Wielerkenner 2016: algemeen topic

Wielerkenner 2016: algemeen topic


  • Totaal aantal stemmers
    4
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Het duurt nog zo'n 2? maanden tot Milaan - San Remo, maar laten we alvast vooruit kijken op het nieuwe seizoen.

Kalender:
DagStartWedstrijdOrganisatorKalenderLengte
Zaterdag19 maartMilaan - San RemoGazzetta dello Sportvoorjaar293 km
Zondag27 maartGent - WevelgemFlanders Classicsvoorjaar239 km
Zondag3 aprilRonde van VlaanderenFlanders Classicsvoorjaar264 km
Zondag10 aprilParijs - RoubaixAmaury Sport Organisationvoorjaar253,5 km
Zondag17 aprilAmstel Gold RaceAmstelvoorjaar258 km
Zondag24 aprilLuik - Bastenaken - LuikAmaury Sport Organisationvoorjaar253 km
Vrijdag (!)6 meiRonde van Itali? / Il GiroGazzetta dello SportGiro d'Italia
Zaterdag2 juliRonde van Frankrijk / Le TourAmaury Sport OrganisationTour de France
Zaterdag30 juliClassica San SebastianDiario Vasconajaar219 km
Zaterdag6 augustusRio 2016 (???)
International Olympic Committeenajaar250 km
Zaterdag20 augustusRonde van Spanje / La Vuelta
Amaury Sport OrganisationVuelta a Espa?a
Zondag21 augustusHamburg CyclassicsVattenfallnajaar221,3 km
Zondag
11 septemberGP MontrealGroupe Serdynajaar229 km
Zaterdag1 oktoberRonde van LombardijeGazzetta dello Sportnajaar245 km
Zondag16 oktoberWK wegwedstrijd in DohaUnion Cycliste Internationalnajaar259,2 km

Klassementen:
* Voorjaarsklassement: Milaan - San Remo, Gent - Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Parijs - Roubaix, Amstel Gold Race, Luik - Bastenaken - Luik en mogelijk een zevende koers.
* Giro d'Italia klassement: Ronde van Itali?
* Tour de France klassement: Ronde van Frankrijk
* Najaarsklassement: Classica San Sebastian, Hamburg Cyclassics, GP West-Frankrijk, GP Montreal, Ronde van Lombardije, WK wegwedstrijd en mogelijk Rio 2016.
* Vuelta a Espa?a: Ronde van Spanje
* Algemeen Klassement: alle koersen

Voorjaars- en Najaarsklassement:
Som van de punten behaald in de koersen.
1e - 100 ptn.
2e - 70 ptn.
3e - 50 ptn.
4e - 40 ptn.
5e - 36 ptn.
6e - 32 ptn.
7e - 28 ptn.
8e - 24 ptn.
9e - 20 ptn.
10e - 16 ptn.
11e - 15 ptn.
12e - 14 ptn.
13e - 13 ptn.
14e - 12 ptn.
15e - 11 ptn.
16e - 10 ptn.
17e - 9 ptn.
18e - 8 ptn.
19e - 7 ptn.
20e - 6 ptn.
21e - 5 ptn.
22e - 4 ptn.
23e - 3 ptn.
24e - 2 ptn.
25e - 1 pt.


Giro, Tour en Vueltaklassement:
De bedoeling is om het klassement te bepalen op basis van het geld dat je verdiend zou hebben, als je een team had met de gekozen spelers.

Algemeen Klassement:
Voor het Algemeen Klassement wordt er enkel gekeken naar je klassering in de verschillende koersen. Je krijgt punten als je de top-10 haalt in een eendagskoers of de top-15 in een grote ronde.
Pl.EendagsGdI / VaETdF
1102035
291725
381522
471319
561117
651015
74913
83811
9279
10167
11056
12045
13034
14023
15012


Teams:
Bij eendagskoersen bestaan teams uit 8 renners
Bij grote rondes bestaan teams uit 9 renners
Te veel genoemde renners gelden als reserves. Reserves zijn voor het geval een renner niet start, reserves vervangen geen renners die opgeven. Renners die gedurende een grote ronde niet aan de start van een etappe verschijnen, tellen als een opgave.
Er is geen kopman.


