Wintersport (Biathlon, Alpineskiën, Schansspringen, Langlaufen, Cross Country, Etc)

BlauwVinger

Well-known member
De afgelopen seizoenen was de Fransman Martin Fourcade min of meer ongenaakbaar in vrijwel alle biathlon-disciplines tijdens de World Cup series. Aan het begin van de 2017/18 editie stapte de Noor Johannes Thingnes B? definitief uit de schaduw van zijn landgenoot en het legendarische geweerikoon Ole Einar Bj?rndalen die inmiddels is 'gepensioneerd'.

Onlangs nam de 2018/19 editie een aanvang en lijkt Johannes Thingnes B? nu Martin Fourcade definitief naar de kroon te steken.
 

BlauwVinger

Well-known member
Gisteren liep Martin Fourcade enige averij op door als tweede te eindigen achter Johannes Thingnes B? op het onderdeel 10km sprint in Hochfilzen. De einduitslag van dat onderdeel is bepalend voor de startvolgorde op het onderdeel 12,5 km achtervolging, waarbij twee keer liggend en twee keer staand moet worden geschoten. Een gemist schot levert een strafronde op van circa 20 seconden.


Martin Fourcade bleef foutloos, terwijl Johannes Thingnes B? een ongekende inzinking beleefde door maar liefst zes maal te missen.
 

Maasveld

Well-known member
Gisteren liep Martin Fourcade enige averij op door als tweede te eindigen achter Johannes Thingnes B? op het onderdeel 10km sprint in Hochfilzen. De einduitslag van dat onderdeel is bepalend voor de startvolgorde op het onderdeel 12,5 km achtervolging, waarbij twee keer liggend en twee keer staand moet worden geschoten. Een gemist schot levert een strafronde op van circa 20 seconden.


Martin Fourcade bleef foutloos, terwijl Johannes Thingnes B? een ongekende inzinking beleefde door maar liefst zes maal te missen.
Geeft wel aan dat Fourcade aan snelheid heeft ingeboet. Normaal gesproken was een foutloze Fourcade eigenlijk altijd wel goed voor een overwinning. Wie was hem te snel af?
 

BlauwVinger

Well-known member
Geeft wel aan dat Fourcade aan snelheid heeft ingeboet. Normaal gesproken was een foutloze Fourcade eigenlijk altijd wel goed voor een overwinning. Wie was hem te snel af?

Op het onderdeel 10km sprint bleef Johannes Thingnes B? Martin Fourcade voor die inderdaad aan snelheid heeft ingeboet. Ook tijdens de achtervolging was de looptijd van de Noor beduidend beter en werd genekt door zijn 'matige' schietprestaties.
 

Maasveld

Well-known member
Op het onderdeel 10km sprint bleef Johannes Thingnes B? Martin Fourcade voor die inderdaad aan snelheid heeft ingeboet. Ook tijdens de achtervolging was de looptijd van de Noor beduidend beter en werd genekt door zijn 'matige' schietprestaties.
Niet goed gelezen, je was al duidelijk in de OP. Ik begreep dat Emil Hegle Svendsen ook gestopt is?
 

JMD

Well-known member
Kobayashi met de Grand Slam!

Pas de 3e in de historie. Na 2002 en 2018. Opvallend. In de 65 jarige historie kwamen alle Grand Slams pas in de laatste 20 jaar (en de laatste 2 jaar). Ik weet niet genoeg van schansspringen om dat te duiden, maar kwam het vroeger niet voor dat er 1 iemand duidelijk bovenuit stak ofzo?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Volgens mij won vroeger degene die het verste sprong. Die Japanner kreeg veel techniek punten #jurysport #fail
 

erka

Well-known member
Pas de 3e in de historie. Na 2002 en 2018. Opvallend. In de 65 jarige historie kwamen alle Grand Slams pas in de laatste 20 jaar (en de laatste 2 jaar). Ik weet niet genoeg van schansspringen om dat te duiden, maar kwam het vroeger niet voor dat er 1 iemand duidelijk bovenuit stak ofzo?

Jawel hoor. Kijk maar eens hoe vaak springers 3 vd 4 wonnen. Weissflog, Nykanen, Nieminen, Ahonen...

