Europa League 2018-2019

Forza AZ

Well-known member
Programma 4e voorronde heenwedstrijden:

23 augustus
1800 FC Torpedo Kutaisi(Geo)-PFC Ludogorets 1945(Bul)
1800 FC Zenit(Rus)-Molde FK(Noo)
1900 APOEL FC(Cyp)-FC Astana(Kaz)
1900 FK Sūduva(Lit)-Celtic FC(Sch)
1900 FC Sheriff(Mol)-Qarabağ FK(Aze)
1900 SK Sigma Olomouc(Tsj)-Sevilla FC(Spa)
1900 AS Trenčin(Slw)-AEK Larnaca FC(Cyp)
1905 Sarpsborg 08 FF(Noo)-Maccabi Tel-Aviv FC(Isr)
1915 Malm? FF(Zwe)-FC Midtjylland(Den)
2000 NK Olimpija Ljubljana(Slv)-FC Spartak Trnava(Slw)
2000 F91 Dudelange(Lux)-CFR 1907 Cluj(Roe)
2000 FC Basel 1893(Zwi)-Apollon Limassol FC(Cyp)
2000 Atalanta BC(Ita)-FC K?benhavn(Den)
2000 Olympiacos FC(Gri)-Burnley FC(Eng)
2030 FK Partizan(Ser)-Beşiktaş JK(Tur)
2030 SK Rapid Wien(Oos)-FCSB(Roe)
2030 KRC Genk(Bel)-Br?ndby IF(Den)
2030 FC Zorya Luhansk(Oek)-RB Leipzig(Dui)
2045 Rosenborg BK(Noo)-KF Shk?ndija(Mac)
2045 KAA Gent(Bel)-FC Girondins de Bordeaux(Fra)
2045 Rangers FC(Sch)-FC Ufa(Rus)
 

Batigoal

Well-known member
Zijn de Feyenoord-supporters hier net als Gio en de spelers ook trots op gisteravond?
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Zegt vooral iets over je topsportklimaat. Als dit de norm van de trainer en spelers is dan zijn ze wel erg snel tevreden. In vergelijking met de uitwedstrijd in Zilina en bij de Graafschap een verbetering qua spel. Maar daar was niet zo veel voor nodig en je verkloot nog steeds een vroege voorsprong.
 

Batigoal

Well-known member
De hoofdsponsor van Zenit is Gazprom. Die hadden anders wel even de gaskraan naar Wit-Rusland dichtgedraaid als Minsk was doorgegaan. ;)

Gazprom is ook ??n van de hoofdsponsoren van de UEFA, dus ik neem niet aan dat er een onderzoek komt naar deze wedstrijd.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
F91 Dudelange wint de heenwedstrijd tegen CFR Cluj met 2-0. Daardoor is er nu een grote kans dat voor de eerste keer een Luxemburgse club de groepsfase van de EL haalt. :duim:
 

Kielse Rat

Well-known member
Genk wint met 5-2 van Brondby (nadat het wel eerst een 2-0 voorsprong weggaf) en zal er wel bij zijn, Gent liet heel wat kansen liggen tegen Bordeaux waardoor het volgende week daar nog spannend zal zijn. Op basis van doelpunten heb ik de verkeerde wedstrijd uitgekozen om te kijken.

Knappe prestatie van Dudelange, na eerder al Legia Warschau uit te schakelen. Maar het zal nog wel een zware return voor hen worden.
 

Reinoud

Well-known member
Mochten Ajax en PSV beiden de CL halen. Hoe lang is het dan geleden dat we geen vertegenwoordiger in de EL (en voorgangers) hebben in het hoofdtoernooi?
 

Forza AZ

Well-known member
Mochten Ajax en PSV beiden de CL halen. Hoe lang is het dan geleden dat we geen vertegenwoordiger in de EL (en voorgangers) hebben in het hoofdtoernooi?

Sinds de groepsfase werd ingevoerd in de UEFA-cup in 2004/05 is het nog nooit gebeurd dat er geen Nederlandse club meedeed.

En voor 2004 kun je zeggen dat het hoofdtoernooi begon bij de 1e ronde, en waren de Nederlandse deelnemers altijd direct daarvoor geplaatst. De laatste keer dat er helemaal geen Nederlandse club meedeed was in de Jaarbeursstedenbeker van 1961/62.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Is het niet beter qua coefficientpunten als PSV en Ajax in de El zouden spelen?
 

delmaestro

Well-known member
Is het niet beter qua coefficientpunten als PSV en Ajax in de El zouden spelen?

Dat betwijfel ik:

In de voorronde is een gelijkspel 0,5 punt waard, en een overwinning 1. Als je nu doorgaat naar de CL i.p.v. de EL, betekent dit dat je minimaal 1 punt hebt gehaald in de dubbele ontmoeting van de 4e voorronde (1x winst en 1x verlies, of 2x gelijkspel, en dan in beide gevallen op saldo of uitgoals door). Momenteel hebben zowel PSV als Ajax dat punt al, omdat ze de eerste wedstrijd wonnen van BATE en Kiev. Als ze de return ook winnen, zijn dat dus 2 punten voor Ajax en 2 voor PSV.

Wanneer je de CL groepsfase haalt, krijg je per club 4 plaatsingspunten. Groepsfase EL halen levert geen plaatsingspunten op. In het meest gunstige geval, hebben Ajax en PSV dus samen 12 punten als ze de CL halen, terwijl dit er slechts maximaal 2 kunnen zijn als ze de EL halen. De kans is groot dat ze in de groepsfase EL meer punten halen dan in de groepsfase CL, maar het verschil is vrij groot.

Verder moet je je afvragen: is het makkelijker om te overwinteren in de EL (waar je minimaal 2e van de 4 moet worden) of in de CL (waar de nummers 1 en 2 doorgaan in de CL, en de nummer 3 in de EL) Want je plaatsen voor de knockoutfase van de CL en de EL levert ook weer plaatsingspunten op.

Ik denk dat de CL halen de beste optie is. Ik denk namelijk niet dat zowel Ajax als PSV heel gemakkelijk 5 punten meer halen in de EL groepsfase dan in de CL groepsfase, dus dat startverschil zullen ze niet wegspoelen. Ik denk ook dat overwinteren vanuit de CL makkelijker is dan vanuit de EL.

En dan nog iets: mij bekruipt het gevoel dat we de laatste jaren telkens instappen met het gevoel van "als we dit en dit halen, dan eindigen we zo en zo hoog" om er vervolgens kansloos af te gaan. Speculeren hoe ver je komt kan dus maar zo weer een tegenvaller worden. Als Ajax en PSV de CL halen, heb je gegarandeerd die 8 plaatsingspunten. Dan maak je meteen een klein sprongetje op de ranglijst, en dan moet je maar zien of de landen om ons heen het allemaal beter gaan doen dan wij de komende 4 maanden.
 
Bovenaan