Eredivisie: speelronde 2

JMD

Well-known member
Haha... Stelletje prutsers, dacht dat PSV erg was met die zege verspelen in blessuretijd vorige week, verspelen Ajax en Feyenoord gewoon een 2-0 voorsprong...

Alle drie de 'top'clubs verspelen dus thuis juist de punten en winnen uit hun eerste duel lastig... Alle drie overtuigen ze niet. Alleen AZ en Groningen nog de maximale score, Groningen komende week naar PSV (wat vaak ook zo'n duel is in de categorie 'kan de uitploeg beter schriftelijk afdoen'...). Ajax, NEC en Twente spelen komende week niet ivm Europese verplichtingen en halen dat in september in. Twente in de week van 7 sept, Ajax een week later. NEC haalt in in 1 van die 2 weken, afhankelijk van of ze CL of EL spelen. (De eerste Europese week is CL, de tweede EL, NEC haalt dan in die andere week in)

JMD

Well-known member
Straffen doen we niet meer sinds Veerman
Het ligt er voor de VAR/scheids blijkbaar aan wie hem maakt ;)

Serieus: het is met name die willekeur die het erg maakt. Zie ook bij Cambuur gisteren.
2 weken terug wilde Gozubuyuk ook eigenlijk geen rood geven bij die overtreding van Veerman, maar riep de VAR wel. Vandaag exact dezelfde overtreding en de VAR roept niet. Terwijl 2 weken terug er duidelijk werd gezegd dat dit niet eens discutabel was qua rood, maar het altijd een rode kaart was.

Ga nou als KNVB eens zorgen dat de willekeur eruit is, want dit is om gek van te worden.
Het is niet helemaal te vergelijken (want daar zit geen tijdlimiet op), maar bij de Formule1 hebben (hadden?) de stewards (de 'scheidsrechters') in een database allerlei zaken zitten waarvoor eerder gestraft werd. Zodat ze esituaties konden vergelijken met eerdere gegeven straffen en dus proberen dezelfde straf te geven. Nou hebben ze daar natuurlijk wel iets meer tijd, want de race gaat door, maar je zou eigenlijk als VAR vergelijkbare situaties moeten kunnen opzoeken en dan kijken wat er toen gedaan is...

JMD

Well-known member
Bruggink bij ESPN over het (volgens hem) niet fitte Ajax: "Ajax zou een voorsprong moeten hebben, omdat ze eerder wedstrijden speelden die ergens om gaan (voorronde Conference League, red.)."

Ik snap de redenatie, dat je eerder bent begonnen dus eerder opgetraind enz... Maar we horen ook altijd van clubs die Europees spelen dat dat zoveel zwaardere belasting is, dus dat je dan moet sparen. Welke van de 2 is het nou? Het kan niet beide zijn.

JMD

Well-known member
Als ik gewoon even kaal naar de statistieken kijk:
Doelpogingen: 23 - 14
Schoten op doel: 4-8

Dus waar Heerenveen meer dan de helft van de schoten tussen de palen krijgt is dat bij Ajax nog geen eens 20%... Opvallend. Niet elk schot tussen de palen zal een doelpunt zijn, maar je mag toch wel verwachten van een topclub thuis dat een flink percentage van de schoten tussen de palen is.

stc

Well-known member
Bruggink bij ESPN over het (volgens hem) niet fitte Ajax: "Ajax zou een voorsprong moeten hebben, omdat ze eerder wedstrijden speelden die ergens om gaan (voorronde Conference League, red.)."

Ik snap de redenatie, dat je eerder bent begonnen dus eerder opgetraind enz... Maar we horen ook altijd van clubs die Europees spelen dat dat zoveel zwaardere belasting is, dus dat je dan moet sparen. Welke van de 2 is het nou? Het kan niet beide zijn.
Ik heb begrepen dat je 6 weken voorbereiding nodig hebt voordat het seizoen begint. Ik weet niet wanneer Ajax begonnen is met trainen voordat de eerste wedstrijd gespeeld is. Daarnaast zijn verschillende spelers later ingestroomd vanwege het WK.

JMD

Well-known member
Voor het eerst in de historie van de eredivisie heeft de traditionele top 3 geen van allen hun openingspot in eigen huis gewonnen... :)

Jacco

Well-known member
Blij met de winst van Twente.
Twente was zeker niet op 100%, maar deze overwinning was zeker wel terecht.
Zwolle hielp een beetje mee door een eigen doelpunt. Tegen een betere tegenstander weet ik het nog niet.
En er was wat vermaak door de invalbeurten van Lammers en nieuwe aanwinst Thorvaldsen.

Bovenaan