Opmerkingen:
Als je vragen, op- of aanmerkingen hebt, kun je dat hier kwijt.
Ik heb nog een vraag voor jullie met betrekking tot de Olympische Spelen. De vraag staat in de poll.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Over de poll:
Geef aan welke voorjaarskoers toegevoegd moet worden en welke najaarskoers van de kalender moet, ook al kies je voor een andere optie.
 

SanMark.

Well-known member
Rio erbij aub.

Wat mij betreft met een kleinere selectie. bv 5 renners kiezen en dan ook de wegwedstrijd vrouwen plus tijdrit mannen en vrouwen.
 

André

Well-known member
ik zie liever omloop en kuurne brussel kuurne
Dan hamburg en gp west frankrijk

Behalve montreal is daar in die periode nog altijd een mooie koers

Rio wegwedsrijd en tijdrit
 

Friesland

Well-known member
Ik wordt niet echt enthousiast van het Olympisch deelnemersveld (aantal).

OS 2012:
144 mannen in de wegwedstrijd
66 vrouwen in de wegwedstrijd
37 mannen in de tijdrit
24 vrouwen in de tijdrit

WK 2015:
191 mannen in de wegwedstrijd
134 vrouwen in de wegwedstrijd
65 mannen in de tijdrit
44 vrouwen in de tijdrit

Ter vergelijking:
Deelnemers eendagswedstrijden World Tour: 200 (25 teams van 8)
Deelnemers grote rondes: 198 (22 teams van 9)

Dus:
WK wegwedstrijd mannen: ja
Olympische wegwedstrijd mannen en WK wegwedstrijd vrouwen: misschien
Olympische wegwedstrijd vrouwen en OS/WK tijdrit mannen/vrouwen: nee


ik zie liever omloop en kuurne brussel kuurne
Dan hamburg en gp west frankrijk

Behalve montreal is daar in die periode nog altijd een mooie koers

Rio wegwedsrijd en tijdrit

Er komen evenveel voor- als najaarskoersen op het programma. Vandaar dat er bij het toevoegen van de Rio de keuze is tussen het wegstrepen van een najaarswedstrijd (wat mij betreft GP West-Frankrijk) of het toevoegen van een voorjaarswedstrijd (dat zal dan de E3 prijs, de Waalse Pijl of het NK zijn). Het NK heeft mijn voorkeur, omdat het in het weekend is, en qua aantal deelnemers (102 deelnemers in 2015) vergelijkbaar met de Olympische Spelen is. De E3 prijs heeft als nadeel dat het in hetzelfde weekend als Gent-Wevelgem is en bovendien op een vrijdag, de Waalse Pijl heeft als nadeel dat het op een woensdag is, beide wedstrijden zijn wel kwalitatief beter dan het NK.

Ik heb zelf gestemd op het niet opnemen van de Olympische wegwedstrijd.
Mochten we ervoor kiezen dat wel te doen, dan zou ik de GP West-Frankrijk schrappen.
Mochten we ervoor kiezen om voor Rio 2016 een wedstrijd in het voorjaar toe te voegen, dan gaat mijn voorkeur naar het NK

In mijn enthousiasme open ik de discussie over het al dan niet toevoegen van de WK wegwedstrijd voor vrouwen. Wat mij betreft mag het, maar het zal dan wel ten koste moeten gaan van een najaarswedstrijd. Opnieuw noem ik dan de GP West-Frankrijk als kandidaat.


Iets anders: het mooie aan de kalender dit jaar is dat het WK de laatste grote koers is, waardoor Lombardije, door de UCI toch beschouwd als grote klassieker, geen "mosterd naar de maaltijd"-wedstrijd is.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wegrit is prima (2?). Verder zie ik ook liever de ritten die Andr? voorstelt
 

Friesland

Well-known member
Waarom moet het ??n ten koste gaan van het ander ?

