Football Manager

Maasveld

Well-known member
Bedankt voor je antwoord. Ik kan me inderdaad voorstellen dat een ervaren speler het spel veel minder gecompliceerd vindt dan een leek (of in mijn geval iemand die niet verder kwam dan CM 01/02). En dat je door tutorials enz veel kunt leren over het spel.
Maar vind je al die opties ook een meerwaarde? Je hebt het bijvoorbeeld in een paar posts hierboven over de interacties met spelersmakelaars. Wellicht erg realistisch, maar voegt het iets toe tov het kopen/verkopen bij eerdere versies of is het alleen maar irritant/kost extra tijd? Zo kan ik wel meer dingen bedenken, al lees ik dat je ook opties hebt om je personeel dit soort dingen te laten doen.

Kijk, ik zelf speel een simpele ESMS manager game online, met maar weinig opties en maar 1 a 2 wedstrijden per week. Voor mij prima, kan binnen een paar minuten klaar zijn met de opstelling/voorbereiding voor de wedstrijd. Daardoor lijkt FM zoals je zegt overweldigend.
CM 01/02 blijft onovertroffen.
 

JMD

Well-known member
CM 01/02 blijft onovertroffen.
Jep. En Cman94 onovertroffen in zijn eenvoud (maar totaal niet realistisch) Ik heb een paar jaar terug een keer de nieuwe FM gekocht en merk dat ik het echt minder leuk vind door alle extra opties die er bij zijn. Vroeger kon je als leek het spel best wel snel doorhebben, nu moet je eerst uren besteden om alleen al de basis te snappen...

Vind overigens hetzelfde met de FIFA-voetbalreeks. Ben ik ook mee gestopt te kopen (terwijl ik dat vroeger echt veel speelde, FIFA RTWC98 blijft iconisch) want ook daar is het niet simpelweg meer voetballen, maar ook uren besteden om het een beetje te snappen. En ja, voor iemand die uren wil gamen zal dat mooi zijn, maar voor iemand die het gewoon leuk vindt af en toe even een spelletje te spelen is dit gewoon bij die spellen niet meer haalbaar (imo)
 

Joost

Well-known member
Ik ben het volledig met je eens wat betreft Football Manager. Maar FIFA is in basis nog gewoon hetzelfde spel, althans zo speel ik het. Ik gebruik nog steeds dezelfde knoppencombinatie als 20 jaar geleden.
 

Batigoal

Well-known member
Ik heb toevallig afgelopen week eens EAFC24 (zo heet FIFA nu) gekocht voor de Nintendo Switch. Mijn laatste editie was FIFA 2013 op de PS2 en vroeger heb ik op PS1 en PC veel FIFA gespeeld (in de jaren 1998-2008). Moet zeggen dat ik eigenlijk al bijzonder rap de basis onder de knie had, wat me meevalt na zoveel jaar en het spelen op een andere console dan vroeger. Al scheelt het wel dat je bij FIFA/EAFC verschillende moeilijkheidsniveaus hebt.

De basis bij Football Manager blijft overigens over de jaren wel hetzelfde. Dus iemand die al wat uren in een FM-spel van zeg de laatste 10 jaar heeft zitten kan een nieuwere versie zo oppakken denk ik. En inderdaad; gewoon alles delegeren aan je assistenten waar je geen zin in hebt of nog niet aan toe bent gekomen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Bedankt voor je antwoord. Ik kan me inderdaad voorstellen dat een ervaren speler het spel veel minder gecompliceerd vindt dan een leek (of in mijn geval iemand die niet verder kwam dan CM 01/02). En dat je door tutorials enz veel kunt leren over het spel.
Maar vind je al die opties ook een meerwaarde? Je hebt het bijvoorbeeld in een paar posts hierboven over de interacties met spelersmakelaars. Wellicht erg realistisch, maar voegt het iets toe tov het kopen/verkopen bij eerdere versies of is het alleen maar irritant/kost extra tijd? Zo kan ik wel meer dingen bedenken, al lees ik dat je ook opties hebt om je personeel dit soort dingen te laten doen.

Kijk, ik zelf speel een simpele ESMS manager game online, met maar weinig opties en maar 1 a 2 wedstrijden per week. Voor mij prima, kan binnen een paar minuten klaar zijn met de opstelling/voorbereiding voor de wedstrijd. Daardoor lijkt FM zoals je zegt overweldigend.
Tsja, dan zou ik per feature een oordeel moeten geven of ik het een meerwaarde vind of niet. Maar het mooie aan FM vind ik dat je het op allerlei verschillende manieren kunt spelen. En dat zo'n beetje alles wat je niet leuk vindt om te doen kunt delegeren aan je stafleden. Ik vind zelf bijvoorbeeld de media een nodeloze feature en zeker hoe het momenteel werkt in het spel. Dus ik stuur standaard mijn assistent naar elke persconferentie. Da's gewoon een knopje aanzetten en je hebt er nooit meer last van.

Je kunt het zo gek en zo eenvoudig maken als je zelf wilt. Je hebt mensen die het leuk vinden om urenlang te bouwen aan hun ideale systeem en per speler bepaalde instructies aan klikken om ze exact te laten doen wat de manager wil. Maar er zijn ook gewoon standaard systemen in het spel, die op zich prima werken en je enkel op een paar details aanpast om het beter te laten aansluiten bij de kwaliteiten van je elftal. Ook zijn er diverse fora waar mensen hun tactieken plaatsen, met een hele uitleg erbij. Klik je op het linkje en kan je hem uploaden naar je eigen save en daarmee spelen.

Hetzelfde geldt voor trainingschema's. Je kunt de trainingen delegeren aan je assistent en dan heb je er geen omkijken meer naar. Het is niet de meest ideale training, maar met goeie faciliteiten en met voldoende speeltijd in de wedstrijden ontwikkelen je grote talenten zich prima. Maar je kunt ook een heel trainingsschema in elkaar zetten om het maximale uit je grootste talenten te halen. Of je zoekt online naar een trainingsschema van een ervaren speler en upload die in je eigen save.

Wat betreft de makelaars. Ook dat is optioneel. Je kunt gewoon op de traditionele manier een speler op de transfermarkt plaatsen of aanbieden bij clubs en wachten op biedingen. Maar het is al jaren een groot frustratiepunt dat het vrij lastig is om je ballast voor een beetje normale prijs te verkopen, als er al biedingen komen. Nu kun je aan de makelaar vragen of hij de speler in de markt kan zetten en verkoopt een speler sneller. Of je vraagt of een tussenpersoon tegen een percentage van het transferbedrag clubs wil benaderen. Van wat ik nu zie kost het dus juist minder tijd en frustratie om spelers te verkopen.

Kortom, je kunt prima FM opstarten, in het stafscherm alle dingen die je niet aanspreken delegeren aan je stafleden, een vooraf geprogrammeerde tactiek kiezen en spelers zoeken die je kent vanuit het echte leven en daarop gaan bieden. Dus heel basic, met weinig poespas een voetbalsimulatie spelen. Maar hoe dieper je erin duikt, des te meer kom je te weten over alle verschillende opties en uiteindelijk vorm je je eigen speelstijl. En dat maakt het spel zo gaaf.
 

Batigoal

Well-known member
Ik had (of heb aangezien ik nooit saves verwijder of echt stop) op FM21 een erg leuke carrière bij het - op het oog - saaie Sint-Truiden. Dat komt omdat zij op FM al een paar jaar een vrij strenge clubvisie hebben waarbij ze verwachten dat bijna al je aankopen Japans zijn, als ze uit een paar andere Aziatische landen komen is het ook een pré. Dat is omdat ze in het echt Japanse eigenaren hebben en veel Japanse spelers. Dit zorgt voor een mooie uitdaging, want om te voldoen aan de regels van de competitie qua aantal Belgen in je selectie ben je grotendeels afhankelijk van je - overigens prima - jeugdopleiding, want zoveel goede Belgische spelers die ook nog betaalbaar zijn voor een club als Sint-Truiden zijn er helemaal niet. Toch binnen een paar seizoenen al een nationaal dominante ploeg weten te smeden met Japanse vedettes als Kagawa, Yoshida, Abe, Sugawara en Maeda in mijn team, aangevuld met Japanse regens en Belgische eigen talenten. Was wel vet om te doen, al bestond de toegevoegde Japanse competitie nog bijna volledig uit regens. Leuk om dat op FM24 opnieuw te doen, maar dan met de echte J-League erbij.

Nu ik dit zo vertel kriebelt het wel om weer eens verder te gaan met deze save.
 

Makanaky

Well-known member
Japan zit maar half in de nieuwe versie. Van 150+ spelers hebben ze geen licentie en Juan Mata is bijvoorbeeld een CV daar. Bij sortitoutsi zijn ze druk om voor een speelbare competitie te zorgen.
 

Batigoal

Well-known member
Japan zit maar half in de nieuwe versie. Van 150+ spelers hebben ze geen licentie en Juan Mata is bijvoorbeeld een CV daar. Bij sortitoutsi zijn ze druk om voor een speelbare competitie te zorgen.
Dat is wel slecht. Maar helaas zie je dat steeds meer bij games.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Top 5 KKD talenten in FM 24 @Joost

Levi Smans

We sluiten af met Levi Smans, de speler die pas in 2020 door VVV-Venlo werd opgepikt bij SHH, zijn amateurvereniging in Herten. Een jaar later was Smans al niet meer weg te denken uit de selectie van de Limburgers en kwam hij tot twintig competitieoptredens. De middenvelder staat nog twee jaar onder contract en wie bij VVV managet, zal er veel aan gelegen zijn dit contract open te breken. Immers, vanuit de Eredivisie is er al de nodige interesse, terwijl je in Smans juist een speler hebt die je eerst kan helpen in de promotiestrijd en er vervolgens al kan staan op het hoogste niveau. Als aanvallend ingestelde speler is de Limburger behoorlijk gericht op het maken van doelpunten, gezien zijn attribuut probeert schoten in één keer.
 
Bovenaan