Europa League 2024-2025

JMD

Well-known member
Afgelopen week was de EL-finale, dus is het tijd om te gaan kijken naar volgend seizoen in deze competitie. Opnieuw is er een grote wijziging in de Europa League, want er doen miv dit seizoen 36 ploegen mee aan de groepsfase. Maar voordat al die deelnemers bekend zijn moet er eerst voorronde gespeeld worden, die start op 11 juli en dan een week later de return. En daarna elke do weer een ronde tot en met donderdag 29 augustus. Op dat moment weten we de 36 deelnemers en wordt er op de 30e 'geloot' voor de groepsfase. De 36 ploegen worden verdeeld over 4 potten, en uit elke pot ontmoet je 2 teams, 1x thuis en 1x uit. In principe komen landenclashes niet voor in de 1e ronde, maar het kan zo zijn dat dat niet te vermijden is.

Dit najaar en in januari worden dan de 8 groepsduels gespeeld, waarna de top 8 ploegen direct naar de 1/8 finales gaan en de ploegen van plek 9 t/m 16 een tussenronde spelen tegen een ploeg van plek 17 t/m 24. Ook de eindrangschikking van de groepsfase wordt van belang omdat die gebruikt wordt om een 'tennisschema' in te vullen, zo kan bv de nr. 1 van de groepsfase de nr.2 van de groepsfase pas ontmoeten in de finale.

Nieuw is dit seizoen dat er veel meer bekerwinnaars en niet-bekerwinnaars een plekje in de voorronde van de EL hebben gekregen. Normaal zou de nummer 4 van Nederland (na de CL-plekken en de bekerwinnaarplek) bv instromen in de 3e ConferenceLeaguevoorronde, maar nu stroomt de nummer 4 van NL (wat de nr 5 geworden is omdat bekerwinnaar Feyenoord zich al voor de CL plaatste) in de 2e voorronde van de Europa League in.

Voor Nederland is AZ zeker van de groepsfase, en komt Twente daar ook in uit als het de voorronde CL niet overleeft. Ajax is de Nederlandse voorrondeploeg in de EL en het is vrij simpel: in elke voorronde die Ajax zou moeten spelen is Ajax geplaatst. Sterker nog: mocht Ajax zich plaatsen voor de groepsfase dan is het gegarandeerd van pot 1 (4e ploeg qua punten). Wie kan Ajax misschien loten in tweede voorronde? NK Maribor of de bekerwinnaar van Israël, Tobol Kustanai, Kilmarnock, Silkeborg, Panathinaikos, Vojvodina, Wisla Krakow, Pafos FC en Paksi FC. Een aantal onbekende namen, maar een duel met Panathinaikos zou natuurlijk heel pikant zijn, een replay van de Europacup I-finale van 1971 en de 1/2 finale CL van 1996. En voor supporters zou een trip naar Kilmarnock natuurlijk hoog scoren op voetbalbezoekjes. Pafos (Cyp) is dan weer lekker voor de zonuren...

In een eventuele 3e voorronde zou dan bv Cercle Brugge, Trabzonspor of Servette eruit kunnen komen en in de laatste voorronde bv Anderlecht (maar daar kan je dan ook afvallers uit de CL tegenkomen, dus ook bv Lincoln Red Imps (Gib) is mogelijk).

Hoe ziet pot 1 van de groepsfase er dan nu uit?
AS Roma, Man U, Porto, Ajax, Lazio, Spurs, Sociedad, Salzburg en Frankfurt (als Real de CL wint) of AZ (als Dortmund de CL wint)

Ook hier maakt de potindeling eigenlijk niet veel uit, je ontmoet sowieso 2 ploegen uit elke pot.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Batigoal

Well-known member
Ik begreep dat Corvinul Hunedoara ook een optie is. Roemeense bekerwinnaar, maar uitkomende op het 2e niveau. Dat zou wel leuk zijn.

Overigens speelt Wisla Krakow ook op het 2e niveau.
 

JMD

Well-known member
Ik begreep dat Corvinul Hunedoara ook een optie is. Roemeense bekerwinnaar, maar uitkomende op het 2e niveau. Dat zou wel leuk zijn.
Zeker, maar die zouden dan eerst hun eerste voorronde moeten overleven (net als bv Wisla Krakow)... En zij zijn ongeplaatst in de 1e voorronde.
 

JMD

Well-known member
Dinsdag as is de loting van de 1e voorronde voor de Europa League, woensdag is dan de loting voor de 2e voorronde, en weet Ajax wie ze eind juli gaan treffen.
 

Abubakari

Well-known member
Live gekeken JMD?

Ik had gehoopt dat HJK Helsinki eerst thuis zou spelen (in de CL voorronde), maar helaas. Als het meezit een week later wel naar Levadia Talinn-FA Šiauliai uit Litouwen in de Conference League. Mooi affiche hoor.😀
 

JMD

Well-known member
Nee, niet gekeken deze keer. Was vanmiddag weg... :)

Oei, dat zijn wel leuke potjes om te zien. Toen ik in 2019 in Warschau en Vilnius was heb ik ook nog gekeken om iets te bezoeken, maar de ploeg(en) uit Warschau speelden thuis toen ik in Vilnius was en toen ik in Warschau was speelden de ploegen uit vilnius thuis...
 

JMD

Well-known member
De mogelijke tegenstanders van Ajax:
MFK Ružomberok (SVK) - FC Tobol (KAZ)
Kilmarnock FC (SCO)
Silkeborg IF (DEN)
FK Vojvodina (SRB)
KF Llapi 1932 (KOS) - Wisła Kraków (POL)
 
Bovenaan