BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

SanMark.

Well-known member
Maar hoe interessant zou de Eredivisie zijn als alle clubs alleen maar tegen Ajax, Feyenoord en PSV spelen?

Hoe interessant zouden de televisierechten nog zijn als PAF in een andere competitie zouden voetballen, dan zou VVV de 1,7 miljoen niet eens meer halen.
 

Maasveld

Well-known member
VVV krijgt inderdaad ca 1,7 miljoen, wat neerkomt op 2,5% van het totaal. Ajax krijgt iets meer dan 9 miljoen, oftewel 13% van het totaal. Ajax krijgt dus ongeveer 5x zoveel als VVV.

Ongeveer 46% van het land is supporter van Ajax (https://www.volkskrant.nl/sport/46-procent-fan-van-ajax-fc-twente-populairder-dan-psv~a3256991/) en de club krijgt slechts 13% van het geld. In de huidige verdeling krijgt Ajax dus slechts een fractie waar het op basis van de kijkcijfers / fanbase recht op zou hebben.

Dus ja, ik wil ook graag een eerlijker verdeling. 3x zoveel naar Ajax graag. Of in jullie taal, bitte.
Waarom 3x zoveel?
 

ElSimao

Active member
Wie gaat dat extra geld ophoesten? Het onderzoek stelt dat de resultaten boven de 100% uitkwamen :eek:mg:

Goed punt, volgens mij komt het in totaal uit op 160% ofzo. Dus dan delen we de percentages met 1,6 om op 100% uit te komen. Dus Ajax komt dan op 30%. Nu krijgen we slechts 13%, dus minimaal verdubbelen lijkt me niet meer dan logisch.
 

Maasveld

Well-known member
Goed punt, volgens mij komt het in totaal uit op 160% ofzo. Dus dan delen we de percentages met 1,6 om op 100% uit te komen. Dus Ajax komt dan op 30%. Nu krijgen we slechts 13%, dus minimaal verdubbelen lijkt me niet meer dan logisch.
En maar zeiken dat de competitie niets voorstelt.
 

Ska P 187

Well-known member
Maar het gaat dus over de 100% heen.
Typisch dat Ajax dan zo hoog komt wanneer je er meerdere clubs op na mag houden in dezelfde competitie.
 

Joost

Well-known member
Het is niet aan Ajax om de kas van andere Eredivisieclubs te spekken lijkt mij. Vind jij dat VVV geld moet krijgen voor mensen die intunen om wedstrijden van Ajax te zien?

Mensen tunen in om Ajax te zien tegen VVV, Excelsior, Groningen etc. Niet om Ajax 1 tegen Ajax 2 te zien.
 

Joost

Well-known member
VVV krijgt inderdaad ca 1,7 miljoen, wat neerkomt op 2,5% van het totaal. Ajax krijgt iets meer dan 9 miljoen, oftewel 13% van het totaal. Ajax krijgt dus ongeveer 5x zoveel als VVV.

Ongeveer 46% van het land is supporter van Ajax (https://www.volkskrant.nl/sport/46-procent-fan-van-ajax-fc-twente-populairder-dan-psv~a3256991/) en de club krijgt slechts 13% van het geld. In de huidige verdeling krijgt Ajax dus slechts een fractie waar het op basis van de kijkcijfers / fanbase recht op zou hebben.

Dus ja, ik wil ook graag een eerlijker verdeling. 3x zoveel naar Ajax graag. Of in jullie taal, bitte.



Weet je het zeker? :)

Het zijn er inderdaad 34x9=396.

Populariteit moet je uitbuiten in je eigen kring. Door een groter stadion te hebben, door meer merchandise te verkopen. De Eredivisie moet je vermarkten als geheel en die TV rechten dus ook als geheel verkopen en verdelen.
Als je de grootste club wilt zijn dan moet je ook de lasten dragen van het spelen in een competitie met kleinere clubs.
 

ElSimao

Active member
Het zijn er inderdaad 34x9=396.

Populariteit moet je uitbuiten in je eigen kring. Door een groter stadion te hebben, door meer merchandise te verkopen. De Eredivisie moet je vermarkten als geheel en die TV rechten dus ook als geheel verkopen en verdelen.
Als je de grootste club wilt zijn dan moet je ook de lasten dragen van het spelen in een competitie met kleinere clubs.

306 idd.

De tv-rechten worden inderdaad collectief verkocht, maar het is mij onduidelijk waarom kleinere clubs meer geld zouden moeten krijgen dan ze op basis van hun kijkcijfers / fanbase recht op zouden hebben. Als een club 10% van de kijkcijfers genereert, waarom zou die ploeg dan niet 10% van de tv-opbrengsten moeten krijgen?
 

Maasveld

Well-known member
??

Het gaat om een inhoudelijke discussie? Of heb je geen argumenten meer?
Ow, wat gegoochel met getallen, nattevingerwerk en het plempen van oneliners is tegenwoordig inhoudelijk? Weer wat geleerd. Maar goed, om antwoord te geven op je vraag: zolang de tv-rechten collectief worden verkocht, mogen de kleinere clubs daar best van meeprofiteren. Vooral om de competitie nog een beetje op niveau te houden. Kleinere clubs hebben PAF nodig, maar PAF hebben de kleinere clubs ook gewoon nodig.
 

ElSimao

Active member
Maar goed, om antwoord te geven op je vraag: zolang de tv-rechten collectief worden verkocht, mogen de kleinere clubs daar best van meeprofiteren. Vooral om de competitie nog een beetje op niveau te houden.

Dus omdat kleinere clubs uit zichzelf niet op een hoog niveau kunnen komen, moeten ze meer geld van tv-rechten krijgen omdat ze anders niet mee kunnen komen?
 
Bovenaan