De Voetbalquiz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unregistere

Well-known member
In afwachting van het juiste antwoord, voor de liefhebber nog wat vragen van het NK Voetbalquiz in Maassluis gisteren.

Liefst 164 koppels begonnen aan de eerste ronde van 80 vragen. Daarna gingen de beste 50 - uiteindelijk volgens mij 53 omdat er een paar gelijk eindigden - naar de halve finale en begon iedereen weer op nul. Na 40 vragen bleven de beste drie over voor de finale van nog eens 20 vragen. Die werd gewonnen door de titelverdedigers.

Niet alle vragen zijn even makkelijk hier te plaatsen (fotovragen sowieso niet) en ik weet ze ook lang niet alle 140 meer. Maar hier een selectie van vragen die ik me nog wel kan herinneren:

1) Zanger Dries Roelvink was ook een redelijk talentvolle voetballer. Hij schopte het tot het tweede elftal van een profclub. Welke profclub?

2) Welke twee spelers, waarvan de achternaam met een D begint, speelden samen een bekerfinale namens Heracles Almelo?

3) Er zijn drie voormalig profvoetballers, waarvan de voornaam hetzelfde is en de achternaam steeds ??n letter verschilt. De oudste was rechtsbenig, maar speelde ook veel interlands aan de linkerflank. De jongste was een linksbenige centrale verdediger. De middelste was linksbenig en speelde als back of middenvelder. Wie worden bedoeld?

4) Welke twee spelers kwamen uit voor zowel FC Volendam als Leeds United?

5) Welke drie huidige Arsenal-selectiespelers hebben ook voor Southampton gevoetbald?

6) Er zijn twee huidige Premier League-managers die ooit in een Europacup finale tegen elkaar speelden en allebei scoorden. Wie?

7) Welke twee PSV'ers uit de selectie van vorig seizoen voetbalden al eens samen bij een buitenlandse club?

8) Welke speler, die meer dan 100 wedstrijden voor Barcelona voetbalde, speelde dit kalenderjaar een wedstrijd tegen Feyenoord in de Kuip?

9) Welke Nederlandse international zit, als je ze allemaal op alfabetische volgorde zet, precies tussen Terence Kongolo en Jurrie Koolhof?

10) Welke drie keepers hebben net als ADO-goalie Martin Hansen dit seizoen ooit een velddoelpunt gemaakt in de eredivisie?

11) Hoe heetten de vier keepers die werden gepasseerd door Hansen en de drie doelmannen van de vorige vraag?

12) Voor welke twee clubs voetbalde de Belg Raymond Mommens, met 614 duels de recordhouder qua meeste duels in de Belgische eerste klasse?

13) Wie ontbreken in deze opstelling van Frankrijk tijdens het EK duel tegen Griekenland in 2004? Barthez; Thuram, Gallas, Silvestre, Lizarazu; Zidane, ... (72. Wiltord), Mak?l?l?, .... (79. Rothen); Trezeguet (72. Saha), Henry

14) Welke vier buitenlanders stonden op het veld in de KNVB-bekerfinale Feyenoord - Roda JC van 1991/92? Oorspronkelijk vroegen ze er drie, maar er bleken er vier te zijn

15) We zoeken een voetballer die in elf seizoenen eredivisie elk jaar minimaal ??n keer scoorde, het shirt van vier clubs droeg, met twee van die clubs ook Europees voetbal speelde en ook nog twee WK-duels speelde namens een ander land dan zijn geboorteland Nederland. Wie?

16) De Portugese aanvoerder van Zenit, Danny, is niet in Portugal geboren. In welk land wel?

17) Wie is de enige speler die ooit voor Sparta voetbalde en waarvan de achternaam met een I begon?

18) Wie was de jongste bondscoach op het WK 2014?

19) Marco van Basten, Ruud van Nistelrooy en Zlatan Ibrahimovic slaagden er alle drie in om ooit vier keer te scoren in ??n Champions League-wedstrijd. Tegen welke ploegen deden zij dit?

20) Olympique Lyon domineerde ooit het Franse voetbal. Ze werden zeven seizoenen op rij kampioen, gek genoeg ook hun enige titels. Welke club werd voor deze regeerperiode van Lyon kampioen en welke club werd na deze regeerperiode van Lyon kampioen?

21) Er zijn zeven Denen die voor Ajax voetbalden, terwijl ze ook al eens voor een andere Nederlandse club speelden. Welke zeven?

22) Welke vier Duitsers gingen Amin Younes voor bij Ajax?

23) Welke twee spelers ontbreken in deze opstelling van Borussia Dortmund voor de Champions League finale van 2013? Weidenfeller; Piszczek, Subotic, Hummels, Schmelzer; Blaszczykowski (Schieber), Bender (.....), Reus, G?ndogan, ....; Lewandowski

24) Dortmund haalde in 2013 dus de CL-finale, maar werd in datzelfde toernooi bijna uitgeschakeld in de knock-out fase, maar overleefde ternauwernood door twee goals in blessuretijd. Tegen welk team?

