Voetbal op de schop/Super League

Batigoal

Well-known member
Ik vraag bij zoiets dan altijd af of Heracles opeens veel beter speelt tegen Ajax als ze 4 wedstrijden minder spelen in een seizoen? Of is FC Dordrecht opeens een bloeiende vereniging als ze een paar wedstrijden minder hebben? Zolang je de 'sleur' niet doorbreekt met wezenlijke verschillen (kan van alles zijn; van uitgebreide playoffs tot BeneLiga of doorstroom nieuwe teams vanuit de amateurs of veel meer degradanten op ieder niveau) gaat er natuurlijk maar weinig veranderen. Ik snap dat het voor bestuurders wel aardig is om hun voetafdruk te zetten met wat hervormingen, maar volgens mij vergt het niveau proberen te verhogen radicalere plannen.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij hebben maar weinig amateurclubs de behoefte om te degraderen naar de eerste divisie.
Het voordeel van spelen bij de amateurs is voor spelers ook dat ze vaak slechts 3 keer 's avonds trainen en het gemakkelijk kunnen behappen naast een studie of een baan. In het betaald voetbal ligt dat moeilijker.
Verder zou ik niet graag toe willen naar een situatie dat clubs uit de Tweede Divisie vooral hun best gaan doen om niet kampioen te worden, om dat dan verplicht een degradatie naar de eerste divisie volgt.
Dat onderstreepte klopt volgens mij niet... :)

Verder eens met het laatste, maar het moet dus ook mogelijk worden (dus aanpassen licentie-eisen) om met spelers die 3x trainen KKD te spelen... En gezien de resultaten in de bekers de laatste jaren kan een ploeg als Katwijk of de Vogels zich op die manier makkelijk handhaven in de KKD. Dat moet toch kunnen? En ploegen die dan niet goed genoeg zijn vallen vanzelf weg uit die KKD
 

JMD

Well-known member
Ik vraag bij zoiets dan altijd af of Heracles opeens veel beter speelt tegen Ajax als ze 4 wedstrijden minder spelen in een seizoen? Of is FC Dordrecht opeens een bloeiende vereniging als ze een paar wedstrijden minder hebben? Zolang je de 'sleur' niet doorbreekt met wezenlijke verschillen (kan van alles zijn; van uitgebreide playoffs tot BeneLiga of doorstroom nieuwe teams vanuit de amateurs of veel meer degradanten op ieder niveau) gaat er natuurlijk maar weinig veranderen. Ik snap dat het voor bestuurders wel aardig is om hun voetafdruk te zetten met wat hervormingen, maar volgens mij vergt het niveau proberen te verhogen radicalere plannen.
Het grote probleem momenteel is vooral dat Ajax langzamerhand de eredivisie gaat ontstijgen. En dat zie je eigenlijk dit seizoen pas voor het eerst. Maar dat los je niet op (voor zover het oplosbaar is, zie de overmacht van Bayern, Juve, PSG) door maar minder clubs in de competitie te doen.
En verder zijn er meer 'grote uitslagen', maar kunnen we momenteel toch niet spreken dat Ajax nou qua punten zo ontzettend ver uitloopt. En stel dat dat dit seizoen wel zou gebeuren, dan is dat dan dus pas de eerste keer.
 

Fregge

Well-known member
Niet de nummer 3 tegen 16 en dan de nummer 2 rechtstreeks laten promoveren en 17 laten degraderen?
Nee, liever niet. Maar dat is mijn mening. Nummer 3 tegen nummer 16 er bij is ook goed. Ook leuker denk ik. Zolang de nummer 9 van de KKD maar niet kan promoveren.
 

JMD

Well-known member
Je leest dus weer eens niet goed. Jij hebt het over degraderen naar de eerste divisie. Dat betekent dat ze eredivisie zouden spelen...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Je leest dus weer eens niet goed. Jij hebt het over degraderen naar de eerste divisie. Dat betekent dat ze eredivisie zouden spelen...
Nee, jij wel, haha.

Hij schrijft bewust degraderen, omdat het voor de 'amatuerclubs' een stap achteruit is als ze 'echt' betaald voetbal gaan spelen
 

Deathprod

Active member
Jep. En tevens zou men naar 16 ere en 16 KKD-clubs gaan en de Jongteams weg... Wat er met de overige 2 clubs zou gebeuren praatte men overheen. Dat zou volgens Jansma de oplossing zijn om te voorkomen dat Ajax van Heracles met 5-0 wint, en dat dat nu vaker voorkomt dan vroeger. Niemand stelde hem de vraag waarom dat soort uitslagen dan vroeger ook best wel voorkwamen en hoe het teruggaan naar 16 teams dit soort uitslagen voorkomt, Heracles staat immers (onderkant) middenmoot. Hij had het er wel over dat bij het verdwijnen van Jongteams Ajax, PSV enz meer spelers gaan uitlenen aan eredivisieploegen, maar daar geloof ik niet zo in, gebeurt nu ook al wel.
Ik denk momenteel dat niet zozeer de onderkant zwakker wordt, maar dat met name Ajax wegspurt van de rest.

