Voetbal op de schop/Super League

Mario

Well-known member
De 16 clubs die erbuiten vallen moeten dan ook een divisie krijgen, en hoe zit het met de KKD & de Tweede klasse … gaan ze die ook samenvoegen?
Wat promotie/degradatie betreft wordt het wel een stuk interessanter.
 

Batigoal

Well-known member
Mocht het ooit tot een Beneliga komen, dan zou ik dat beperken tot hooguit 2 niveaus. Daaronder heeft het alleen maar nadelen.
 

de waan

Well-known member
Ik zie zoveel conclusies die worden getrokken, waar hebben jullie dat rapport van Deloitte kunnen inzien?

Als Abe Lenstra zegt dat er over veel dingen niet is nagedacht, dan is dat gewoon zo. Punt.

Even advocaat van de duivel: In die Eredivisie nieuwe stijl komen vooral clubs die nu wel regelmatig of altijd eredivisie spelen, maar al bij voorbaat weten dat ze nooit of te nimmer kampioen zullen worden. Dat geeft de nieuwe structuur toch ook wel een extra dimensie. De FC Groningens en Sparta's kunnen nu ook eens een keer voor een echte prijs spelen, namelijk promotie naar de Beneliga. Het rechterrijtje van de Eredivisie en het linkerrijtje van de eerste, dat lijkt me best een leuke competitie eigenlijk.
 

Abubakari

Well-known member
Toeschouwers aantallen lopen nu al flink terug, zal met zo'n beneliga alleen maar erger worden. Ik loop niet warm voor Groningen-Beveren, vind ik Groningen-VVV leuker. En wat Ajax betreft hetzelfde, liever Ajax-Twente dan Ajax-Genk. Ik denk dat als ze een enquête onder de regelmatige stadion bezoeker houden dit plan vrij rigoureus afgeschoten wordt.
 

De Wolf

Well-known member
Als Abe Lenstra zegt dat er over veel dingen niet is nagedacht, dan is dat gewoon zo. Punt.

Even advocaat van de duivel: In die Eredivisie nieuwe stijl komen vooral clubs die nu wel regelmatig of altijd eredivisie spelen, maar al bij voorbaat weten dat ze nooit of te nimmer kampioen zullen worden. Dat geeft de nieuwe structuur toch ook wel een extra dimensie. De FC Groningens en Sparta's kunnen nu ook eens een keer voor een echte prijs spelen, namelijk promotie naar de Beneliga. Het rechterrijtje van de Eredivisie en het linkerrijtje van de eerste, dat lijkt me best een leuke competitie eigenlijk.

Sparta heeft 4 jaar geleden de titel gepakt in de eerste divisie dus zo bijzonder is die prijs niet.
 

Joost

Well-known member
Toeschouwers aantallen lopen nu al flink terug, zal met zo'n beneliga alleen maar erger worden. Ik loop niet warm voor Groningen-Beveren, vind ik Groningen-VVV leuker. En wat Ajax betreft hetzelfde, liever Ajax-Twente dan Ajax-Genk. Ik denk dat als ze een enquête onder de regelmatige stadion bezoeker houden dit plan vrij rigoureus afgeschoten wordt.

Nederland is een land van seizoenkaarthouders. Dan maakt het betrekkelijk weinig uit wie de tegenstander is. Bij NAC v PSV van gisteren zaten er gewoon 5000 minder dan straks bij NAC v Jong PSV.

De Beneliga zou volgens de berichten alleen over het hoogste niveau gaan, Groningen lijkt me wel een club die het net zou halen maar vanuit België gaat bijvoorbeeld Waasland-Beveren het echt niet redden. Je moet enkel denken aan Anderlecht, Standard, AA Gent, Racing Genk, Club Brugge, Antwerp, Charleroi en KV Mechelen. Dat zijn niet bepaald de meest lelijke eendjes in Belgie. Ik denk ook dat het voor veel mensen ook een kwestie van onbekend is onbemind is.
 

Abubakari

Well-known member
Voor jou als Limburger spreekt Belgie vast meer aan, maar ik weet wel zeker dat niemand hier in het noorden op de Belgen zit te wachten. Ik ken ook vrijwel geen enkele speler van Belgische clubs.
Ik denk dat het aantal scc houders af gaat nemen. Mijn interesse zal sowieso afnemen en dan ben ik niet de meest conservatieve van het stel itt veel andere voetballiefhebbers.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
De 16 clubs die erbuiten vallen moeten dan ook een divisie krijgen, en hoe zit het met de KKD & de Tweede klasse … gaan ze die ook samenvoegen?
Wat promotie/degradatie betreft wordt het wel een stuk interessanter.

Alleen op het hoogste niveau zou het gemengd gaan worden. Daaronder komen een aparte Nederlandse en Belgische competitie. Promotie/degradatie is ook gescheiden per land, zodat er steeds 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs in de BeNe-liga blijven.
 

Forza AZ

Well-known member
Voor jou als Limburgervspreekt Belgie vast meer aan, maar ik weet wel zeker dat niemand hier in het noorden op de Belgen zit te wachten. Ik ken ook vrijwel geen enkele speler van Belgische clubs.
Dat komt natuurlijk omdat de samenvattingen van die wedstrijden niet in NL op TV zijn. Een hoop fans van Eredivisie clubs zullen ook niet de spelers kennen van de topclubs in de Eerste Divisie.

Ik denk dat de meeste seizoenkaarthouders die kaart kopen omdat ze hun eigen club willen zien spelen, en dat ze niet ineens gaan afhaken als ze niet meer tegen clubs als ADO, Zwolle of VVV spelen. Maar in plaats daarvan tegen Anderlecht, Genk of KV Mechelen. De spelers van die clubs leer je vanzelf kennen als een BeNe-liga van start is en je de samenvattingen van al die clubs bij Studio Sport of FOX kan zien.

Voor de clubs die buiten de BeNe-liga gaan vallen zal het aantal seizoenkaarthouders waarschijnlijk wel terug lopen, wat je nu ook hebt bij de meeste clubs die uit de Eredivisie degraderen naar de Eerste Divisie. Want het maakt natuurlijk wel uit dat je in plaats van tegen clubs als Ajax, Vitesse en Heerenveen nu ineens tegen Excelsior, Volendam en Den Bosch speelt.
 

Mario

Well-known member
Alleen op het hoogste niveau zou het gemengd gaan worden. Daaronder komen een aparte Nederlandse en Belgische competitie. Promotie/degradatie is ook gescheiden per land, zodat er steeds 10 Nederlandse en 8 Belgische clubs in de BeNe-liga blijven.

De laagst geklasseerde NL club degradeert dan, ook als er bv 6 Belgische clubs onder je staan?
 

Forza AZ

Well-known member
De laagst geklasseerde NL club degradeert dan, ook als er bv 6 Belgische clubs onder je staan?

Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.
 

Abubakari

Well-known member
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.

Wat een gedrocht.
 

Mario

Well-known member
Ja, in feite zijn er 2 gescheiden standen. En aan de hand van die nationale standen worden de Europese tickets en degradatie (1 direct + 1 nacompetitie) bepaald. De totaalstand zou dan alleen de kampioen van de BeNe-liga bepalen, al zit er aan die titel verder geen sportieve prijs vast.

Dit moet je toch niet willen als liefhebber? Ik zie hier totaal de meerwaarde niet van in.
 

Deathprod

Active member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?
 

Deathprod

Active member
Ik dacht ik maak alvast een plaatje voor de beeldvorming. Clubs als Heerenveen en Groningen strijden mogelijk tegen degradatie. Er moeten in het slechtste geval maar liefst 8 clubs afvloeien naar de amateurs. Maar kan me voorstellen dat de topclubs hun beloften moeten opgeven om dit er door te krijgen. Dan zijn het er slechts 4.

Code:
[B]BENELIGA[/B]            
Ajax                    Club Brugge
AZ                      Gent
Willem II               Antwerp
PSV                     Sporting Charleroi
Feyenoord               Standard Luik
Vitesse                 Genk
FC Utrecht              Mechelen
SC Heerenveen           Anderlecht
Heracles Almelo
FC Groningen

[B]EERSTE DIVISIE          TWEEDE DIVISIE[/B]
Sparta                  FC Eindhoven
FC Emmen                Jong AZ
FC Twente               MVV
Fortuna Sittard         Roda JC
PEC Zwolle              TOP Oss
ADO Den Haag            Jong PSV
VVV-Venlo               Helmond Sport
RKC Waalwijk            FC Dordrecht
Jong Ajax
SC Cambuur
De Graafschap
FC Volendam
NAC Breda
Go Ahead Eagles
Excelsior
NEC
Telstar
Almere City
Jong Utrecht
FC Den Bosch
 

Pascallovic

Well-known member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?
Bij de vrouwen was het zo’n succes dat ze er na 3 jaar jaar mee gestopt zijn. Liever 7 of 8 Nederlandse ploegen dan dat je er 5 uit Belgie bij kreeg schijnbaar. Het was ook vooral een Nederlandse aangelegenheid. Alleen Standard Luik kon mee qua niveau. De rest was brandhout uit Belgie,
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Volgens mij zijn er bij het vrouwenvoetbal en het ijshockey ook beneliga's. Is dat nu succesvoller dan het was bij 2 gescheiden competitie's?

Je bedoelt waarschijnlijk het Handbal en Ijshockey.

In beide sporten is er een overkoepelende klasse en wordt om die eer gestreden maar zijn er ook nog aparte duels om de nationale titel.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het helemaal vergelijkbaar is.

In het ijshockey was de Nederlandse competitie heel klein met veel niveauverschil, de laatste twee jaar voor de Bene-League wonnen Tilburg en Heerenveen fluitend alle hun duels.
Van zowel Belgische als Nederlandse zijde is er wat water bij de wijn gedaan en zijn de competities samengevoegd. Het had wat gewenning nodig van beide kanten maar inmiddels is iedereen positief. Toen de Belgische en Nederlandse bond begin vorig seizoen wat onenigheid hadden en de Bene-League wilden stoppen zijn de clubs ook daar tegenin gegaan. Het aantal clubs in Nederland is niet groter geworden maar het scheelt wel of je een leuke competitie hebt met 6 of met 11. Daar komt bij dat de afstanden niet immens zijn en buiten Luik alle clubs uit de provincie Brabant en Antwerpen komen.

In het handbal was het niveauverschil tussen de top 6 en de onderste 6 ook heel groot. De Bene-League is daar toen als extra toernooi bijgezet maar het was zo'n succes dat het inmiddels gegroeid is.
Voor de clubs is het een extra prijs maar wel een heel belangrijke. Handbal is in België overigens een vrijwel volledig Limburgs feestje.
 
Bovenaan