CONCACAF Gold Cup 2023

Makanaky

Well-known member
Vond het wel een leuke wedstrijd, veel opener dan in bijvoorbeeld Afrika. En ze speelden nou niet bepaald op een biljartlaken, getuige de nare blessures aan Curaçaose zijde.
 

Makanaky

Well-known member
Suriname zo mogelijk nóg slechter, nauwelijks dreiging en in de 2e helft gewoon de onderliggende partij tegen Puerto Rico dat een succesvolle keeperswissel deed voorafgaand aan de strafschoppenserie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wel een iets meer aansprekende tegenstander, maar inmiddels kan Suriname een best aardig elftal op de been brengen.
 

Makanaky

Well-known member
Puerto Rico staat nog ruim 30 plaatsen lager op de Fifa-ranglijst dan SKN. En op papier lijkt Suriname ook beter dan Curaçao.
 

Batigoal

Well-known member
Tsja, in beide gevallen een team van een mix tussen Eredivisie en Eerste Divisie dat als het ware verliest van een team uit de Vierde Divisie. Gewoon in beide gevallen een blamage.

Nou, dan kan ESPN hun aankondiging spotjes voor de Gold Cup gelijk weer in de prullenbak gooien.
 

Makanaky

Well-known member
Vaste klanten Guadeloupe, Martinique en debutant Saint Kitts & Nevis dus door naar het hoofdtoernooi. Die Omari Sterling-James was weer de man waar alles oom draaide.

Het scheelde niks of Suriname-bedwinger Puerto Rico had opnieuw een stunt uitgehaald, ditmaal tkv Martinique.
 

Batigoal

Well-known member
Vanmorgen maar eens de openingswedstrijd in de re-live gekeken. Gastland Amerika speelde in Chicago tegen Jamaica. Amerika dat wel met een B-afvaardiging op dit toernooi speelt. Er spelen voornamelijk MLS-spelers mee, veel bekende namen die in Europa spelen hebben vakantie gekregen. Jamaica is de laatste jaren weer aan het opkrabbelen, mede dankzij een instroom van in Engeland geboren spelers die voor het land hebben gekozen. Denk aan Michail Antonio (West Ham), Demarai Gray (Everton) en Bobby DeCordova-Reid (Fulham). Sterspeler Leon Bailey en doelman André Blake, al jaren één van de beste keepers in de MLS, zijn ook van de partij. Leuk team hebben ze.

Jamaica kwam vroeg op voorsprong via verdediger Lowe, één van de MLS-spelers bij Jamaica. Kort daarna kregen ze een penalty, maar die werd gekeerd door Arsenal-keeper Turner en ook de rebound ging er via Bailey niet in. Ik vond het een rommelige wedstrijd met veel overtredingen. Ik had het Jamaica gegund, maar in de tweede helft werd Amerika sterker en vlak voor tijd resulteerde dat in de gelijkmaker via Brandon Vazquez. Een gelijkspel dus voor het gastland.
 

Pieros

Active member
Vanmorgen maar eens de openingswedstrijd in de re-live gekeken. Gastland Amerika speelde in Chicago tegen Jamaica. Amerika dat wel met een B-afvaardiging op dit toernooi speelt. Er spelen voornamelijk MLS-spelers mee, veel bekende namen die in Europa spelen hebben vakantie gekregen. Jamaica is de laatste jaren weer aan het opkrabbelen, mede dankzij een instroom van in Engeland geboren spelers die voor het land hebben gekozen. Denk aan Michail Antonio (West Ham), Demarai Gray (Everton) en Bobby DeCordova-Reid (Fulham). Sterspeler Leon Bailey en doelman André Blake, al jaren één van de beste keepers in de MLS, zijn ook van de partij. Leuk team hebben ze.

Jamaica kwam vroeg op voorsprong via verdediger Lowe, één van de MLS-spelers bij Jamaica. Kort daarna kregen ze een penalty, maar die werd gekeerd door Arsenal-keeper Turner en ook de rebound ging er via Bailey niet in. Ik vond het een rommelige wedstrijd met veel overtredingen. Ik had het Jamaica gegund, maar in de tweede helft werd Amerika sterker en vlak voor tijd resulteerde dat in de gelijkmaker via Brandon Vazquez. Een gelijkspel dus voor het gastland.
Ik weet niet of je dit weet, maar hoe wordt er in Amerika gekeken naar dit toernooi. Ze zijn het organiserende land, maar de MLS gaat ook gewoon door.
 

