Europa League 2018-2019

Forza AZ

Well-known member
Hallo zeg, Alma-Ata. :cab:

Lijkt me overigens wel een fantastische stad om te bezoeken.

Vliegtickets zijn echter nu al 700 euro met vluchttijden van 10 uur of meer. Kan me niet voorstellen dat veel AZ-supporters dat ervoor over hebben voor een voorronde wedstrijd.


Dit wordt al de 3e keer dat AZ naar Kazachstan moet, terwijl geen enkele andere Nederlandse club daar ooit gespeeld heeft. Hoe is het mogelijk zou je zeggen.

Wordt volgens mij ook een Europacup record qua afstand voor Nederlandse clubs. 5250 km hemelsbreed. Dat is meer dan PSV moest reizen naar Novosibirsk (4910 km).

AZ's huidige record is 4420 km naar Astana (waar gespeeld werd tegen Shakhtar Karagandy).
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Vitolul, daar heeft Vitesse toch al eens verloren dat daarna hier verteld werd door Vitessenaren dat ze makkelijk hier kampioen zouden worden.
 

JMD

Well-known member
Dit wordt al de 3e keer dat AZ naar Kazachstan moet, terwijl geen enkele andere Nederlandse club daar ooit gespeeld heeft. Hoe is het mogelijk zou je zeggen.
Was zo ongeveer mijn eerste gedachte gisteren: volgens mij heeft AZ al vaker daar gespeeld. Dat bleek te kloppen... :)

Wordt volgens mij ook een Europacup record qua afstand voor Nederlandse clubs. 5250 km hemelsbreed. Dat is meer dan PSV moest reizen naar Novosibirsk (4910 km).
Novosibirsk ligt wel oostelijker dan Alma-Ata, dus PSV houdt het record van het 'meest Oostelijk gespeelde' Europacupduel van een NL ploeg. :)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gezien het geluk van AZ met Europese lotingen qua afstand weet je gewoon dat als Luch Vladivostok een keer Europees voetbal haalt, ze direct AZ loten.
 

Forza AZ

Well-known member
Was zo ongeveer mijn eerste gedachte gisteren: volgens mij heeft AZ al vaker daar gespeeld. Dat bleek te kloppen... :)

En beide ook nog in de laatste 8 jaar. In 2010 tegen Aktobe (4e voorronde) en 2013 tegen Shakhter Karagandy (groepsfase).
 

JMD

Well-known member
En beide ook nog in de laatste 8 jaar. In 2010 tegen Aktobe (4e voorronde) en 2013 tegen Shakhter Karagandy (groepsfase).
Dat dat in de laatste 8 jaar gebeurde is logisch, Kazachstan doet pas ene jaar of 10 mee aan de CL/EL volgens mij.
 

Makanaky

Well-known member
Ca. 8.000 km. Nog steeds. 'Europese' route is ongeveer 13.000 km.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Die (Luch) zouden dan eigenlijk tegen KR Reykjavik oid moeten.

Beter nog tegen Santa Clara op de Azoren, die net gepromoveerd zijn naar de hoogste divisie in Portugal. Hemelsbreed 10750 km.

Edit: Vladivostok naar Tenerife is nog verder, 11460 km.
 
Laatst bewerkt:

De Wolf

Well-known member
Luch Energia komt uit Vladivostok. Toen ze op het hoogste niveau speelde moest Kubin Krasnodar hemelsbreed 7000 kilometer vliegen.
Op dit moment spelen ze op het 2e niveau waardoor ze tegen FC Baltika uit Kaliningrad moeten spelen. Dat is 7400 kilometer.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Luch Energia komt uit Vladivostok. Toen ze op het hoogste niveau speelde moest Kubin Krasnodar hemelsbreed 7000 kilometer vliegen.
Op dit moment spelen ze op het 2e niveau waardoor ze tegen FC Baltika uit Kaliningrad moeten spelen. Dat is 7400 kilometer.

Luch - Baltika wordt ook wel de "moeder aller uitwedstrijden" genoemd. Toen Joris (1896 van SQ) naar Baltika - Luch ging was er een handjevol Luch fans die meereisden.

Aangezien ze dat gewend zijn, zou die 11460 km naar Tenerife ook nog wel kunnen. :)
 
Bovenaan