Weg met de gaper.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fenerium

Member
Het ging andersom. Het is dus ook een slavenhandelaar waar wij Nederlanders ook slachtoffer van zijn geweest.

In de Oosterse wereld werden zowel blanken als zwarten als slaaf gehouden. De blanken hadden een streepje voor op de zwarten die als inferieur werden beschouwd. De Arabieren en Turken waren zelf ook niet bepaald lieverdjes.

De blanken waren vooral galeislaven en de zwarten werden in de harems gezet nadat ze uiteraard eerst gecastreerd werden.
 

De Wolf

Well-known member
In de Oosterse wereld werden zowel blanken als zwarten als slaaf gehouden. De blanken hadden een streepje voor op de zwarten die als inferieur werden beschouwd. De Arabieren en Turken waren zelf ook niet bepaald lieverdjes.

De blanken waren vooral galeislaven en de zwarten werden in de harems gezet nadat ze uiteraard eerst gecastreerd werden.

Weg met die gaper dus. Hier is gewoon 90% van de bevolking slachtoffer van geworden.
 

vakx2.0

Banned
In de Oosterse wereld werden zowel blanken als zwarten als slaaf gehouden. De blanken hadden een streepje voor op de zwarten die als inferieur werden beschouwd. De Arabieren en Turken waren zelf ook niet bepaald lieverdjes.

De blanken waren vooral galeislaven en de zwarten werden in de harems gezet nadat ze uiteraard eerst gecastreerd werden.

Met een 'streepje voor' als galeislaaf worden afgezweept?
Denk dat ik dan toch liever een 'streepje achter' zou hebben, om in de harem te kunnen werken.

Kunnen we van de Turkse regering nog wat schadevergoeding gaan eisen voor het slavernijverleden in Ottomaanse dienst van onze voorouders? ;-)
 

Fenerium

Member
Besef je wel dat je kloten er dan af liggen he. Wat betereft het tweede, DENK mag dat eens gaan overwegen inderdaad.
 

vakx2.0

Banned
Besef je wel dat je kloten er dan af liggen he. .

Niet leuk idd... maar wat heb je aan je kloten op een galeischip???
Dan maar zonder kloten tussen de mooie wijven (als het alternatief is: met je kloten op volle zee, terwijl een sadist je rug met een zweep bewerkt).
 

Fenerium

Member
Je moet het zo zien, als zo'n schip werd onderschept door een ander schip dan had je een kans om vrij te komen tenzij het een Spaans schip is die het onderschept.
 

vakx2.0

Banned
Je moet het zo zien als zo'n schip werd onderschept dan had je een kans om vrij te komen tenzij het een Spaans schip is.

Hou maar op, voordat ik alsnog een ernstig slachtoffer-trauma ontwikkel en ga demonstreren met een groot "Turkije is racistisch... en Spanje trouwens ook" bord-voor-m'n-kop! :)
 

Fenerium

Member
Hou maar op, voordat ik alsnog een ernstig slachtoffer-trauma ontwikkel en ga demonstreren met een groot "Turkije is racistisch... en Spanje trouwens ook" bord-voor-m'n-kop! :)

Tja de grote rivaliteit tussen de Spanjaarden en de Turken in de Middellandse Zee had ook invloed op de rest van Europa. Als protestant wilde je absoluut niet in katholieke handen terecht komen.
 

De Wolf

Well-known member
Het waren toch meer piraten uit Noord-Afrika die voor de slavenhandel zorgden. Na een aanval op Algiers in de 19e eeuw werd het voor Europeanen wat rustiger maar slavernij vanuit de andere kant van de zandbak ging nog ver in de 20e eeuw door.
 

Fenerium

Member
Die piraten opereerden onder de Ottomaanse vlag. Gevangen genomen slaven waarvan een deel dus in Ottomaanse handen terecht kwam.
 

Fenerium

Member
Als ik mij niet vergis heeft ook een Nederlander in Ottomaanse dienst gestaan. Ben alleen ff zijn naam kwijt.

edit; Jan Janszoon, ah die Jan, zijn legende duurt tot op de dag van vandaag nog steeds voort. Ze geloven niet eens dat het een bekeerling was.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Het waren toch meer piraten uit Noord-Afrika die voor de slavenhandel zorgden. Na een aanval op Algiers in de 19e eeuw werd het voor Europeanen wat rustiger maar slavernij vanuit de andere kant van de zandbak ging nog ver in de 20e eeuw door.

Ja goed, slavernij is van alle tijden tot aan de Egyptenaren aan toe. En in landen als Qatar met al die gastarbeiders waarvan alle rechten worden afgenomen is het nog steeds bezig, alleen sinds de Europese landen verklaringen ondertekenden waarin ze slavernij officieel afschaften noemen we dat niet meer zo.
 

ALenstra

Well-known member
Dat soort slavernijpraktijken zoals in Qatar gebeurt ook in de westerse wereld. En overheden doen daar gewoon aan mee.
 

Fenerium

Member
Ja goed, slavernij is van alle tijden tot aan de Egyptenaren aan toe. En in landen als Qatar met al die gastarbeiders waarvan alle rechten worden afgenomen is het nog steeds bezig, alleen sinds de Europese landen verklaringen ondertekenden waarin ze slavernij officieel afschaften noemen we dat niet meer zo.

Het is de industri?le revolutie wat het hebben van slaven vrijwel overbodig had gemaakt.
 

De Wolf

Well-known member
snits_fontein.jpg


Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan