AFC Ajax in de Europa League 20/21

Abubakari

Well-known member
Mazraoui is ook niet zo goed. Werkt hard, maar heeft het niveau gewoon niet.

Die Mazraoui is heel matig.

Je zou bijna gaan hopen dat Veltman snel fit is.
Grappig, na afloop vonden zowel Advocaat als Vd Gijp dat ie het goed deed (en doet) bij Ajax.

Leuke pot weer, jammer van de ballen op paal en lat na rust, met 4-1 was het nog wat fijner afreizen geweest. Met de tripjes naar Schalke en Lyon in het achterhoofd... Maar ik mag toch hopen dat dit Ajax zich dat niet laat overkomen tegen dit Kiev.
 

Batigoal

Well-known member
Grappig, na afloop vonden zowel Advocaat als Vd Gijp dat ie het goed deed (en doet) bij Ajax.

Leuke pot weer, jammer van de ballen op paal en lat na rust, met 4-1 was het nog wat fijner afreizen geweest. Met de tripjes naar Schalke en Lyon in het achterhoofd... Maar ik mag toch hopen dat dit Ajax zich dat niet laat overkomen tegen dit Kiev.

Tweede helft was Mazraoui wat beter, maar het houdt nog steeds niet over vind ik. Maakt verkeerde beslissingen, stap bijvoorbeeld vaak verkeerd in, maakt teveel onnodige overtredingen en zijn passing is zwak. Met het niveau dat gisteravond werd behaald zie je dat hij veel moeite heeft daarin mee te gaan. Voor de Eredivisie voldoet het al gauw, maar Europees is echt te hoog gegrepen.
 

Abubakari

Well-known member
Misschien wat meer tijd geven? Staat tenslotte pas net rechtsback.
Zegt natuurlijk wel wat over orejuela en kristensen, twee mislukte pogingen een goeie rechtsback te halen.
 

ElSimao

Active member
Voorlopig zijn we gewoon een peuter in die speelzaal ipv de leider. Dus al dat hoog van de toren geblaas van jou komt wat potsierlijk over vrees ik.

Het enige wat ik doe, ik schetsen hoe ik de situatie graag zou willen. Maar goed, zou het jou niet leuk lijken? Een versterkt Ajax dat wekelijks tegen teams als Barcelona, Liverpool, PSG speelt ipv dat gekloot in de marge tegen Emmen, Zwolle, Heerenveen etc?


Misschien dat er op termijn een Euro Liga komt waar de Bayerns en Juves (ofwel de clubs die elk jaar kampioen worden) en al die kapitalistische grootmachten tegen elkaar gaan spelen ipv in hun eigen competitie en wellicht dat Ajax als ze een manier vinden om daar in mee te kunnen doen (spelers hoeven dan niet meer naar het buitenland om tegen grote clubs te spelen) dat je droom uit komt, maar tot die tijd moeten we eerst maar eens (structureel) de beste van NL worden.

Je ziet dat Ajax wel bezig is met de hervorming van de competitie, nadat we dus eerder het samengaan met andere leagues hebben onderzocht. Ben echter bang dat de gepresenteerde voorstellen (playoffs, minder teams) hoewel in principe goed te weinig zoden aan de dijk zetten. 3x tegen PSV spelen ipv 2x ten koste van de wedstrijd tegen Emmen is natuurlijk prima, maar gaat er niet voor zorgen dat alle topspelers nu wel willen blijven.


En oja, "kapitalistisch"? Je bedoelt "kapitaalkrachtig" zeker? :D


Maar goed, on topic maar weer. Dinamo Kiev. Zonder Neres. En wat mij betreft ook zonder Labyad. Sch?ne-vd Beek-de Jong op het middenveld, Ziyech-Huntelaar-Tadic voorin wat mij betreft. Laat Labyad eerst maar eens zorgen dat ie niet continu met de bal over de achterlijn dribbelt. Ik heb er op zich wel vertrouwen in, volle Arena, CL die bij Ajax vaak wat extra's omhoog brengt plus dat Kiev volgens mij toch ook niet meer zo'n topploeg is.

Klopt, ze zijn niet zo kapitalistisch meer.


Ik heb de wedstrijd zelf niet gezien, maar AFCA_Mokum vond het wel redelijk. Daar vertrouw ik dan maar op.
 

Abubakari

Well-known member
Vertel het hem.

kapitalist-iemand die veel geld heeft

Kapitalistische club - Club die veel geld heeft (in dit geval dus nog veel meer dan Ajax wat ook veel geld heeft)
ElSimao zei:
Ik kijk geen voetbal van andere Nederlandse clubs maar het argument dat we onszelf moeten vergelijken met die rukclubs raakt natuurlijk kant nog wel.
Je bedoelt natuurlijk kant noch wal.
Goh, wat dom, twee fouten in drie woorden maken.

Maar ontopic maar weer. Dat je zelf niet kunt spellen maar wel continu anderen op dat vlak de maat wil nemen weten we nu wel.
 
Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
Neres terug bij Ajax voor duel met Kiev

David Neres behoort morgen tot de wedstrijdselectie voor het Champions League-duel met Dinamo Kiev. De Braziliaanse aanvaller kampte met een hamstringblessure. Afgelopen zaterdag tegen FC Emmen (5-0) stond hij nog aan de kant.


Neres raakte geblesseerd in het uitduel met VVV-Venlo op 18 augustus. Het thuisduel met Dinamo Kiev (3-1) moest hij daarom laten schieten. De vleugelaanvaller is voldoende hersteld van zijn kwetsuur om met Ajax mee af te reizen naar Oekra?ne.

De Amsterdammers moeten het in Kiev wel doen zonder de geschorste linksback Nicol?s Tagliafico. Daley Blind kan op de linksbackpositie spelen, zodat Frenkie de Jong weer in het centrum van de verdediging komt. Ten Hag kan ook kiezen voor Max W?ber als linksback of centrale verdediger. ,,De aanvallers maken de meeste meters, dus die wilde ik wat extra rust geven'', aldus Ten Hag, die Klaas-Jan Huntelaar, De Jong en Hakim Ziyech naar de kant haalde.

Aanvallend wisselde Ten Hag w?l met het oog op de uitwedstrijd tegen Dinamo Kiev. Niet Zakaria Labyad kreeg speeltijd, maar de Noor Dennis Johnsen. Meer het type met diepgang. Ten Hag: ,,We beginnen met een 3-1 voorsprong in Kiev, dus zal er wellicht een moment komen waarin we in de omschakeling gevaarlijk kunnen worden. Dennis heeft af en toe een schop onder zijn kont nodig, maar is wel het type dat we in zo'n wedstrijd kunnen gebruiken.
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/neres-terug-bij-ajax-voor-duel-met-kiev~a544609d/

Mooi!

Persoonlijk zou ik voor voetbal gaan en Blind laten spelen als linksback en De Jong als centrale verdediger. Als je uitgaat van de thuiswedstrijd tegen Kiev zou Eiting dan weer de logische vervanger zijn van de Jong op het middenveld. Speel je met Neres hoop ik dat ten Hag zo slim is om voor van de Beek te kiezen.

Gevoelsmatig denk ik dat het beter is om te beginnen zonder Neres, aangezien Neres nogal kwakkelend oogt qua fitheid en je juist na een minuut of 60 als invaller kunt profiteren van vermoeidheid van de tegenstander.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
IK denk ook niet dat Neres gaat spelen als ik de berichten lees, ze willen niet te veel risico nemen omdat ie er anders zomaar een week of zes uit kan liggen. De absolute noodzaak is er ook niet.
 

Atreides

Well-known member
HR
Vermoedelijke opstelling: Daley Blind als linksback, David Neres keert weer terug
Het Algemeen Dagblad verwacht dat Daley Blind tegen Dynamo Kiev als linksback zal spelen. Hij neemt de positie over van Nicol?s Tagliafico, die wegens een schorsing ontbreekt. Daardoor zal Frenkie de Jong in het centrum van de verdediging plaats nemen.

David Neres keert weer terug van een hamstringblessure, waardoor Dusan Tadic een plekje op het middenveld krijgt.

Vermoedelijke opstelling Dynamo Kiev: Boyko, Kedziora, Burda, K?d?r, Pivaric, Sydorchuk, Verbic, Buyalskiy, Shepeliev, Tsygankov, Besedin

Vermoedelijke opstelling Ajax: Onana, Mazraoui, De Ligt, De Jong, Blind, Van de Beek, Sch?ne, Tadic, Ziyech, Huntelaar, Neres

aldus Ajaxnetwerk, op het AD.nl kon ik de bewering niet vinden.
 

Atreides

Well-known member
Die CL is wel heel lucratief, wel weer jammer dat de beste man niet goed aangeeft dat het relatieve verschil aanmerkelijk kleiner is met circa 10 miljoen (Doordat Ajax in de laatste fase van de CL-kwalificatie zit bedraagt de startbonus in de CL maar liefst 7,9 miljoen waarbij de extra recette tegen Dinamo Kiev natuurlijk ook al naar binnen zijn geharkt).