Batigoal

Well-known member
Ik weet niet of je dit weet, maar hoe wordt er in Amerika gekeken naar dit toernooi. Ze zijn het organiserende land, maar de MLS gaat ook gewoon door.
Men is vooral verbaasd dat tijdens de Nations League de A-selectie van Amerika actief was en dan nu op de Gold Cup deze reserveselectie.
 

Makanaky

Well-known member
Was een enerverend potje, zeker in vergelijking met Jong Oranjes zaaddoding. Grappige bijkomstigheid dat JA nu een IJslandse bondscoach heeft, al hoeven ze nu geen wintersport te beoefenen maar toch.
 

Batigoal

Well-known member
Hup Alvarez en Sanchez! Mexico begon het toernooi in stijl door ruim te winnen van Honduras, waar overigens wel de nodige MLS-ers en in Europa spelende Hondurezen missen. Anders stond daar nog wel een prima team. Mexico wel met een sterke selectie en normaal gesproken winnen ze daarmee deze Gold Cup verwacht ik.

Haïti heeft ook wel een geinig team met spelers die overal en nergens spelen. Uiteraard niet van het niveau van Mexico, maar toch was het genoeg om van Qatar te winnen. Niet dankzij doelman Pierre, die de openingstreffer van Qatar cadeau gaf. Ik mis daar wel Johnny Placide, de veteraan die al jaren in Frankrijk keept. Voorin met de grote spitsen Nazon en Pierrot (beiden actief geweest in België) die beiden wisten te scoren, waardoor Haïti prima begint aan dit toernooi en wellicht de groepsfase overleeft. Dat zou leuk zijn.

Het debuut van Saint Kitts & Nevis was niet geweldig met een kansloze 3-0 nederlaag tegen Trinidad & Tobago.
 

Makanaky

Well-known member
Die spits van Mexico was echter onzichtbaar, Giménez tenminste nog een (afgekeurde) goal gemaakt. Hup Santi maar ook weer niet té hard...😉
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat een waanzin om zo'n toernooi te spelen als de MLS gewoon doorloopt en vele 'Europeanen' vrijaf krijgen.
 

Makanaky

Well-known member
Panama was wel leuk om te zien met 16 schoten oid op doel tegen een wel erg tegenvallend Costa Rica. De uiteindelijke 2-1 eindstand (CRC maakte een minuut voor tijd de 2-1) was geen juiste afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Panama toevalligerwijs (?) ook weer een Scandinavische bondscoach in de persoon van Thomas Christiansen, al speelde hij z'n interlands voor Spanje.
 

Batigoal

Well-known member
Thomas Christensen; prima spits was dat. Uit de jeugd van Barcelona ook nog eens, mooie carrière! Als trainer ook overal en nergens aan het werk en nu dus op de Gold Cup. Bij een Panama wat ook een allegaartje is; ik tel 1 speler die in Panama speelt, en de rest speelt zowat op alle andere continenten. Ze wonnen van Costa Rica, dat overigens wel erg jong oogde. Spits van 18, keeper van net 23 jaar nog zonder interlands, nog een aantal onervaren spelers. De 2-1 van de eveneens piepjonge Aaron Suarez was trouwens wel heel fraai opgezet. Maar goed, wel een verrassende nederlaag.

Martinique wist ook te winnen! Het waren, de uiteraard in Frankrijk spelende, Fortuné en Burner die het land voor rust op 2-0 zetten. Na rust kwam El Salvador er dichtbij, met een afgekeurde goal en 2 penalties, maar ze wisten toch echt slechts één doelpunt te maken en dus de 3 punten voor Martinique.
 

Batigoal

Well-known member
Canada verspeelde verrassend punten tegen Guadeloupe! Ook deze heb ik in de re-live gezien en het is best bijzonder dat ze met zo'n overwicht niet wisten te winnen. De gelijkmaker kwam pas laat in de blessuretijd. Oud-NAC'er Thierry Ambrose opende trouwens de scoorde na een prima actie. Moet gezegd worden dat ook bij Canada de nodige grote spelers ontbraken, zoals Davies, David en Larin. Maar dat maakt de groepsfase voor de kleinere landen juist kansrijker.

Guatemala won van Cuba en is dus koploper in die groep.
 
Bovenaan