Weekendvoetbal

Baggio

Active member
Ik heb even gesproken met Henk Bolhaar, voormalige lid van de ledenraad van de KNVB van 2014 t/m 2025.
Hij was vrij duidelijk over de ontstane situatie rondom de rechtszaak: clubs die nu ter elfde ure aangeven dat ze onvoldoende zijn betrokken bij de besluitvorming hebben wat hem betreft een heel dik pak boter op hun hoofd. De opkomst bij bijeenkomsten voor clubs over dit onderwerp zijn zeer slecht bezocht. Clubs hebben structureel de kans niet gepakt om via hun ledenraadsvertegenwoordiger hun geluid te laten horen. Daar komt nog bij de 1 van de aanvoerders van de Kerngroep: SV Grol zelf notabene thuiswedstrijden op zaterdag hebben gepland (tegen Longa, RKZVC) om daarmee maximaal van de publieke belangstelling te kunnen profiteren. Dus toen was het blijkbaar geen probleem om een thuiswedstrijd te organiseren. Ook vertelde Henk van zeer stevige discussies tussen clubs en de KNVB over soms bizarre afstanden die afgelegd moeten worden in de huidige situatie. Samenvatttend: Bolhaar is van mening dat er een zorgvuldig afgewogen en daarmee rechtsgeldig besluit is genomen en acht een rechtszaak kansloos. Maar hij gaf ook aan: sinds de Vitesse-rechtszaak is niets meer zeker.
 

noordooster

Well-known member
Dank voor je reactie Baggio.
Vooral de constatering dat ze zelf enkele wedstrijden op zaterdag hebben gepland vind ik opmerkelijk.
Want als je ze zo hoort, kunnen die kerngroep clubs beslist niet thuis op zaterdag voetballen. Dit terwijl trouwens Grol en andere rebellen-clubs vaak ook meerdere seniorenteams hebben die op zaterdag voetballen.

Overigens is mij nog steeds niet duidelijk waarover ze nou precies een uitspraak van de rechter willen.
Dat ze geen competitie-thuiswedstrijden op zaterdag willen?
Dat alle zaterdagteams ook verplicht op zondag moeten gaan voetballen, dus dat het recht van principiële zaterdagclubs om niet op zondag te hoeven spelen nietig verklaard wordt?
Dat de rellenclubs zelf mogen bepalen hoe hun competitie-indelingen er uit komen te zien?

En wat gaan die zondagclubs doen als ze van de rechter en van de KNVB niet hun zin krijgen?
Gaan ze zich dan van de KNVB afscheiden?
Of gaat de KNVB deze zondagclubs wel tegemoet komen, iets waar het in de eerdere gesprekken kerngroep-KNVB niet op leek.
En zo ja, welke consequemties heeft dat dan weer voor andere voetbalclubs die niet bij de kerngroep horen.
 

Baggio

Active member
Dank voor je reactie Baggio.
Vooral de constatering dat ze zelf enkele wedstrijden op zaterdag hebben gepland vind ik opmerkelijk.
Want als je ze zo hoort, kunnen die kerngroep clubs beslist niet thuis op zaterdag voetballen. Dit terwijl trouwens Grol en andere rebellen-clubs vaak ook meerdere seniorenteams hebben die op zaterdag voetballen.

Overigens is mij nog steeds niet duidelijk waarover ze nou precies een uitspraak van de rechter willen.
Dat ze geen competitie-thuiswedstrijden op zaterdag willen?
Dat alle zaterdagteams ook verplicht op zondag moeten gaan voetballen, dus dat het recht van principiële zaterdagclubs om niet op zondag te hoeven spelen nietig verklaard wordt?
Dat de rellenclubs zelf mogen bepalen hoe hun competitie-indelingen er uit komen te zien?

En wat gaan die zondagclubs doen als ze van de rechter en van de KNVB niet hun zin krijgen?
Gaan ze zich dan van de KNVB afscheiden?
Ik ben zelf ook heel nieuwgierig naar de rechtsgrond waarop een dagvaarding wordt opgesteld. Dat moeten we dus afwachten.
 

noordooster

Well-known member

1 Van de vele artikelen over het onderwerp weekendvoetbal.
Het valt me op, dat hierin wordt gesteld, dat zondagclubs ook tegen zogenaamde niet-principiële zaterdagclubs, hun thuiswedstrijden op zaterdag moeten afwerken.
""Maar clubs die ooit zondagclubs waren en zijn overgestapt naar de zaterdag, zijn geen principiële zaterdagclubs. Zij spelen hun uitwedstrijden tegen zondagclubs nu dus op zondag. In het nieuwe voorstel van de KNVB verandert dat.""
Is dat een nieuwe KNVB-regel of heeft de schrijver van dit artikel het verkeerd begrepen?
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
En Willemsen werkt zich steeds meer op als woordvoerder van de zondagrebellen.
Nu met een artikel over wat en hoeveel er wordt bijgedragen in de proceskosten.

Maar ik heb nog van niemand gehoord of Bert Kous in dat stuk op rtv utrecht iets fout heeft begrepen of dat hij met iets nieuws komt.
 

noordooster

Well-known member
Hebben ze exclusieve toezeggingen gekregen van de KNVB? Verwachten ze weinig resultaat van een gang naar de rechter?
Moet dan haast wel. want Raben, de Sjors van de rebellenclub, was eerder heel stellig.
 

JMD

Well-known member
Hebben ze exclusieve toezeggingen gekregen van de KNVB? Verwachten ze weinig resultaat van een gang naar de rechter?
Dat laatste denk ik, dat werd hier ook al een paar keer aangegeven dat er weinig kans van slagen is. De rechter is er niet om 'ik wil niet' te bespreken...

Als ze echt niet willen kunnen ze een eigen competitie beginnen, en anders is het gewoon aansluiten bij wat de organisatie wil.
 
Bovenaan