Is het niet beter qua coefficientpunten als PSV en Ajax in de El zouden spelen?
Dat betwijfel ik:
In de voorronde is een gelijkspel 0,5 punt waard, en een overwinning 1. Als je nu doorgaat naar de CL i.p.v. de EL, betekent dit dat je minimaal 1 punt hebt gehaald in de dubbele ontmoeting van de 4e voorronde (1x winst en 1x verlies, of 2x gelijkspel, en dan in beide gevallen op saldo of uitgoals door). Momenteel hebben zowel PSV als Ajax dat punt al, omdat ze de eerste wedstrijd wonnen van BATE en Kiev. Als ze de return ook winnen, zijn dat dus 2 punten voor Ajax en 2 voor PSV.
Wanneer je de CL groepsfase haalt, krijg je per club 4 plaatsingspunten. Groepsfase EL halen levert geen plaatsingspunten op. In het meest gunstige geval, hebben Ajax en PSV dus samen 12 punten als ze de CL halen, terwijl dit er slechts maximaal 2 kunnen zijn als ze de EL halen. De kans is groot dat ze in de groepsfase EL meer punten halen dan in de groepsfase CL, maar het verschil is vrij groot.
Verder moet je je afvragen: is het makkelijker om te overwinteren in de EL (waar je minimaal 2e van de 4 moet worden) of in de CL (waar de nummers 1 en 2 doorgaan in de CL, en de nummer 3 in de EL) Want je plaatsen voor de knockoutfase van de CL en de EL levert ook weer plaatsingspunten op.
Ik denk dat de CL halen de beste optie is. Ik denk namelijk niet dat zowel Ajax als PSV heel gemakkelijk 5 punten meer halen in de EL groepsfase dan in de CL groepsfase, dus dat startverschil zullen ze niet wegspoelen. Ik denk ook dat overwinteren vanuit de CL makkelijker is dan vanuit de EL.
En dan nog iets: mij bekruipt het gevoel dat we de laatste jaren telkens instappen met het gevoel van "als we dit en dit halen, dan eindigen we zo en zo hoog" om er vervolgens kansloos af te gaan. Speculeren hoe ver je komt kan dus maar zo weer een tegenvaller worden. Als Ajax en PSV de CL halen, heb je gegarandeerd die 8 plaatsingspunten. Dan maak je meteen een klein sprongetje op de ranglijst, en dan moet je maar zien of de landen om ons heen het allemaal beter gaan doen dan wij de komende 4 maanden.