Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Al die ouwe koeien uit de sloot halen
APart toch altijd dit soort reacties.
Er is een parlementaire enquete, die zijn er wel vaker geweest over allerlei zaken (Bijlmerramp, Srebrenica,...), toen hoorde je nooit mensen zeggen dat het oude koeien waren. Maar bij een enquete over een wereldwijde pandemie die nooit eerder geziene zaken opleverde in vredestijd (lockdown, vaccinatieplicht/paspoort, avondklok, ...) mag dat dan ineens niet?

Kenners zeggen dat we gezien allerlei zaken die spelen wel vaker zo'n pandemie zullen krijgen, dan lijkt het me handig dat we goed kijken naar wat er goed en fout is gegaan...

Eef de Kip

Well-known member
Ik heb een aantal van die verhoren gezien. Die commissie mag wel eens een lesje krijgen in neutraal vragen stellen. Sommigen zijn echt zwaar bevooroordeeld.
Dit dus vooral. Kijken wat er niet goed ging en wat er beter kan is prima maar ik krijg obv de vragenstelling het gevoel dat men heel graag af wil rekenen met een aantal hoofdpersonen.

• Leuk
Waarderingen: erka

erka

Well-known member
Dit dus vooral. Kijken wat er niet goed ging en wat er beter kan is prima maar ik krijg obv de vragenstelling het gevoel dat men heel graag af wil rekenen met een aantal hoofdpersonen.

Je voorkomt het nooit helemaal want de leden van de commissie zijn zelf politici, maar ik heb het idee dat dit met deze commissie 10x erger is dan bij vorige parlementaire enquetes/onderzoekscommissies.

Ik ben zoals bekend zelf ook geen fan Van Dissel (nog steeds niet) en was dat ook nooit van De Jonge (inmiddels denk ik over De Jonge veel genuanceerder) maar hoe ze hen aanvielen was echt afrekenen. Je mag van zo'n commissie verwachten dat ze objectief blijven.

JMD

Well-known member
En dat is toch wel opvallend gezien wie er in die commissie zit: 4 van de 5 leden zijn van normale middenpartijen (3 van de 5 zelfs van partijen die ten tijde van corona het Kabinet vormden). Het was wat anders geweest als er in die commissie alleen maar FVD enz had gezeten.

Misschien willen ze het doen voorkomen dat er echt kritische vragen gesteld worden zodat ze na afloop (als er ongetwijfeld uitkomt dat de overheid/OMT alles goed gedaan hebben) kunnen zeggen dat er echt kritische vragen gesteld zijn.

Bovenaan