Omdat de kalender overzichtelijk moet zijn. Op het hoogtepunt, toen DSL de organisatie nog in handen had, waren er rond de 30 koersen, dat is te veel, zeker als daar ook nog eens kleine rondes tussen zaten. Er is toen besloten om de kleine rondes eruit te halen evenals enkele eendagskoersen.

Ideaal is wat mij betreft:
6 voorjaarskoersen (5 koersen staan vast: MSR, RVV, Parijs-Roubaix, AGR en LBL)
6 najaarskoersen (4 koersen staan vast: San Sebastian, Hamburg, WK wegwedstrijd mannen en Lombardije)
3 grote rondes
--> 15 koersen

Wil ik daaraan vasthouden, dan betekent het toevoegen van de Olympische wegwedstrijd, dat er een andere najaarskoers van de kalender af moet worden gehaald. Het is niet zo moeilijk om een keuze te maken welke dat zou moeten worden, de GP West-Frankrijk en de GP Montreal liggen niet vast en we krijgen er ook weinig van mee. De GP West-Frankrijk was niet te volgen en de GP Montreal moesten we via twitter volgen. Daarom zou ik zeggen: gooi die twee eruit en vervang ze door de Olympische wegwedstrijd en de WK wedstrijd voor vrouwen.

Voor de Olympische Spelen wil ik echter wel een extra wedstrijd toevoegen aan de voorjaarskalender om het evenwicht voorjaar/najaar te behouden, maar dat heeft, zoals gezegd, niet mijn voorkeur. De keuze moet dan vallen op wedstrijden die op een doordeweekse dag worden verreden (E3 prijs of Waalse Pijl), Europe Tour-koersen (Omloop Het Nieuwsblad of Kuurne-Brussel-Kuurne) of het NK. De ASO wil vanaf 2017 de eigen koersen op de Europe Tour kalender hebben, dus het is niet per se een probleem, dat de Omloop en KBK Europe Tour koersen zijn. We weten echter nog niet wat het in de praktijk gaat betekenen.

Ik heb de afstanden van de eendaagse wedstrijden in het openingsbericht toegevoegd (voorgaande edities), dit zijn de afstanden van enkele genoemde wedstrijden:
Omloop: 200km
KBK: 195 km
E3: 215,3 km
Waalse Pijl: 205,5 km
NK: 250 km
OS vrouwen: 140,3 km
WK vrouwen: 129,6 km
(in bijna alle gevallen betreft het de afstanden van de voorgaande edities)
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
E3 is een ProTour wedstrijd, die mag er wel in dan ipv de Omloop of kbk
 

Friesland

Well-known member
Vind ik ook best
Volgende week iscde omloop wel handig om te weten of die meetelt

Op die manier. Nee, de kalender ligt nog niet vast, maar het ligt wel vast dat Milaan - San Remo de eerste koers wordt. die is pas over vier weken.
Ik neig wel sterk naar Rio toevoegen ipv West-Frankrijk, om de genoemde redenen.
 

Friesland

Well-known member
Beslissing over de opstaande vraag:
Rio erin, GP West-Frankrijk eruit.

Ik hoop dat iedereen met deze beslissing kan leven.
 

Friesland

Well-known member
Het was de wegwedstrijd, die een twijfelgeval was. De tijdrit is niet eens in overweging genomen.

Dus:
WK wegwedstrijd mannen: ja
Olympische wegwedstrijd mannen en WK wegwedstrijd vrouwen: misschien
Olympische wegwedstrijd vrouwen en OS/WK tijdrit mannen/vrouwen: nee
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Winnaars klassementen:

Algemeen klassement: Satyr
Voorjaarsklassement: Lord Flash
Giroklassement: Satyr
Tourklassement: PES5
Vueltaklassement: Friesland
Najaarsklassement: PES5
 
Bovenaan