Biathlon

erka

Well-known member
Gisteren werd volgens mij de landenwedstrijd bij het kunstschaatsen beslist aan de hand van de uitslagen van de individuele kwalificatie.
 

JMD

Well-known member
Vind ik idd ook opvallend. Je wint vandaag niet alleen goud, maar creëert ook de beste uitgangspositie voor een volgend onderdeel.
 

Reinoud

Well-known member
Vind ik idd ook opvallend. Je wint vandaag niet alleen goud, maar creëert ook de beste uitgangspositie voor een volgend onderdeel.
Toch is het zelden dat de winnaar ook de achtervolging wint. Ook weer heel anders doordat vandaag met straftijd is en bij achtervolging met strafrondes en bijladen is.
 

JMD

Well-known member
Ja, idd er zijn best nog wel mensen die kans hebben op goud. Maar als je vandaag 5 minuten verloren hebt (door vaak misschieten) dan kan je het in die andere race dus ook vergeten.
 

erka

Well-known member
Wat jullie zeggen klopt niet. Vandaag was de klassieke biathlon. Die staat los van de sprint en de achtervolging. Het volgende onderdeel is de sprint. Die bepaalt inderdaad de volgorde voor de achtervolging. Maar het onderdeel van vandaag heeft totaal geen invloed daarop.

Bovendien is de sprint maar kort (10km) en kun je dus nooit heel veel tijd verliezen. Als je op de sprint 5 minuten verliest hoor je sowieso niet op de OS thuis, en 1 minuut goedmaken kan makkelijk.
 

erka

Well-known member
In 2018 won Fourcade de achtervolging. Terwijl hij met 22 seconden achterstand op Pfeiffer begon, eindigde hij uiteindelijk met 1 minuut 14 voorsprong op Pfeiffer die 8e werd. Fourcade maakte dus 1:36 goed.
 

Maasveld

Well-known member
Wat jullie zeggen klopt niet. Vandaag was de klassieke biathlon. Die staat los van de sprint en de achtervolging. Het volgende onderdeel is de sprint. Die bepaalt inderdaad de volgorde voor de achtervolging. Maar het onderdeel van vandaag heeft totaal geen invloed daarop.

Bovendien is de sprint maar kort (10km) en kun je dus nooit heel veel tijd verliezen. Als je op de sprint 5 minuten verliest hoor je sowieso niet op de OS thuis, en 1 minuut goedmaken kan makkelijk.
Is de sprint ook met herladen na een misser?
 

BlauwVinger

Well-known member
In 2018 won Fourcade de achtervolging. Terwijl hij met 22 seconden achterstand op Pfeiffer begon, eindigde hij uiteindelijk met 1 minuut 14 voorsprong op Pfeiffer die 8e werd. Fourcade maakte dus 1:36 goed.

Ik reken na mijn Filet Mignon faux pas Arnd Peiffer óók goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Wat jullie zeggen klopt niet. Vandaag was de klassieke biathlon. Die staat los van de sprint en de achtervolging. Het volgende onderdeel is de sprint. Die bepaalt inderdaad de volgorde voor de achtervolging. Maar het onderdeel van vandaag heeft totaal geen invloed daarop.

Bovendien is de sprint maar kort (10km) en kun je dus nooit heel veel tijd verliezen. Als je op de sprint 5 minuten verliest hoor je sowieso niet op de OS thuis, en 1 minuut goedmaken kan makkelijk.
Wat is trouwens de reden dat bij elk onderdeel weer een andere regel is van hoe missen bestraft wordt? Vandaag was missen direct plus 1 minuut, soms is herladen toegestaan, soms straffenden. Het komt willekeurig op me over… en klopt het dat het vroeger altijd alleen strafrondes waren?
 

Maasveld

Well-known member
Wat is trouwens de reden dat bij elk onderdeel weer een andere regel is van hoe missen bestraft wordt? Vandaag was missen direct plus 1 minuut, soms is herladen toegestaan, soms straffenden. Het komt willekeurig op me over… en klopt het dat het vroeger altijd alleen strafrondes waren?
Een tijdstraf van 1 minuut lijkt me niet bepaald handig bij een achtervolging of massastart. Willekeurig zou ik het dus niet echt noemen.
 

erka

Well-known member
JMD, je stelt net zulke newbie vragen als de BBC bij het schaatsen. Alsof biatlon gisteren is uitgevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Een tijdstraf van 1 minuut lijkt me niet bepaald handig bij een achtervolging of massastart. Willekeurig zou ik het dus niet echt noemen.
Nee dan wordt het lastig ja. Maar voor mijn gevoel (zie 2e deel van mijn post) was het vroeger altijd strafrondes lopen en deed men niet aan herladen.

JMD, je stelt net zulke newbie vragen als de BBC bij het schaatsen. Alsof biatlon gisteren is uitgevonden.
:)

Maar het was een serieuze vraag. Voor mijn gevoel (van de Spelen van 1992 en 1994 enz) was er altijd direct een strafronde bij een misser en is het herladen en 1 minuut tijdstraf van later. Vandaar mijn vraag of dat klopte.
 

JMD

Well-known member
Nee hoor, altijd al zo geweest.
Dan heb ik als tiener naw nooit goed opgelet (of niet zo heel veel biatlon live gezien...). Wat ook wel kan kloppen, want tijdens de Spelen van 1992 en 1994 was het biatlon overdag en zat ik op school, en tijdens de Spelen van 1998 was het in de nacht.
 
Bovenaan