25) Welke speler die vorig seizoen kampioen werd in de Jupiler League speelt dit seizoen voor Go Ahead Eagles?

26) Feyenoord en Tottenham Hotspur speelden niet alleen ooit een Europacup finale tegen elkaar, ook deden ze regelmatig zaken. In 1998 kocht Feyenoord een speler van de Engelsen, in 2006 was het omgekeerd. Wie waren dat?

27) Welke speler kwam net als Mario Mandzukic uit voor Wolfsburg, Atl?tico Madrid en Juventus?

28) Al in juni begon het huidige seizoen van de Champions League met vier duels in de eerste voorronde. Uit welke acht landen kwamen de teams die in deze ronde speelden?

29) In de kwalificatie richting het EK 1996 redde Nederland zich via de play-offs tegen Ierland. In de poule werd Oranje twee achter Tsjechi?. Maar wat waren de andere vier landen in deze poule?

30) Steven Berghuis debuteerde in het seizoen 2006/07 op 15-jarige leeftijd in het eerste elftal van een toenmalige zondaghoofdklasser, voor hij werd opgepikt door een profclub. Welke?

31) Toen Ioannis Anastasiou in 2006 na anderhalf seizoen in Amsterdam van Ajax naar Sparta ging, trof hij daar een oude bekende, waarmee hij ook bij Ajax speelde. Wie?

32) Welke drie keepers hebben net als Erwin Mulder minimaal ??n officieel duel in het eerste van zowel Feyenoord als SC Heerenveen gekeept?

33) In de CL-finale van 2002 stonden twee spelers op het veld die later dat jaar op het WK in een halve finale elkaars tegenstander zouden zijn. Wie?

34) In het seizoen 2000/01 degradeerde RBC Roosendaal uit de eredivisie. In dat seizoen speelden er vijf spelers bij de club die ook het Nederlands hebben gehaald. Wie?

35) Maarten Stekelenburg werd onlangs ontslagen bij Almere City FC. Welke vijf trainers waren zijn voorganger tijdens de profjaren van deze club?
 

de waan

Well-known member
Ik ben nou onderhand wel benieuwd naar het antwoord van zwammy, want ik had mijn antwoord van mijn eigen site en dus heb ik het daar kennelijk ook niet goed staan.
 

de waan

Well-known member
In afwachting van het juiste antwoord, voor de liefhebber nog wat vragen van het NK Voetbalquiz in Maassluis gisteren.

Fijne vragen weer. Maar ik zag dat Sportzeloot Michiel Abbink niet eens had gewonnen, dus dat zal een fijn groepje bij elkaar geweest zijn.

Ik weet wel het antwoord op vraag 30!
 

zwammy

Well-known member
Zal ik het maar geven.

Omdat het veld van het BLO terrein onbespeelbaar werd ging NAC tussen 1913 en 1916 voetballen op het terrein achter de Watertoren Op 31 augustus 1916 vertrok NAC naar 't Ploegske
 

de waan

Well-known member
Ah, kiek. Zowel het BLO-terrein als de watertoren lagen/liggen in het Wilhelminapark, dus waarschijnlijk zijn ze gewoon een grasveldje opgeschoven. :)
 

zwammy

Well-known member
Ah, kiek. Zowel het BLO-terrein als de watertoren lagen/liggen in het Wilhelminapark, dus waarschijnlijk zijn ze gewoon een grasveldje opgeschoven. :)

Dat weet ik niet, dit zegt mijn geschiedenis:

Na 1 jaar gespeeld te hebben aan het terrein van de Bond van Lichamelijke Opvoeding, verhuisde NAC naar het terrein "achter de watertoren". De reden van deze verhuizing was dat het veld aan het Wilhelminapark meer een zandvlakte was dan een voetbalveld. NAC huurde het nieuwe terrein in het eerste seizoen voor 50 gulden per jaar. Het terrein was onderverdeeld in 3 kavels, met een totale oppervlakte van 1.1380 hectare.
 

Unregistere

Well-known member
Fijne vragen weer. Maar ik zag dat Sportzeloot Michiel Abbink niet eens had gewonnen, dus dat zal een fijn groepje bij elkaar geweest zijn.

Ik weet wel het antwoord op vraag 30!

Abbink heeft maar ??n keer gewonnen, in 2013. Vorig jaar al niet meer. Toen zelfs buiten het podium, nu was hij derde.

En ze zochten inderdaad de amateurclub bij 30 en ik vermoed dat jij die inderdaad weet. Ik wist hem ook, maar had er niks aan. Was een finalevraag en mijn quizpartner en ik waren na de halve finale klaar. Al had ik niet anders verwacht, want top 3 is onhaalbaar in dat veld.

