Segunda División

Xisco

Member
In dit topic aandacht voor de Segunda Divisi?n A, oftewel de Liga Adelante, het tweede Spaanse profniveau.

Op dit moment, vijf speelrondes voor het einde, stevent Real Betis af op het kampioenschap. Girona FC bezet de tweede promotieplaats. Sporting Gij?n, Real Valladolid, Las Palmas en Real Zaragoza bezetten een plaats voor play-offs voor het derde promotiebewijs.

Onderin lijkt Bar?a B degradatie nauwelijks meer te kunnen ontlopen. Door de winst van dit weekend hebben Osasuna en Racing - tot voor kort vaste waardes in La Liga met zelfs Europese campagnes - afstand genomen. Gezien de vorm van de voorbije periode met slechts ??n overwinning sinds de aanstelling van Jordi Vinyals als vervanger van de ontslagen Eusebio zie ik Bar?a B een gat van zes punten niet zo snel dichtmaken. Het blijft opmerkelijk dat een trainer die met het hoogste jeugdelftal bezig is te falen (als regerend kampioen in de Youth League maar twee groepswedstrijden winnen en uitgeschakeld worden door Anderlecht, in de regionale competitie het niet beter doen dan een vijfde plaats) aangesteld wordt om de boel te redden. Ook Sabadell en Recreativo staan op degradatieplaatsen.
 

Xisco

Member
Oviedo is gisteren kampioen geworden van ik dacht groep 1 in de segunda b.

Klopt. Gimn?stic (Grupo III) en C?diz (Grupo IV) waren al kampioen. In Grupo II is het nog spannend. Nummer twee Athletic B gaat de laatste speelronde op bezoek bij koploper SD Huesca met een achterstand van drie punten. Bij winst is Athletic B groepskampioen, want het komt dan niet alleen gelijk maar heeft met het doelpuntloze gelijkspel in de heenwedstrijd ook het betere onderlinge resultaat.
 

Xisco

Member
Real Betis is inmiddels gepromoveerd naar La Liga. Sporting Gij?n en Giron zijn met nog twee wedstrijden te gaan in de race voor het tweede directe promotieticket.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Girona heeft een makkelijker programma. Is dat een beetje een grote club? Ken ze alleen van naam uit FM.
 

Xisco

Member
Girona heeft een makkelijker programma. Is dat een beetje een grote club? Ken ze alleen van naam uit FM.

Niet bepaald, zeker niet als je het afzet tegen de veertig seizoenen van Sporting Gij?n en de spelers die de Asturische club het voetbal schonk (David Villa, Luis Enrique, Abelardo en Quino, om er maar een paar te noemen).
 

Ska P 187

Well-known member
Plus dat schitterende stadion en trouwe fans. Ik hoop dat zij Austurias mogen vertegenwoordigen op het hoogste niveau volgend seizoen.
Met een beetje mazzel neemt real oviedo dan hun plaats in de segunda over na dit weekend, al blijft dat een lastige keus met Cadiz als andere optie. Carnaval, carnaval!
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Wat is trouwens de reden dat de Segunda Division altijd zo ontzettend laat eindigt? Voordat de playoffs gespeeld zijn is het altijd praktisch bijna juli...
 

JMD

Well-known member
Laat beginnen en 22 teams.

Oke.

Maar in Engeland spelen ze met 24 teams en beginnen ze een week of 3 eerder, maar zijn ze een week of 5 eerder klaar (en dan heeft Engeland ook nog eens een overvloed aan bekertoernooien (het 3e en 4e niveau doet aan 3 bekercompetities mee)). Spelen de Spanjaarden minder midweeks ofzo?
 

Xisco

Member
N?stic heeft ten koste van Huesca als eerste promotie bereikt. Momenteel wordt het andere "kampioenen"duel gespeeld: na een 1-1 in de heenwedstrijd leidt Real Oviedo momenteel met 0-1 bij C?diz.
 

Xisco

Member
Real Oviedo is gepromoveerd. C?diz gaat verder in de play-offs om alsnog promotie te bereiken.

Bar?a B, Recreativo en Sabadell degradeerden gisteren. Bij Bar?a B zal Jordi Vinyals naar alle waarschijnlijkheid worden vervangen, vermoedelijk door jeugdtrainer Javier Garc?a Pimienta. Ik neem aan dat ook de nodige spelers zullen vertrekken. Osasuna en Racing zijn kandidaat voor de vierde degradatieplek. Osasuna zou bij degradatie wel erg snel wegzakken. Vorig jaar nog in La Liga, een paar jaar geleden nog voorronde CL. Er zijn al heel wat teams naar de Segunda gezakt na CL-deelnames (Atletico, Betis, Villarreal, Real Sociedad, Celta de Vigo), maar de Segunda B heeft nog nooit een dergelijke club bereikt.
 

T.T.

New member
Het was geen CL deelname, maar Racing Santander zat als ik het goed heb een jaar of vijf geleden nog in de UEFA Cup of Europa League in een poule met FC Twente. Vorig seizoen promoveerden ze weer naar de Segunda toch?
 

Forza AZ

Well-known member
Het was geen CL deelname, maar Racing Santander zat als ik het goed heb een jaar of vijf geleden nog in de UEFA Cup of Europa League in een poule met FC Twente. Vorig seizoen promoveerden ze weer naar de Segunda toch?
2008/09 was dat inderdaad dat ze bij Twente in de UEFA-cup poule zaten. Vervolgens in 2012 en 2013 2x op rij gedegradeerd, en in 2014 weer gepromoveerd.
 

Ska P 187

Well-known member
Welkom ilicitanos, vieze stinkgroenen! Met een beetje geluk volgend seizoen weer de derby!
Macho Hercules!
 

Ska P 187

Well-known member
Girona mag zich genaaid voelen door betis, dat met 0-3 verloor van sporting gijon, al hadden ze zelf gewoon moeten winnen van Lugo natuurlijk.
Sporting dus samen direct door met Betis. Ben er wel blij mee, vind Sporting wel een mooie club met dito aanhang.
Barca B eruit, yes, samen met Sabadell en toch wel redelijk grote namen als Recre en Racing.
Osasuna redt het net.
 

Ska P 187

Well-known member
Verder heeft Hercules gewonnen van Cadiz met 2-1. Waarmee ze zichzelf naar ik begrepen te kort hebben gedaan.
Animo! Op naar de derby Alicantino!
 
Bovenaan