Wielrennen

Friesland

Well-known member
Wellicht tijd om weer eens een fatsoenlijk aantal vlakke tijdritkilometers in het parcours van de Tour op te nemen.
Het lijkt alsof tijdritten tegenwoordig niet langer dan 40km mogen zijn. Heb je een tijdrit van +/- 30km dan wordt het al bestempeld als een "lange tijdrit", terwijl het een jaar of tien geleden gezien zou worden als een (relatief) korte tijdrit.

Organisatorisch zijn die korte tijdritten natuurlijk logisch, want het parcours moet voor de hele dag afgesloten worden voor overig verkeer. En daarnaast bestaat er het vooroordeel dat tijdritten saai zijn.
 

JMD

Well-known member
Het lijkt alsof tijdritten tegenwoordig niet langer dan 40km mogen zijn. Heb je een tijdrit van +/- 30km dan wordt het al bestempeld als een "lange tijdrit", terwijl het een jaar of tien geleden gezien zou worden als een (relatief) korte tijdrit.

Organisatorisch zijn die korte tijdritten natuurlijk logisch, want het parcours moet voor de hele dag afgesloten worden voor overig verkeer. En daarnaast bestaat er het vooroordeel dat tijdritten saai zijn.
Tijden veranderen. Vroeger waren ploegentijdritten boven de 150 km...
En etappes hoog in de 200 km eerder regel dan uitzondering (zelfs boven de 300), dat is ook teruggeschroefd, logisch dat de hele lange tijdritten er dan ook aangaan.

De waarheid is natuurlijk dat een tijdrit een stuk leuker is dan complete sprintetappes.
Als je vergelijkt moet je het eerlijk doen: vind jij een hele tijdrit kijken (dus vanaf de nummer laatst tm nummer 1) ook interessanter dan complete sprintetappes?
Voor mij zijn ze allebei vooral het laatste uur echt interessant, de rest is vulling.
 

Eef de Kip

Well-known member
Een tijdrit vind ik persoonlijk wel iets meer dan alleen het laatste uur, dat het interessanter is dan een sprintetappe lijkt me evident.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Het nadeel van een tijdrit is dat er zo'n 25 klassementrenners en 10 specialisten echt voluit gaan en de rest rijdt op hun dooie akkertje.
 

JMD

Well-known member
Het nadeel van een tijdrit is dat er zo'n 25 klassementrenners en 10 specialisten echt voluit gaan en de rest rijdt op hun dooie akkertje.
Dat dus.

Een tijdrit vind ik persoonlijk wel iets meer dan alleen het laatste uur, dat het interessanter is dan een sprintetappe lijkt me evident.
Een sprintetappe is ook wel interessant in meer dan alleen het laatste uur. Een groepje dat weg rijdt, dat het wel of niet haalt, een sprinter die dreigt weg te vallen uit het peloton op een venijnig klimmetje. Een toeschouwers langs de kant die net wel/niet op rijd wegspringt voor het jagende peloton.

Laten we zeggen dat zowel sprintetappes als tijdritten hun charme hebben. Maar dat niemand op een tijdrit van 70 km zit te wachten lijkt me logisch.
 

Maasveld

Well-known member
Een sprintetappe is ook wel interessant in meer dan alleen het laatste uur. Een groepje dat weg rijdt, dat het wel of niet haalt, een sprinter die dreigt weg te vallen uit het peloton op een venijnig klimmetje. Een toeschouwers langs de kant die net wel/niet op rijd wegspringt voor het jagende peloton.

Laten we zeggen dat zowel sprintetappes als tijdritten hun charme hebben. Maar dat niemand op een tijdrit van 70 km zit te wachten lijkt me logisch.
Je noemt hier stuk voor stuk punten op die juist alleen in het laatste uur interessant zijn. Alleen dat groepje dat wel/niet wegrijdt, dat is in een echte sprintetappe in de meeste gevallen echter in de eerste 10 kilometer gepiept.

Het gaat me ook meer om het grotere geheel. Met een stuk meer tijdritkilometers wordt de kans groter dat je met Evenepoel een derde hond in het kegelspel krijgt.
 
Bovenaan