Zwemsport

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik zou daar heel slecht tegen kunnen en zwaar de neiging hebben om iemand een pofferd op zijn neus te geven.
 

JMD

Well-known member
Die Ledecky zwemt even 4 seconden onder het WR op de 800 vrij. Dat kind is 18 jaar. Als ze een Chinese was geweest had iedereen doping geroepen en het niet serieus genomen.
Ze wint 200m, 400m, 800m en 1500m vrije slag. Ongelooflijk.

Zat net ook te kijken en hoorde dat ze pas 18 was.

Het valt me op dat bij zwemmen vaak ineens heel jonge talenten opkomen en goud delven. Die Litouwse in Londen, Missy Franklin, Ledecky, en zo nog wel wat. Waarom is dat bij zwemmen (toch ook geen misselijke sport qua kracht) wel zo, en zie je dat niet bij atletiek ofzo.
 

erka

Well-known member
Pfff,....Ranomi haalde iedereen in en Heemskerk kon het net, net niet volhouden. 5 honderdste.

Ik vind dat een briljant onderdeel trouwens, die mix-estafette.
 

JMD

Well-known member
Pfff,....Ranomi haalde iedereen in en Heemskerk kon het net, net niet volhouden. 5 honderdste.

Ik vind dat een briljant onderdeel trouwens, die mix-estafette. Ontzettend spectaculair.

Ik ook. Direct invoeren.

Jammer dat vast lag wanneer welk geslacht moest zwemmen. Had graag Femke als opener gezien bijv..
Bij de mixed wisselslagestafette mocht dat trouwens wel, je mocht zelf weten wie je wanneer opstelde.
 

JMD

Well-known member
5 van die 7 zilveren medailles zijn trouwens behaald op Olympische onderdelen. Het ziet er dus goed uit qua zwemmen in Rio, want Heemskerk en Kromowidjojo waren niet top.
 

erka

Well-known member
Ik ook. Direct invoeren.

Jammer dat vast lag wanneer welk geslacht moest zwemmen. Had graag Femke als opener gezien bijv..
Bij de mixed wisselslagestafette mocht dat trouwens wel, je mocht zelf weten wie je wanneer opstelde.

Mocht volgens mij wel hoor. Alleen iedereen start met mannen, omdat als je met vrouwen zou starten, diegenen in de golven van de mannen moeten zwemmen met extra nadeel tot gevolg. Dus begint iedereen met de mannen.
 

erka

Well-known member
5 van die 7 zilveren medailles zijn trouwens behaald op Olympische onderdelen. Het ziet er dus goed uit qua zwemmen in Rio, want Heemskerk en Kromowidjojo waren niet top.

Kromo was vandaag trouwens wel top. Die gaat morgen de 50 vrij winnen denk ik.
 

JMD

Well-known member
Mocht volgens mij wel hoor. Alleen iedereen start met mannen, omdat als je met vrouwen zou starten, diegenen in de golven van de mannen moeten zwemmen met extra nadeel tot gevolg. Dus begint iedereen met de mannen.

Aan de andere kant zwemt er dan minstens 1 man tussen golfslag van alleen vrouwen.
 

SanMark.

Well-known member
Ze wint 200m, 400m, 800m en 1500m vrije slag. Ongelooflijk.

Zat net ook te kijken en hoorde dat ze pas 18 was.

Het valt me op dat bij zwemmen vaak ineens heel jonge talenten opkomen en goud delven. Die Litouwse in Londen, Missy Franklin, Ledecky, en zo nog wel wat. Waarom is dat bij zwemmen (toch ook geen misselijke sport qua kracht) wel zo, en zie je dat niet bij atletiek ofzo.

Phelps was jong bij zijn eerste OS medailles. ( En bij zijn eerste WK was hij ook pas 16 jaar toen hij goud haalde)
 

JMD

Well-known member
Phelps was jong bij zijn eerste OS medailles. ( En bij zijn eerste WK was hij ook pas 16 jaar toen hij goud haalde)

Janet Evans werd door Verschuren nog genoemd. Ook zij.

Van den Hoogenband was 18 toen hij in Atlanta 2x 4e werd.

Opvallend toch hoe vaak zwemmen jonge 'superkampioenen' levert.
 

Friesland

Well-known member
Die Ledecky zwemt even 4 seconden onder het WR op de 800 vrij. Dat kind is 18 jaar. Als ze een Chinese was geweest had iedereen doping geroepen en het niet serieus genomen.

Waarom zouden we het niet serieus hebben genomen als ze Chinese zou zijn? Dat lijkt mij pure discriminatie, alsof ze in de VS totaal niet aan doping doen...

Feit is dat er een hele grote groep dopinggebruikers onder de topsporters rondlopen, die nog nooit zijn gepakt. Als je bewust tegen dopinggebruikers bent, is er een grote kans dat je toch voor een van hen juicht en je jezelf dus uiteindelijk voor de gek houdt.

Ik heb wel eens gezegd dat de lage pakkans gecompenseerd zou moeten worden met hardere sancties (levenslange schorsing en wegstrepen van alle resultaten van de betreffende sporter). Nu denk ik dat dopingcontroles met name moet gaan over de gezondheid van de sporter. Een Boom had, in die context, bijvoorbeeld dus niet mogen starten in de Ronde van Frankrijk.


@ JMD: Schippers is toch nog redelijk jong, dacht ik? Ook Kl?ft was in haar topjaren nog vrij jong (werd, in 2002, als tiener Europees kampioen). En dat op de meerkamp, waar je juist oudere atleten zou verwachten.
 

JMD

Well-known member
Waarom zouden we het niet serieus hebben genomen als ze Chinese zou zijn? Dat lijkt mij pure discriminatie, alsof ze in de VS totaal niet aan doping doen...
Precies. Daar zit een minstens net zo'n groot dopingprobleem. Zie o.a. de BALCO-affaire (heette dat zo?) met o.a. Marion Jones.
 
Bovenaan