De race om de titel en de overige topplaatsen

De Wolf

Well-known member
Ondertussen begint AZ in de nek van Ajax te hijgen en kan komende ronde zelfs naar plek drie klimmen.

Wat is de huidige stand in de top 4:
1) Feyenoord 73 +45
2) PSV 65 +46
3) Ajax 62 +47
4) AZ 60 +27

Het resterende programma van de top 4: (dikgedrukt is onderling duel)
31: Excelsior - Feyenoord, Ajax - AZ, Sparta - PSV
32: Feyenoord - Go Ahead Eagles, FC Groningen - Ajax, AZ - FC Emmen, PSV - Fortuna Sittard
33: FC Emmen - Feyenoord, Ajax - FC Utrecht, NEC - AZ en PSV - SC Heerenveen
34: Feyenoord - Vitesse, FC Twente - Ajax en AZ - PSV

Voor de play off plaatsen:

Dit trio lijkt wel zeker

5) Sparta 53 +17
6) FC Twente 52 +25
7) FC Utrecht 45 +1

De laatste play off plek

8) RKC 38 -6
9) SC Heerenveen 38 -9
10) Go Ahead Eagles 36 -8
11) NEC 35 +4
 

Abubakari

Well-known member
Verschil tussen plek 3 en 4 is een voorronde eerder instromen?

Sparta van PSV winnen en Ajax van AZ, dan sta je ook alweer tweede, maar idd, verliezen van AZ sta je vierde. Derde of vierde zal mij verder trouwens wel aan mijn reet roesten. Seizoen is kut of kut is het dan.
Beker en/of tweede ga je nog een beetje met een minder slecht gevoel de zomer in. Kan ook wat lije na vier vette jaren, maar dit zou voor het eerst sinds 2009 zijn dat Ajax niet bij de eerste twee eindigt. En met het programma van Ajax kan ik me niet voorstellen dat ze nog tweede worden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als PSV de bekerfinale wint, dan is plek 3 Europa League en plek 4 Conference League. Als Ajax de beker wint dan heeft Ajax sowieso Europa League en kunnen ze dat enkel verbeteren door toch nog tweede te worden.

Consequentie van Conference League is dat Van der Sar opstapt. Althans hij zag Ajax niet in de Conference League spelen onder zijn bewind.
 

De Wolf

Well-known member
Verschil tussen plek 3 en 4 is een voorronde eerder instromen?
Mocht Ajax of PSV 2e worden en de beker winnen dan gaat de nummer 3 naar de Europaleague. Nummer 4 naar de Conference league. Bekerwinnaar heeft sowieso minimaal Europaleague.
 

Abubakari

Well-known member
Toch wel veelzeggend dat je als Ajacied gewoon heen idee hebt hoe het onder plek 1 en 2 zit.😀
 

Abubakari

Well-known member
Maar Nederland heeft maar twee EL plekken? Da’s ook niet echt veel toch?

Oh ja, de derde EL plek is natuurlijk altijd de club die niet door de voorronde CL is gekomen.

Nou ja, dan de beker maar winnen. Niemand had ook verwacht dat Ajax bij Twente en daarna bij Feyenoord zou winnen in de beker, dus doe dan nog maar een derde onverwachte zege.
 

De Wolf

Well-known member
Plek 1 is CL
Plek 2 is voorronde CL
Bekerwinnaar is EL
Plek 3 is voorronde Conference league
Winnaar Play off is voorronde Conference league

Als bekerwinnaar bij de beste twee zit dan schuift alles een plekje op. Nummer 3 EL etc.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Toch wel veelzeggend dat je als Ajacied gewoon heen idee hebt hoe het onder plek 1 en 2 zit.

Zag volgens mij voorbij komen dat 2014 de laatste keer was dat Ajax niet bij de eerste twee eindigde.

Maar Nederland heeft maar twee EL plekken? Da’s ook niet echt veel toch?

Oh ja, de derde EL plek is natuurlijk altijd de club die niet door de voorronde CL is gekomen.

Nou ja, dan de beker maar winnen. Niemand had ook verwacht dat Ajax bij Twente en daarna bij Feyenoord zou winnen in de beker, dus doe dan nog maar een derde onverwachte zege.

Nee, een CL ticket, een voorronde CL ticket, voorronde EL (afhankelijk van andere landen gelijk groepsfase en twee Conference League voorronde plaatsen.
 

Jef400

Well-known member
Ik denk dat je wel kan zeggen dat als Ajax bekerloos 4e wordt het hoofdtrainerschap van Heitinga een grote Sjonnie-actie is geweest
 

Abubakari

Well-known member
Plek 1 is CL
Plek 2 is voorronde CL
Bekerwinnaar is EL
Plek 3 is voorronde Conference league
Winnaar Play off is voorronde Conference league

Als bekerwinnaar bij de beste twee zit dan schuift alles een plekje op. Nummer 3 EL etc.
He? Zelfs maar 1 EL plek? Das wel bizar weinig.
 

Abubakari

Well-known member
Ik denk dat je wel kan zeggen dat als Ajax bekerloos 4e wordt het hoofdtrainerschap van Heitinga een grote Sjonnie-actie is geweest
Wel erg simplistisch gedacht, maar die “ het ligt altijd aan de trainer” reflex zie je wel vaker op dit forum.
Ik denk dat Ajax er onder welke trainer dan ook ongeveer hetzelfde voor zou staan. Er zijn gewoon een te groot aantal spelers wat zonder vertrouwen speelt. En ik denk niet dat dat door Heitinga komt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
2014 werd Ajax kampioen. Zou voor het eerst sinds 2009 zijn dat ze niet bij de eerste twee eindigen.

Zo, dat is helemaal lang. Niet dat men dit seizoen in gingen als absolute topfavoriet. Een heleboel opiniemakers hadden ook wel grote verwachtingen van PSV. Alleen wel bijzonder dat ondanks PSV ook tegen is gevallen, Ajax er nog onder staat. Maar goed, tussen PSV, Ajax en AZ kan het gewoon nog verschuiven. Qua doelsaldo staan PSV en Ajax ook bijna gelijk. Kan Ajax profiteren als het op die laatste speelronde aan zou komen van FC Twente en haar playoffs ambities.

Wel erg simplistisch gedacht, maar die “ het ligt altijd aan de trainer” reflex zie je wel vaker op dit forum.
Ik denk dat Ajax er onder welke trainer dan ook ongeveer hetzelfde voor zou staan. Er zijn gewoon een te groot aantal spelers wat zonder vertrouwen speelt. En ik denk niet dat dat door Heitinga komt.

Dit seizoen had het wellicht niet heel veel uitgemaakt. Voor komend seizoen wil je een trainer met een duidelijk plan en die een team kan smeden. Diegene moet verandering teweeg brengen. Ik zie dat niet in Heitinga.
 

De Wolf

Well-known member
Een goeie trainer kan soms net iets meer uit een elftal halen. Dat zie je dit seizoen bij Feyenoord. Heitinga leek goed te beginnen tot de klassieker maar daarna is het toch weer minder.
 
Bovenaan