Competitieprogramma 2020-21

Forza AZ

Well-known member
De speeldata voor de Eredivisie 2020/21 zijn bekendgemaakt:



https://www.knvb.nl/downloads/sites/bestand/knvb/21385/speeldagenkalender-betaald-voetbal-seizoen-2020/21

Wijzigingen ten opzichte van dit seizoen:
-seizoen start 2 weken later (14 augustus 2020 / 2 augustus 2019)
-seizoen eindigt 1 week later (16 mei 2021 / 10 mei 2020)
Omdat het seizoen daardoor dus 1 week korter is, zullen er 2 midweekse speelrondes zijn (2-4 februari en 20-22 april 2021) in plaats van 1 dit seizoen (21-23 april 2020).
 

JMD

Well-known member
die 2 weken latere start is eigenlijk een verplaatsing van 1 week, want in jaren na een groot toernooi (en die dus eindigen in jaren zonder groot toernooi) wordt er altijd 1 week later begonnen.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik vind het zelf wel jammer dat ze later beginnen. Ik heb liever een wedstrijd in het 1e weekend van augustus, dan op een koude midweekse avond in februari.
 

Deathprod

Active member
Ik had juist verwacht dat ze eerder klaar zouden zijn met het oog op het WK 2022. Seizoen 21/22 zal ergens begin juli van start moeten gaan. Want in november/december kan er niet meer gevoetbald worden mbt het WK (inclusief voorbereidingen). Dan krijg je een hele korte zomerstop.
 

JMD

Well-known member
Ik had juist verwacht dat ze eerder klaar zouden zijn met het oog op het WK 2022. Seizoen 21/22 zal ergens begin juli van start moeten gaan. Want in november/december kan er niet meer gevoetbald worden mbt het WK (inclusief voorbereidingen). Dan krijg je een hele korte zomerstop.

Dat is pas in 2022/2023.
Dus 2021/2022 zal eerder klaar moeten zijn ja, zodat men ergens in juli weer kan beginnen. En omdat de CL enz ook speelrondes gaat missen door dat WK zal daar ook nog een oplossing voor gezocht moeten worden.

En als je op de FIFA-kalender kijkt zie je dat ze wel nog speeldata in juni 2022 willen gebruiken en ook nog eens in september 2022. https://resources.fifa.com/image/upl...b9frfxwu25v23z
Spelers moeten dus op 14-11-2022 afgegeven worden aan de Nationale selecties, en pas na kerst kan je dan weer verder. Dus je verliest een week of 8 (in NL ongeveer een speelronde of 5, want vanaf ongeveer 20-12 tot 18-1 wordt toch nooit gespeeld)

Ben benieuwd of de Africa Cup dan ook in de winter is, dat zou dan jan/feb 2023 zijn. Mag toch hopen dat ze dan wel naar de zomer gaan, anders heb je als bv Marokko zijnde 3 maanden op rij grote toernooien.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Ik had juist verwacht dat ze eerder klaar zouden zijn met het oog op het WK 2022. Seizoen 21/22 zal ergens begin juli van start moeten gaan. Want in november/december kan er niet meer gevoetbald worden mbt het WK (inclusief voorbereidingen). Dan krijg je een hele korte zomerstop.

Het WK is inderdaad pas in november-december 2022. Al is al bekend gemaakt dat de nationale competities dan pas stoppen 2 weken voor de start van het WK. Dat is 5 weken eerder dan normaal. En in het najaar van 2022 is er dan ook maar 1 interlandweekend in plaats van normaal 3.
Netto mis je dus slechts 3 data voor nationale competities. Zo heel veel vroeger hoeft de Eredivisie dan niet te starten, want je kunt ook in januari bijvoorbeeld al 1 of 2 weken eerder weer van start gaan.

Hoe het opgelost gaat worden met de CL en EL is mij niet bekend. Misschien zetten ze de data van de groepsfase dichter op elkaar omdat je minder interlandweken hebt in het najaar.
 

JMD

Well-known member
Het WK is inderdaad pas in november-december 2022. Al is al bekend gemaakt dat de nationale competities dan pas stoppen 2 weken voor de start van het WK. Dat is 5 weken eerder dan normaal. En in het najaar van 2022 is er dan ook maar 1 interlandweekend in plaats van normaal 3.
Netto mis je dus slechts 3 data voor nationale competities. Zo heel veel vroeger hoeft de Eredivisie dan niet te starten, want je kunt ook in januari bijvoorbeeld al 1 of 2 weken eerder weer van start gaan.

Hoe het opgelost gaat worden met de CL en EL is mij niet bekend. Misschien zetten ze de data van de groepsfase dichter op elkaar omdat je minder interlandweken hebt in het najaar.

Zullen we samen eens een opzet maken en kijken of we die kwijt kunnen raken bij de UEFA... :)
 

Forza AZ

Well-known member
Zullen we samen eens een opzet maken en kijken of we die kwijt kunnen raken bij de UEFA... :)

Als de voorrondes van de CL/EL net als nu in de laatste week van augustus eindigen, dan zijn er daarna nog 11 midweken totdat de competities moeten stoppen vanwege het WK, waarvan er 2 bezet zijn door interlands. Dan blijven er 9 over voor 6 speelrondes van de CL/EL. De overige 3 kunnen voor nationale (beker)wedstrijden gebruikt worden.

Dit zou dan een mogelijke kalender kunnen worden, met de Europacupwedstrijden zoveel mogelijk gespreid:
30 aug-1 sep: beker
6-8 sep: CL/EL
13-15 sep: CL/EL
20-22 sep: interlands
27-29 sep: interlands
4-6 okt: CL/EL
11-13 okt: beker
18-20 okt: CL/EL
25-27 okt: CL/EL
1-3 nov: beker
8-10 nov: CL/EL
 
Bovenaan