Volgens mij won vroeger degene die het verste sprong. Die Japanner kreeg veel techniek punten #jurysport #fail

Nooit zo geweest, althans niet bij mijn weten. Beroemd is natuurlijk de perfecte sprong van Tony Innauer op de OS 1976 met vijf tienen. Vroeger (begin jaren 90) kregen springers zelfs puntenaftrek voor de V-stijl die de meeste nu doen.
 

Friesland

Well-known member
Pas de 3e in de historie. Na 2002 en 2018. Opvallend. In de 65 jarige historie kwamen alle Grand Slams pas in de laatste 20 jaar (en de laatste 2 jaar). Ik weet niet genoeg van schansspringen om dat te duiden, maar kwam het vroeger niet voor dat er 1 iemand duidelijk bovenuit stak ofzo?

Kobayashi steekt er dit seizoen redelijk bovenuit met 4 zeges in 7 wedstrijden tot aan het vierschansentoernooi. Stoch (0 in 7 wedstrijden) en Hannawald (1 in 9 wedstrijden) waren alles behalve dominant voorafgaand aan hun "foutloze" vierschansentoernooi.
 

BlauwVinger

Well-known member
Oberhof, Ruhpolding en Antholtz zijn traditionele Mekka’s van de biathlon en staan traditiegetrouw op de kalender van Januari. Het trio trekt tien- en tienduizenden toeschouwers tijdens de wedstrijddagen.

Vandaag won de Italiaanse ‘coming lady’ Lisa Vitozzi de 7,5 km sprint en lieten de Italiaanse en Finse coryfee?n Dorethea Wierer en Kaisa-Leena M?k?r?inen het enigszins afweten.

Op het onderdeel sprint verstevigde Vitozzi haar leiderspositie. Dorethea Wierer blijft het overall-klassement leiden (individueel, sprint, achtervolging, massa-start)

Overmorgen staat de achtervolging op het programma.


Morgen komen de mannen in actie op de 10km sprint, het onderdeel waarop de Noor Johannes Thingnes B? oppermachtig is.
 

BlauwVinger

Well-known member
Vandaag behaalde de coming man uit Rusland, Alexandr Loginov, de eerste plek tijdens de 10km biathlon-sprint voor mannen in Oberhof. De tot voor kort werkelijk ongenaakbare Martin Fourcade verloor opnieuw terrein op Johannes Thingnes B?.

Jarenlang beeindigde Martin Fourcade zijn races door zich, ogenschijnlijk onvermoeid, ogenblikkelijk van zijn ski’s de ontdoen om vervolgens parmantig, en zo nu en dan hooghartig, kwik naar de controle te stappen. Nu vertoont hij al enige weekends tekenen van inspanning na de wedstrijd.
 

BlauwVinger

Well-known member
Waar komt die fascinatie voor deze sporten vandaan?

Ik heb daar geen sluitende of rationele verklaring voor. Ik deel de fascinatie met mijn hoofdverloofde en stem vanaf november zoveel mogelijk als het kan mijn vrije tijd af op het wintersportaanbod op Eurosport en Zwitserse satellietzenders.
 

gevegt

Well-known member
Ik heb daar geen sluitende of rationele verklaring voor. Ik deel de fascinatie met mijn hoofdverloofde en stem vanaf november zoveel mogelijk als het kan mijn vrije tijd af op het wintersportaanbod op Eurosport en Zwitserse satellietzenders.

Je opent zomaar een topic en je hebt geen sluitende verklaring. Dat is op zijn minst onbevredigend.
Graag vanavond nog een diepgravend onderzoek bij die verloofde van je om morgen met een sluitend antwoord te komen.
Kortom, je hebt huiswerk.
 

BlauwVinger

Well-known member
U woont in het Zwitsersche tegenwoordig of trek ik een verkeerde conclusie?

Ik ben nog steeds woonachtig in Afrika en heb ons in 2017 getracteerd op diverse abonneezenders via satellietschotels nadat de vrije zenders ARD en ZDF werden gescrambled. We kunnen nu de genoemde kanalen via schotel/receiver/internet ontvangen.
 

Reinoud

Well-known member
Biatlon is een fantastische kijksport. Kijk er ook heel graag naar. Vooral de achtervolging na de sprintwedstrijd is erg leuk om te volgen.
 
Bovenaan