1. Bundesliga

JMD

Well-known member
De grootste wedstrijd en tevens klassieker in Duitsland is een halfuurtje onderweg. Door een strafschop te benutten staat HSV met 1-0 voor tegen Bayern.
Der klassieker in Duitsland is nog altijd Bayern tegen Dortmund of Bayern tegen Gladbach ;)
Hoezeer de club met het meest fantasieloze logo anders wil...

erka

Well-known member
Der klassieker in Duitsland is nog altijd Bayern tegen Dortmund of Bayern tegen Gladbach ;)
Hoezeer de club met het meest fantasieloze logo anders wil...

Bayern-Dortmund zeker niet. Tot aan de jaren 90 was dat een onbelangrijke wedstrijd. Bayern-Gladbach iets meer maar HSV-Bayern is wel degelijk dé klassieker in het Duitse voetbal. En de andere echt grote wedstrijd is Schalke-Dortmund.

erka

Well-known member
Daar denkt de Bundesliga zelf anders over...

Ja net zoals de Eredivisie Ajax-AZ ook als een klassieker bestempelt. Maar dat maakt het nog geen klassieker.
Bayern-Dortmund is actueel natuurlijk wel de grootste wedstrijd qua clubs.

erka

Well-known member
En daarom is in Nederland Ajax-Feyenoord dé klassieker en niet Ajax-PSV
En in Duitsland dus HSV-Bayern.

Dat ik dat nog moet zeggen als notoire HSV-hater.

JMD

Well-known member
Ja net zoals de Eredivisie Ajax-AZ ook als een klassieker bestempelt. Maar dat maakt het nog geen klassieker.
Bayern-Dortmund is actueel natuurlijk wel de grootste wedstrijd qua clubs.
Ik heb de eredivisie nooit Ajax az zien bestempelen als de klassirker

JMD

Well-known member
Maar even serieus erka, waarom is HSV dan meer een klassieker dan Borussia MG bijv? HSV werd pas in het 16e BL-seizoen kampioen, tevens in het 19e en 20e, maar dat is het dan. Verder 2x kampioen in de jaren 20 en 1x in 1960...
En de eindklasseringen sinds de start BL: 6e, 12e, 9e, 14e, 13e, 6e, 6e, 5e, 10e, 14e.
In diezelfde periode de klasseringen van BMG: x, x, 13e, 8e, 3e, 3e, 1e, 1e, 3e, 5e
Ja, BMG was er de eerste 2 jaren niet bij, maar Bayern het 1e jaar niet.
(en for the record: Dortmund begon de BL met 4e, 3e, 2e, 3e als klasseringen maar viel daarna idd weg)
Dan is BMG - Bayern (maakten in de jaren 70 zo ongeveer elk jaar samen uit wie de titel wonnen) meer een klassieker dan Bayern - HSV.

Overigens: ook kicker bestempelt Bayern - BVB als der Klassiker

En zelfs Bayern beschouwt dat als de klassieker

erka

Well-known member
Laten we het zo zeggen: ik beschouw het als een klassieker. Sportief heb je overigens deels gelijk, HSV werd in de jaren 80 vrijwel alleen maar 1e en 2e, zelfde als BMG in de jaren 70.

Vooral melancholiek. Het is een cultuurclash. Hamburg en München de grootste steden (op Berlijn na maar die tel ik ff niet), noord tegen zuid etc. Het zakelijke en noorden tegen Beieren. Etc etc

• Leuk
Waarderingen: JMD
Bovenaan