Ajax speelt vanavond om 40 miljoen gegarandeerd

PSV en Ajax kunnen enorme bedragen verdienen in de Champions League-groepsfase, als ze zich daarvoor plaatsen. Voor Ajax is het nog iets meer dan voor PSV, omdat de club hoger staat op de UEFA-ranking over de laatste 10 jaar.
Rik Elfrink 28-08-18, 10:59 Laatste update: 11:10

Ajax staat daarop 21ste, PSV 35ste. Voor PSV valt er pakweg 35 miljoen euro gegarandeerd op te halen, voor Ajax ruim 40 miljoen euro. Hoe komen die bedragen tot stand?
Lees ook

Europa League kan voor Nederland lucratief zijn op coëfficiëntenlijst
Europa League kan voor Nederland lucratief zijn op co?ffici?ntenlijst
Lees meer

1. Startpremies

- De startpremie in de Champions League-groepsfase is 15 miljoen euro.

- De startpremie in de Europa League-groepsfase is 2,9 miljoen euro. Voor de play off-verliezer van de Champions League (PSV en Ajax zitten al in deze play-offs) komt er nog 5 miljoen euro bij.

2. Co?ffici?ntpremies
Hakim Ziyech in duel met Tomasz Kedziora van Dinamo Kiev.
Hakim Ziyech in duel met Tomasz Kedziora van Dinamo Kiev. ? ANP Pro Shots

Dit is een premie die uitgekeerd wordt op basis van de Europese ranking (over de laatste tien jaar).

In de Champions League komt het bedrag uit op 1,1 miljoen euro per positie. Hoe dat werkt? Er plaatsen zich 32 ploegen voor de Champions League. De ploeg die van die 32 teams het laagst staat op de Europese ranking over de laatste 10 jaar, krijgt 1,1 miljoen euro. De ploeg die van deze 32 teams een na laatste op die ranking staat, krijgt 2,2 miljoen, de volgende 3,3 miljoen etc. Real Madrid is de hoogst genoteerde ploeg en krijgt dus 32 x 1,1 miljoen = 35,2 miljoen.

PSV eindigt bij plaatsing voor de groepsfase als 21ste of 22ste in dit lijstje en verdient dus sowieso 11 of 12 x 1,1 miljoen euro. Dat is dus 12,1 of 13,2 miljoen euro bovenop de startpremie van 15 miljoen euro.

Ajax eindigt bij plaatsing voor de groepsfase op de 15de of 16de plek in dit lijstje en verdient dus sowieso 17 of 18 x 1,1 miljoen euro en dat is 18,7 of 19,8 miljoen euro.

In de Europa League gaat het in plaats van 1,1 miljoen euro 'slechts' om 70.000 euro per positie. (De co?ffici?nt-vergoeding voor PSV in de Europa League mag, mocht de ploeg naar de Europa League-groepsfase gaan, worden ingeschat op meer dan 2 miljoen euro, Ajax komt nog iets hoger uit).

- In de Champions League: 2,7 miljoen euro per overwinning, 0,9 miljoen euro per remise.

- In de Europa League: 570.000 euro per overwinning, 190.000 euro per remise.
*Wordt er veel gelijkgespeeld, dan blijft er geld over. Deze bedragen worden later via een bepaalde verdeelsleutel nog aan deelnemende clubs uitgekeerd.
Donyell Malen juicht na zijn late goal in Borisov.
Donyell Malen juicht na zijn late goal in Borisov. ? REUTERS

4. Marketpool (tv-gelden)

- Bij plaatsing in de groepsfase van de Champions League is de zogeheten market pool (de pot voor tv-gelden) pakweg 3 tot 6 miljoen euro groot voor PSV of Ajax. Het exacte bedrag is overigens nog niet helemaal bekend. (PSV krijgt het maximale bedrag als Ajax direct uit de voorrondes vliegt en andersom ook, anders is het voor beide ploegen minder).

- Bij plaatsing in de groepsfase van de Europa League beloopt het bedrag voor beide teams 'slechts' meerdere tonnen.

De recettes voor PSV bij Europese wedstrijden in de groepsfases?

- Champions League: 1x play off en 3x groepsfase: 4,5 miljoen - 5 miljoen euro
- Europa League: 1x play off en 3x groepsfase: 1,5 - 2 miljoen euro.

Bij Ajax zijn de recette-bedragen iets hoger.
Tenslotte

- Belangrijk om te melden is dat de netto-opbrengsten voor PSV en Ajax bij plaatsing voor Europese toernooien uiteindelijk wel lager zullen liggen, omdat de spelers forse premies krijgen.
https://www.ad.nl/champions-league-en-europa-league/ajax-speelt-vanavond-om-40-miljoen-gegarandeerd~ab65cc24/
 

Abubakari

Well-known member
Zoals verwacht, geen Neres in de basis vanavond.

Wel W?ber. Frenkie de Jong daardoor gewoon op het middenveld en Blind achterin.

Het AD kan zich beter met Feyenoord bezig houden.
 
Bovenaan