Opvallend veel Sparta-vragen dit jaar overigens, wellicht omdat Hugo Borst met Koert Westerman de presentatie verzorgde. Vond ik niet erg. Was nog een mooie bij met allemaal foto's van Sparta-trainers na De Mos en dan ontbraken er drie. Die kan ik hier niet plaatsen omdat ik die foto's niet heb, maar was een leuke. Hugo was nog boos op Aad toen hij de vraag voorlas.
 

de waan

Well-known member
Sparta heeft ook zo'n beetje 56 trainers gehad na De Mos.

Goed, vraagje dan maar weer. Ik vond namelijk dat ik hem toch wel een klein beetje goed had.

Bij welke drie profclubs staan drie van de aanvallers van FC Lienden van het afgelopen seizoen nu onder contract?
 

Unregistere

Well-known member
Sparta heeft ook zo'n beetje 56 trainers gehad na De Mos.

Goed, vraagje dan maar weer. Ik vond namelijk dat ik hem toch wel een klein beetje goed had.

Bij welke drie profclubs staan drie van de aanvallers van FC Lienden van het afgelopen seizoen nu onder contract?

Telstar, NEC en De Graafschap
 

Unregistere

Well-known member
Tijdens de Afrika Cup in 2015 was er iets bijzonders aan de hand. In de poulefase eindigden twee teams namelijk exact gelijk. Ze speelden drie keer gelijk en steeds werd het 1-1. De reglementen schreven toen voor dat loting zou bepalen wie de kwartfinale bereikte en wie niet. Welk land was de gelukkige en welk land vloog er uit?
 

Sensini

Active member
Tijdens de Afrika Cup in 2015 was er iets bijzonders aan de hand. In de poulefase eindigden twee teams namelijk exact gelijk. Ze speelden drie keer gelijk en steeds werd het 1-1. De reglementen schreven toen voor dat loting zou bepalen wie de kwartfinale bereikte en wie niet. Welk land was de gelukkige en welk land vloog er uit?

Als Kameroen in de laatste wedstrijd nog had gescoord was 't n?g leuker geweest, dan waren nl. ?lle wedstrijden in die poule in 1-1 ge?indigd...
 

Unregistere

Well-known member
Ja, want dit is nog niet juist. Ach, in de tussentijd staan er nog veel NK-vragen open op de vorige bladzijde.
 

Batigoal

Well-known member
Ja, want dit is nog niet juist. Ach, in de tussentijd staan er nog veel NK-vragen open op de vorige bladzijde.

Leuk dat je weer een rijtje post Unregistere! Toch huiver ik altijd om mee te doen aan dit soort quizzen, want ik heb geen fotografisch geheugen qua uitslagen en mijn kennis van begin jaren negentig en daarvoor is gewoon te beperkt.
 

Unregistere

Well-known member
Leuk dat je weer een rijtje post Unregistere! Toch huiver ik altijd om mee te doen aan dit soort quizzen, want ik heb geen fotografisch geheugen qua uitslagen en mijn kennis van begin jaren negentig en daarvoor is gewoon te beperkt.

Dan moet je niet meedoen in Maassluis, maar andere quizzen zou best moeten kunnen. Daar zijn vaak zat deelnemers die vooral voor de lol komen. Vind ik ook het belangrijkst. Leuk om te winnen, maar lukt het niet, ook prima. Maar goed, ik ben dan niet zo fanatiek dat ik alle quizzen in de regio afloop. Die heb je wel hoor, mannen die heel de club niet kennen, maar afkomen op de prijzen.

De quiz in Maassluis is gewoon leuk vanwege de soms bizarre vragen en omdat er ook veel bekenden meedoen. Er is ook een soort interne competitie met AD-medewerkers, dat is het voornaamste wedstrijdelement. Want de eerste vijf zijn toch veel te goed voor de rest meestal. Het is wel interessant om te zien hoe zo'n veld verschuift. Er komen jongere spelers, die bijvoorbeeld alles weten van de Champions League. Terwijl daar bij mij inmiddels wel wat hiaten ontstaan. Ik heb het liefst zoveel mogelijk jaren negentig tot pakweg 2005, daarna heb ik het voetbal toch minder intensief gevolgd dan daarvoor en dat merk je wel in zo'n quiz. Degene waar ik mee speel heeft het liefst de jaren zeventig tot pakweg 1985. Dat gat tussen 1986 en 1990 vullen we met zijn twee?n ook nog wel aardig op. Maar de echt 'oude' vragen worden steeds minder. Niet voor niets zijn de winnaars volgens mij een twintiger en een veertiger, die pakken samen een mooi deel van het recente voetbal en het niet al te verre verleden mee.

Maar als jouw kennis vooral vanaf pakweg eind jaren negentig begint, heb je er momenteel meer te zoeken dan iemand die vooral sterk is in de jaren tachtig hoor.
 

de waan

Well-known member
Dan hoef ik al helemaal niet mee te doen. :D

Mijn hiaten beginnen rond 1995 en die worden dus elk jaar een stukje groter.

Nog los van het feit dat die vragen in Maassluis ook wel voor de echte quizautisten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan