Eredivisie ronde 29

JMD

Well-known member
Het is vooral dat - nog steeds - bijna iedere wedstrijd een worsteling is richting de punten.
O, dat snap ik (en zie ik ook), maar met 9 punten voor terwijl er nog 18 in het spel zijn (oke, PSV een veel beter saldo) dan moet je gewoon spreken over het kampioenschap, en al helemaal als je de laatste 14 duels er 13 wint en 1 gelijkspeelt. Dan kan het nog zo moeilijk gaan, maar je wint wel.

Er was trouwens een kans dat Feyenoord als het 3e werd alsnog rechtstreeks de CL in kon, maar die kans is weg nu Rangers boven hen gekomen is op de UEFA-ranglijst
Herstel: Rangers kan niet zich direct plaatsen voor de CL via deze lijst omdat zij dan wél de CL in zouden gaan en Celtic (kampioen Sch) niet, en dat mag niet.
Dus dan toch maar even uitgelegd: als de winnaar van de EL zich ook al voor de CL plaatst via hun competitie dan valt die plek vrij. Vroeger ging die dan naar de eerstvolgende niet-kampioen op de plaatsingslijst (volgens het landenklassement), maar dat is sinds dit seizoen veranderd. De plek gaat dan naar de ploeg met het hoogste coëfficiënt die zich voor de voorronde CL geplaatst heeft. Dat hoeft niet per sé een kampioen te zijn (dat geldt wel voor een evt vrijgekomen ticket door de winnaar CL) (met daarbij wel dus de aantekening dat je nooit als niet-kampioen de hoofdfase in mag als de kampioen van jouw land dat niet doet).

Dus: stel dat een club de EL wint die ook zich al via de competitie heeft geplaatst dan is dit het lijstje clubs dat in aanmerking komt voor die extra plek: PSG, Benfica (die kreeg ook dit jaar al die plek), Porto, Club Brugge, Feyenoord, PSV.
PSG is kampioen van Frankrijk en dus al zeker van de hoofdfase. Benfica is dus een gelijkspel dit weekend net weggevallen naar plek 2 en zou dus nu weer in aanmerking komen voor die plek (maar staat gelijk met stadgenoot Sporting). Porto staat een flink eind achter beide clubs uit Lissabon, dus gaat niet CL spelen. Club Brugge staat nu ook op plek 2 in België, dus ook voorronde, maar die kunnen nog 1e worden (1 pt achter) of 3e (2 pt voor).
Feyenoord (en PSV) moeten dus hopen dat Benfica kampioen wordt en Club geen 2e en dan moet dus de EL-winnaar zich ook via de competitie voor de CL plaatsen. Lazio (3 pt achter op plek 4), Eintracht (3e), Athletic Club (4e) en Olympique Lyon (4e, maar wel vlak achter plek 2 en 3) zouden dat nog kunnen redden.

Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Ik zag het al gebeuren, met een nederlaag naar Utrecht,de druk er vol op, zenuwenpartij en voor hetzelfde geld is het ineens nog maar drie punten. Maar Ajax blijft altijd rustig en stoïcijns wachten op de kansen die er wel komen.
Ik zou overigens kiezen voor Edvardsen als basis linksbuiten, is veel efficiënter dan Godts. Al blijft het natuurlijk wel zo dat het makkelijker is om in te vallen en dan fris te zijn versus een defensie die al moe begint te worden. Maar dan nog, erg veel scorend vermogen heeft Godts niet.

Speciaal voor gevegt korter:
Heel blij dat Ajax toch nog won.

JMD

Well-known member
Edvardsen is echt een ontzettend goede aankoop geweest. Wat dat betreft heeft Ajax dit seizoen bijna alleen maar voltreffers gehaald.

En ook sommige Mislintatjes blijken toch niet zo slecht als gedacht: Sutalo, Gaaei, ...

erka

Well-known member
Zeker Sutalo kan natuurlijk ook nooit zo slecht zijn als hij eerst speelde, gezien zijn staat van dienst bij Kroatië.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Abubakari

Well-known member
Het was vorig seizoen teveel hetzelfde (jonge buitenlandse spelers) in één keer. Die hebben even nodig om te wennen. Als het er 1 of 2 zijn dan kan dat nog, maar geen 12 of 13 tegelijk in een team wat niet draait met een trainer die openlijk ruziet met de td. Weinig ervaren spelers in de ploeg om ze te begeleiden wat je nu met Klaassen, Henderson, Berghuis en Pasveer wel hebt en vooral nu een trainer die ze in hun kracht zet om het maar eens modern uit te drukken.

Batigoal

Well-known member
Op zich is Mislintat natuurlijk ook een scout en hij heeft wel oog voor talent. Mikautadze kan gewoon prima voetballen, Ramaj is talentvol, Akpom is zeer nuttig geweest en Borna Sosa had het in de Bundesliga ook prima gedaan. Alleen het waren teveel spelers tegelijk voor veel te veel geld en een aantal die gewoon totaal niet bij Ajax pasten. Daarnaast 2 trainers die tactisch zwak zijn en bestuurlijke onrust op de achtergrond en dan krijg je zo'n rampseizoen.

Wat dat betreft is het een wereld van verschil als je ziet wat een andere trainer eruit weet te halen.

• Leuk
Waarderingen: PES5

Abubakari

Well-known member
Willem II op 1-0. Komt totaal uit het niets.
Dat doelpunt betekende het einde van een bijzondere reeks voor Ajax. De ploeg van trainer Francesco Farioli had in zes uitduels ruim 600 minuten geen tegendoelpunt geïncasseerd. Tot een evenaring van het record uit 1995 (zeven clean sheets buitenshuis op rij) kwam het dus niet.
(bron: Het Parool)

JMD

Well-known member
Ik zag het al gebeuren, met een nederlaag naar Utrecht,de druk er vol op, zenuwenpartij en voor hetzelfde geld is het ineens nog maar drie punten.
Ik ga dit soort posts bewaren... Om als mensen over mij beginnen dat een titel van PSV nog niet zeker is terug te kunnen 'slaan' met het feit dat iedereen onzeker is als het om zijn/haar eigen cluppie gaat. ;)

Bovenaan