag was dat. Zelden zo'n afknapper meegemaakt. Het was inderdaad warm die middag. En nog even opgezocht, inderdaad Hugo miste een penalty en Sparta maakte vervolgens 2x een penalty wel en daarna nog 0-3 uit een veldgoal. Mooie namen ook bij beide clubs, oa Beukenkamp, Elshot, Hugo, Atteveld bij Grunn en vd Linden, Jalink en El Khattabi bij Sparta.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Die wedstrijd, daar was ik ook bij. Wat een middag was dat. Zelden zo'n afknapper meegemaakt. Het was inderdaad warm die middag. En nog even opgezocht, inderdaad Hugo miste een penalty en Sparta maakte vervolgens 2x een penalty wel en daarna nog 0-3 uit een veldgoal. Mooie namen ook bij beide clubs, oa Beukenkamp, Elshot, Hugo, Atteveld bij Grunn en vd Linden, Jalink en El Khattabi bij Sparta.
Scoorde Vd Laan toen voor Sparta? Dat staat mij nog bij.

Waren wel echt prachtige tijden in het Oosterpark.
 

erka

Well-known member
Scoorde Vd Laan toen voor Sparta? Dat staat mij nog bij.

Waren wel echt prachtige tijden in het Oosterpark.

vd Laan 2x, beide pingels.
Ik ben niet echt sentimenteel over het Oosterpark maar het verschil met nu is wel dat als het toen volzat, was het ook met allemaal echte supporters en niet met dagjesmensen. Een vol Oosterpark had een echt goede sfeer.
 

JMD

Well-known member
Grote winnaar dit weekend was Vitesse dat won van Go Ahead en daardoor naar plek 13 klom en nu 3 punten (plus een veel beter doelsaldo) voorstaat op plek 16, en zeker gezien hun resterende programma (nog 3 duels tegen concurrenten) ziet het er op dit moment goed uit voor Cocu cs. FC Emmen was de enige andere ploeg van de onderste 6 die een puntje pakte. De overige ploegen verloren allemaal, nou was dat van Volendam, Excelsior en Cambuur wel verwacht, maar Groningen had toch wel een resultaat gehoopt te pakken thuis tegen Utrecht.

Hoe is de stand van zaken?
13) Vitesse 27 (-15)
14) FC Volendam 27 (-26)
15) FC Emmen 25 (-21)
16) Excelsior 24 (-40)
17) FC Groningen 17 (-30)
18) SC Cambuur 16 (-34)

Het resterende programma (dikgedrukt = onderling duel, onderstreept = duel tegen top4-club):
29: NEC - Vitesse, FC Volendam - PSV, Excelsior - Go Ahead, Ajax - FC Emmen, RKC Waalwijk - FC Groningen, SC Cambuur - Feyenoord
30: Vitesse - Excelsior, FC Volendam - SC Cambuur , SC Heerenveen - FC Emmen, FC Groningen - NEC
31: Fortuna Sittard - Vitesse, RKC Waalwijk - FC Volendam, Excelsior - Feyenoord, FC Emmen - FC Twente, Go Ahead - FC Groningen, SC Cambuur - FC Utrecht
32: Vitesse - SC Cambuur, FC Volendam - Sparta, SC Heerenveen - Excelsior, AZ - FC Emmen, FC Groningen - Ajax
33: Vitesse - FC Groningen, Go Ahead - FC Volendam, Excelsior - Fortuna Sittard, FC Emmen - Feyenoord, Sparta - SC Cambuur
34: Feyenoord - Vitesse, FC Volendam - Excelsior, FC Utrecht - FC Emmen, FC Groningen - Sparta, SC Cambuur - RKC Waalwijk

Kijken we dan per club:
Vitesse, nog 3 duels tegen concurrenten, nog 1 duel tegen top4
FC Volendam, 2 om 1
Excelsior, 2 om 1
FC Emmen, 0 om 3
FC Groningen, 1 om 1
SC Cambuur, 2 om 1

3 van de onderste 6 ploegen spelen komende week tegen de (traditionele) top 3, Volendam zal misschien nog hopen op een resultaat, zeker gezien de belabberde uitvorm van PSV, maar voor Cambuur en Emmen zit er weinig in het vat. Vitesse gaat op bezoek bij de buurman, die met alle liefde Vitesse omver duwt. Excelsior heeft op papier het makkelijkste duel en moet ook echt punten gaan pakken nu. FC Groningen moet op bezoek bij RKC, dat dit seizoen gewoon sterk presteert.
 

JMD

Well-known member
Vitesse en Excelsior wonnen beide hun duel. De andere 4 ploegen verloren, niet geheel onverwacht hun duel in de 29e speelronde. Doordat Vitesse won staat het qua punten naast Go Ahead (dat 12e staat), het verschil is slechts 1 doelpunt, aangezien het gat naar plek 16 vijf punten is (en Go Ahead woensdag nog een inhaalduel heeft) laat ik de Deventenaren nog even buiten beschouwing in dit topic.

Hoe is de stand van zaken?
13) Vitesse 30 (-12)
14) FC Volendam 27 (-27)
15) Excelsior 27 (-39)
16) FC Emmen 25 (-23)
17) FC Groningen 17 (-31)
18) SC Cambuur 16 (-37)

Het resterende programma (dikgedrukt = onderling duel, onderstreept = duel tegen top4-club):
30: Vitesse - Excelsior, FC Volendam - SC Cambuur , SC Heerenveen - FC Emmen, FC Groningen - NEC
31: Fortuna Sittard - Vitesse, RKC Waalwijk - FC Volendam, Excelsior - Feyenoord, FC Emmen - FC Twente, Go Ahead - FC Groningen, SC Cambuur - FC Utrecht
32: Vitesse - SC Cambuur, FC Volendam - Sparta, SC Heerenveen - Excelsior, AZ - FC Emmen, FC Groningen - Ajax
33: Vitesse - FC Groningen, Go Ahead - FC Volendam, Excelsior - Fortuna Sittard, FC Emmen - Feyenoord, Sparta - SC Cambuur
34: Feyenoord - Vitesse, FC Volendam - Excelsior, FC Utrecht - FC Emmen, FC Groningen - Sparta, SC Cambuur - RKC Waalwijk

Kijken we dan per club:
Vitesse, nog 3 duels tegen concurrenten, nog 1 duel tegen top4
FC Volendam, 2 om 0
Excelsior, 2 om 1
FC Emmen, 0 om 2
FC Groningen, 1 om 1
SC Cambuur, 2 om 0

Komend weekend is er met PSV - Ajax een topper bovenin, maar ook onderin zijn er onderlinge duels. Vitesse en FC Volendam hebben een thuisduel tegen een mededegradatiekandidaat en kunnen bij wint hele goede zaken doen. Zeker gezien het feit dat Emmen (dat op plek 16 staat) naar Heerenveen moet, dat in het Abe Lenstra altijd lastig te verslaan is. Winst voor Vitesse betekent zo goed als zeker (oke, we hebben gezien hoe dat vorig jaar met Heracles afliep) handhaving. Dat geldt in mindere mate voor FC Volendam en Excelsior, maar ook zij kunnen hele belangrijke 3 punten pakken. Voor Cambuur en Groningen zijn dit zo ongeveer de allerlaatste strohalmen die nog te pakken zijn.
 
Bovenaan