Als ze daarbij ook afspreken dat de TV gelden eerlijker worden verdeeld zoals in Engeland bijvoorbeeld, dan kan dat financieel een mooie boost zijn voor clubs uit het rechterrijtje. In de PL wordt ongeveer 2/3 van het budget eerlijk verdeeld over de clubs. Dus als we voor het gemak 90 miljoen aanhouden, dan gaat er dus 60 miljoen eerlijk verdeeld worden. 60/16 = 3,75 miljoen. Plus nog een gedeelte op basis van prestaties. De clubs onderdaan krijgen dan zo'n 5 miljoen per seizoen. Dat is nu maar de helft. Met 2 a 3 miljoen extra kunnen die clubs zich flink gaan versterken, bovendien krijgen ze er mogelijk in de nabije toekomst nog geld van de bettingsites bij. Lijkt me alleen maar goed voor de Eredivisie. Top 5 zal gaan inleveren, maar die hebben de mogelijkheid om dat geld ruimschoots via de Europa Cups binnen te halen.


Maar inderdaad die play-offs moet je echt niet aan beginnen.
 

Friesland

Well-known member
Het eerlijker verdelen van de TV gelden is niet gebonden aan het aantal clubs.

Recettes zijn een veel belangrijkere bron van inkomsten voor de eredivisie dan de TV-gelden. Dus als je twee clubs eruit haalt en het aantal wedstrijden vermindert gaan de clubs erop achteruit. Dat gaat dan alleen nog maar over de clubs die in de Eredivisie blijven. De clubs die door de verkleining niet meer in de Eredivisie kunnen spelen gaan er nog meer op achteruit. En dan hebben we het nog niet over de structurele afname aan inkomsten doordat clubs minder vaak in de Eredivisie zullen spelen.

Het zou veel interessanter zijn om het een paar jaar met 20 clubs in de Eredivisie te proberen. Kijken hoe dat bevalt. Met het gedoe rond promotie/degradatie zou dit het ideale seizoen daarvoor te zijn geweest. Maar ze hadden bedacht dat dit niet het ideale seizoen was om 38 speelrondes in te passen. Daar zit ook wel wat in, hoewel ze in België vinden dat 40 speelrondes zelfs in dit seizoen gewoon moet kunnen. En ook de grote competities houden gewoon vast aan hun vaste 38 speelrondes.
 

Deathprod

Active member
Het eerlijker verdelen van de TV gelden is niet gebonden aan het aantal clubs.

Dat denk ik wel, want de topclubs willen minder clubs in de Eredivisie. Dus dat kunnen ze dan uitruilen door de TV gelden eerlijker te verdelen.
De topclubs gaan niet zomaar een gedeelte van hun inkomsten weggeven als er niets tegenover staat lijkt me.
 

Friesland

Well-known member
Nee, ze redeneren dat als ze minder competitieduels zouden spelen dit een positief effect zou hebben op de Europees prestaties. Met als gevolg dat de inkomsten vanuit Europees voetbal hoger wordt. En zo zou er meer geld onder de armen verdeeld kunnen worden. De clubs gaan niet zomaar afstand doen van 5 á 10% van hun jaaromzet als ze denken het bedrag niet terug te verdienen.

Als je echter de coëfficiëntenlijst en het aantal competitierondes van die landen naast elkaar legt, dan kom ik tot de conclusie dat er geen verband bestaat tussen het aantal competitieduels en Europese prestaties.
 

erka

Well-known member
Als je echter de coëfficiëntenlijst en het aantal competitierondes van die landen naast elkaar legt, dan kom ik tot de conclusie dat er geen verband bestaat tussen het aantal competitieduels en Europese prestaties.

Dat kun je zo niet stellen. Je moet kijken naar de prestaties van een land voor en na een wijziging in wedstrijden. En dan kijken of er beter gepresteerd wordt of niet. En dan ook nog andere factoren die ook van invloed zijn wegstrepen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië. Allemaal goed presterende landen en allemaal met 20 teams in de competitie.
 
Bovenaan