Eurovisie Songfestival

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMD

Well-known member
Vriendjespolitiek is er altijd al wel geweest. De ene keer meer dan de andere keer, hangt ook een beetje af van de finalisten. Ik kan zeer goed leven met Portugal als winnaar.

Nederland zou 10e zijn geworden als de oude puntentelling gehanteerd was (dus de waardering van vakjury en televoters combineren). Portugal zou ook hier ruim winnen, voor Bulgarije.

Als je kijkt naar de beoordeling van Nederland dan valt op dan Nederland door de televoters van een aantal landen als 26e en laatste is beoordeeld. Dat de uitvoering in de finale niet zo goed was als tijdens de generale repetitie (waar de vakjury de punten gaf) was wel duidelijk, maar allerlaatste?

Ook opvallend: Nederland scoort momenteel in de Europese downloadlijsten vrij hoog. Dat zijn dan dezelfde mensen die het lied downloaden, maar als televoters geen punten aan het lied hebben gegeven. Dat vind ik dan weer bijzonder.

Waar haal je die precieze resultaten vandaan (dat NL bijvoorbeeld 26e is bij een aantal landen)?

EN verder qua dat downloaden: als televoter kan je maar op 1 land stemmen. Maar je kan meerdere nummers downloaden. Misschien stond NL bij eenieder wel in de top3 ofzo, maar als je maar 1x stemt, stem je op je nummer 1, en dan was NL dus weinig 1.
 

DeMaster

Active member
De inzending van Polen vond ik erg goed, knappe zangeres met een pracht geluid.

Nederland, Belgi?, Azerbeidzjan, Frankrijk, Denemarken, Griekenland en Roemeni? goede nummers. Allen ook mooie dames, behalve Belgi?.

Overigens vond ik het nummer van Cyprus veel weg hebben van Rag'n Bone Man - Human.
 

Tobcoach

New member
Waar haal je die precieze resultaten vandaan (dat NL bijvoorbeeld 26e is bij een aantal landen)?

Op www.eurovision.tv kun je deze resultaten vinden (onder Menu --> Events --> Jaar --> (Grand) Final --> Scoreboard. Op Wikipedia kan je nog veel meer info vinden, bijvoorbeeld het onderscheid tussen de vakjury en de televoters voor o.a. 2014, zodat je zelf kunt berekenen of The Common Linnets hadden gewonnen als in dat jaar al 'dubbele punten' te verdienen waren. Als je bij verschillende landen op een gelijke totaalbeoordeling komt, telt de televoting-stem zwaarder. Bijvoorbeeld: Land A wordt bij de vakjury 1e en bij de televoters 10e. Totaal beoordeling 11. Land B wordt 6e en 5e. Totaalbeoordeling ook 11. Maar omdat land B bij de televoters hoger eindigt dan land A, krijgt land B een hogere eindbeoordeling.

EN verder qua dat downloaden: als televoter kan je maar op 1 land stemmen. Maar je kan meerdere nummers downloaden. Misschien stond NL bij eenieder wel in de top3 ofzo, maar als je maar 1x stemt, stem je op je nummer 1, en dan was NL dus weinig 1.

Televoters konden per uniek telefoonnummer maximaal 20 stemmen uitbrengen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Op www.eurovision.tv kun je deze resultaten vinden (onder Menu --> Events --> Jaar --> (Grand) Final --> Scoreboard. Op Wikipedia kan je nog veel meer info vinden, bijvoorbeeld het onderscheid tussen de vakjury en de televoters voor o.a. 2014, zodat je zelf kunt berekenen of The Common Linnets hadden gewonnen als in dat jaar al 'dubbele punten' te verdienen waren. Als je bij verschillende landen op een gelijke totaalbeoordeling komt, telt de televoting-stem zwaarder. Bijvoorbeeld: Land A wordt bij de vakjury 1e en bij de televoters 10e. Totaal beoordeling 11. Land B wordt 6e en 5e. Totaalbeoordeling ook 11. Maar omdat land B bij de televoters hoger eindigt dan land A, krijgt land B een hogere eindbeoordeling.



Televoters konden per uniek telefoonnummer maximaal 20 stemmen uitbrengen.
Dan nog hou je hetzelfde. Als iemand een top3 heeft met NL erin, maar alleen stemt op de nummer 1 (desnoods 20x), dan heeft die top3 niet zoveel zin. Ik denk dat velen NL mooi vonden (getuige ook de downloads), maar het sprong er niet uit.
 

U.G.

Well-known member
Ok dan :duim:

Zelf geef ik niks om dit, maar toch....niet slecht, als landje binnen 10 maanden zowel het EK voetbal als het songdingetje winnen. Respect, Salvador.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan